Mycket trög ponny. Vad gör jag?

Sv: Mycket trög ponny. Vad gör jag?

Så idag när han började konstra (han går fram och tillbaka över vägen och försöker vända och så) så släppte jag tyglarna och satte mig helt enkelt bara där och gjorde inget. "Jag litar på dig", sa jag till honom och då stannade han och blev förvirrad. Han fortsatte en stund, men när jag bara satt där slutade han och stod sen stilla. När vi åter igen började skritta så gick han rakt med spetsade öron och uteritten förlöpte så fint så. Han uppförde sig som en mönsterelev. Tror du att mitt tankesätt kan ha inverkat på hans uppförande? Klart han bråkar lite ibland, men han är ju också en individ med egen vilja.

Ja så kan det mycket väl vara. Hästar påverkas mer än vad vi tror ;)
Om vi har tråkigt, har de tråkigt. Är vi arga blir de förvirrade. osv.

Hoppas det fortsätter gå bra, och ta det bara lugnt i din ridning, så kan det säkert bli bättre.

Sv: Mycket trög ponny. Vad gör jag?

Individer med starka viljor lär oss mycket om livet och oss själva. Ibland är det nyttigt att lyssna och lära av hästen, för att se att hästen också kan ta ansvar och göra saker på ett sätt som skapar harmoni. Det är vår roll som ledare att kunna vara ödmjuka.

Hästen vet ju alltid var den är, den är i sin kropp. Den känner hela tiden balansen mellan harmoi och disharmoni, både sin egen och människans. Den läser oss genom vårt sätt att rida, tänka och genom våra känslor. Hur läser vi hästen? Ofta använder människan sina förutfattade meningar och påför hästen mänskliga tankar och beteenden, istället för att se vad dom verkilgen händer.

Att själv ta ansvar för det vi begär av hästen skapar harmoni och glädje hos båda. Det är grunden till samspel.

Att lära sig ta hästen på allvar kan vi först göra när vi tar oss själva på allvar genom ödmjukhet. Då växer relationen till hästen, som då kan känna att vi är stabila och trygga medmänniskor som går att lita på och ha trevligt tillsammans med.

Hästhållning och ridning faller hela tiden tillbaka på oss själva. Hästen är vår minfullnessledare, i alla väder. :)

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar