Ainon

Trådstartare
Finns det speciella myggmedel man kan använda till hundar?

Skulle behöva något när vi ska upp till myggrika fjälltrakten och vandra.

Sv: Myggmedel

Funkar även mot hund:angel:

Jag gillar inte alls de där halsbanden, har hört att en hel del hundar får mindre trevliga reaktioner på dessa, allt fr svår klåda, håravfall till rörelse/balansstörningar.

Man ska nog vara försiktig med information man hör.
Det är väldigt sällsynta biverkningar och de allra flesta hundar funkar jättebra med Scalibor.

Saxat från Fass.se
"I sällsynta fall kan begränsade hudlesioner, lokal dermatit och erytem, klåda och håravfall ses. I ytterst sällsynta fall har neurologiska symptom såsom skakningar och slöhet rapporterats."

Finns det speciella myggmedel man kan använda till hundar?

Skulle behöva något när vi ska upp till myggrika fjälltrakten och vandra.

Alltså hundarna brukar nog inte vara så berörda av mygg och knott med det är klart att på kala delar som mage är man juh lite snäll om man smetar på lite. Fler myggmedel än vad man tror är naturvänlig och går att använda på både människor och djur. På en del står det tillochmed att man kan använda dem på djuren. Men annars kan jag tänka mig att hästmyggmedel borde fungera alltså man behöver juh inte ta sådant där som sitter i 3 månader utan en mildare sort.

Det är inte så att jag har "hört det på stan" utan det är människor i min närhet och bekantskapskrets, vilket gör att jag tar det på största allvar och def aldrig skulle sätta ett sådant halsband på någon av mina hundar.

Min förra chefs hund fick kraftiga hudreaktioner av Scalibour halsbandet och fick käka antibiotika för det blev inflammerat (mitt i varma sommaren..). Han såg förjävlig ut och hade ganska ont och detta är en hund som är ganska tuff, döda getingar och humlor tillhörde hans favoritsyssla..! Hunden tappade massa päls och fick ett öppet sår på halsen av Scalibour, han kunde inte ha halsband på ett bra tag.. Mindre lyckat när det handlar om en väktarhund som "ska" jobba! Han blev sjukskriven :idea:.

Jag har däremot använt Scalibour på min hund och iår är 3:dje sommaren i rad. Inga reaktioner överhuvudtaget.

Jag TROR att många hundar får "felaktiga" reaktioner för att halsbandet sätts på för hårt (enbart mina högst personliga tankar!). Det ska sitta löst och med lätthet kunna dras över huvudet på hunden.

Själv tycker jag att det är mkt enklare med droppar i nacken, antingen Frontline eller Exspot, vet ingen som fått allvarligare reaktioner på dessa. Sen har vi ett litet barn här hemma som gärna är nära hundarna och då gillar jag inte halsbandet.

Eftersom jag garanterat hade glömt bort att droppa på hunden efter viss tid så är halsbandet ett säkrare kort här hemma plus att vi inte har några barn! Än....

Men jag förstår dina "argument" helt och fullt!

Tänkte på nu när ni pratar om Frontline..
Frontline har de snackat mycket om det är många hundar som har fått åka in akut till vet efter att ägaren satt på Frontline jag hade satt på ett Scalibour halsband än Frontline.
Eftersom de har helt annan styrka.

Har aldrig hört talas om någon som haft allvarliga besvär av annat än halsbanden. Har själv under många år växlat mellan Frontline och Exspot och det har funkat bra, aldrig ens minsta klåda av det.

Sätter det var 6:e vecka sommartid. Har stora hundar dock - kanske är det skillnad på stora raser och små raser vad det gäller ev reaktioner.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 514
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
782
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka