C

concierge

Nån som vet om man kan göra eget myggmedel. Har hört att det ska vara något med vitlök osv. någon som har erfarenhet av sånt som kan berätta lite? :)

Det skulle ju vara hur bra som helst! Om det funkar kan man ju skippa dyra medel som man ändå inte vet om det funkar eller inte. Jag hoppas att någon har ett bra recept! :)

1-2 vitlökar
1 flaska äppelcidervinäger
1-2 citroner

Pressar vitlöken och sätter i en flaska tillsammans med
äppelcidervinägern, blandar även ut med vatten. Pressar citronerna.

Låter stå 3-4 dagar, skakar om flaskan någon gång per dag.

Hästen stinker sedan resten utav sommaren, men är någolunda knottfri.

Har kört med matolja med massor av pressad vitlök i som får stå och dra till sig nån dag innan man börjar använda det. Tycker det funkade bra.

DEt var nåt nytt med citron och vinäger i men jag bara undrar en sak, är det bra för deras hud? Kan tänka mig att en del hästar inte "tål" de starka syrorna. Men du har inte märkt nåt sånt någon gång?

jag använder inte en hel flaska äppelsidervinäger utan utav 4 delar är 1 del vinäger och resten vatten.

kan ju vara om hästen är känslig att denna blandning inte passar, men själv har jag aldrig märkt något på min häst.

Om du skall använda matolja i ditt myggmedel, kom ihåg att inte sätta den på ställen där solen ligger på. Oljan kan då börja koka. Vilket inte blir så roligt för hästen.

DEt är ju nästan alltid på undersidan av hästen man smörjer så för min del (eller hästens) har det aldrig varit nåt problem, men det är klart att man inte ska smeta på för mycket. DEt är ju vitlöken som är det väsentliga!

Äkta norrländskt supermyggmedel =)

Pressad vitlök
Äppelcidervinäger
Beckolja
+ en aromatisk olja med citron jag har, kommer inte ihåg exakt vad den heter, kan kolla =)

Finns inte en mygga som vill sätta sig i det där, och man slipper risken med vanlig olja =) Beckoljan bränner inte, och man har bara i en liten mängd av den och citronkoncentratet.

jo precis. men tänkte det är lika bra att skriva det, man vet ju aldrig. alla kanske inte tänker på det. :)

Jag blandar 10 dl vatten,2 dl äppelcidervinäger och sen skivar jag ner vitlöksklyftor i det och låter det dra nån dag inna jag sprutar det på pållen...........han luktar pizza sallad men jag tycker att det funkar.

Jag gör på olja, vinäger och vitlök. Funkar kanon! :)

Vet inte exakta mängder, för jag gör på känn. Men ungefär 3 dl olja, 1 dl vinäger och 4-5 vitlöksklyftor kanske det blir... Räcker hela sommaren.

Så äter hon ju vitlök, förstås, för att bli extra osmaklig för de sugande insekterna. :p

Glömde en sak!
De ställen som hon blir extra biten på, längst in under magen och på bringan, smetar jag in med 4S tjärsalva. Där hjälper inget annat. (Av nån konstig anledning? :confused:)

Jag bukar blanda:
Vinäger
vatten
aromaoljan citronella (ingår i många myggljus och myggmedel)
hackad vitlök.

Man bör sila av vitlöken efter ett par dagar annars tar vitlöksdoften över för mycket..

Tror du man kan byta ut citronella mot vanlig citron? Och vilken vinäger använder du?

Nej, det ger inte lika bra effekt att byta citronella mot citron. Inte heller någon annan olja med citrondoft fungerar lika bra. Jag hade vitvinsvinäger men jag tror inte det spelar så stor roll. Går nog lika bra med tex äppelcidervinäger

Tack så mycket för alla tips! Ska ta och prova mig fram och se vilket som passar bäst, när myggen börjar komma förståss för nu är det ju lite tidigt :p

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
406
Senast: screen
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: Amk
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall