Mycket stål i uteboxen, hur förhindra att hästen slickar och fasnar med tungan vinter

W

Wishful

Håller på och bygger utebox och där är en hel del stål, gallret tex. Det slog mig igår att tänk om de slickar och fastnar med tungan och river tungan av sig såhär vintertid..?!?! Hjälp! Har ni erfarenheter?

Sv: Mycket stål i uteboxen, hur förhindra att hästen slickar och fasnar med tungan vi

Jag ställde en liknande fråga ang. foderreducerande foderhäck men det verkar inte som om folk ens tänkt på detta scenario då jag inte fick några svar. Kanske inte händer i hästvärden?? ;)

Sv: Mycket stål i uteboxen, hur förhindra att hästen slickar och fasnar med tungan vi

Nej det verkar verkligen som om människor inte ens tänkt på detta för jag får inte heller några svar var jag än frågar.....

Min häst och alla andra i stallet står och slickar mycket på stålstaketet i hagen och har aldrig fastnat nångång, vet inte varför dom inte gör det men jag är jätterädd att han ska fastna, kan väl bli farligt om dom rycker loss tungan då. Men det verkar inte vara någon fara med de iallafall.

Oj, vilken fråga! Det har jag aldrig ens funderat på.

Men om man tänker på vad en häst dagligen stoppar i munnen; snö, is, grovt hö, grenar, halm osv så kan man kanske tänka sig att deras tungor är lite mer tåliga än våra? Och att risken att de skulle fastna är minimal?

Vet inte säkert, men om jag försökte hålla hästkost så skulle iallafall min mun bli ganska sargad!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 640
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 849
Senast: Smulu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare