Mycket protein = tjockare fosterhinna?

Zoya

Trådstartare
Häromdagen var det en i stallet som påstod att ger man stoet för mycket proteiner de sista månaderna innan fölning så riskerar man att fosterhinnan blir så tjock så den inte brister av sig självt. Att föl dör i säcken för att de inte lyckats sparka upp den har man ju hört men kan det bero på för mycket protein (vilket jag aldrig hört talas om)?

Kan väl ligga något i det kanske?

Mina ston får ju lusernpellets och jag har märkt att ju högre dos lusern de har gått på...ju tjockare har fosterhinnorna varit.Nu sist fick jag slita upp fosterhinnan och de var riktigt tjock (fick ta i för att öppna säcken...fölet hade garanterat inte klarat det självt.)

Men om det är tillfälligheter eller protein?

Men har inte du nån reumatisk värk som gör att du inte är lika stark längre också? ;)

Det är allmänt så att vi ger våra hästar bättre och bättre mat (kvalitetsmässigt och kvantitetsmässigt) jfr. med vildhästar vilket i sin tur leder generellt till att forsterhinnan blir tjockare hos dagens moderna hästar jfr. med vildhästarna.
Desto av större vikt att övervaka fölningarna noggrannare idag, så att fölet inte kvävs i säcken!!!

Ytterligare en anledning till att ha analyserat hö då så man inte gör FÖR MYCKET protein. Men de som gått ut på bete då? Proteinhalten i gräset är ju långt över vad man fodrar när stoet står på stall...

Men hur vet man vad som är FÖR mycket då? Alltså, hur vet man hur mycket protein som ger en FÖR tjovk fosterhinna. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara samma mängd som om man räknar på hästens behov :crazy:

det tror jag inte hon vet, hon är ingen som sitter och räknar på kvoter etc så chansen att hon skulle veta är ju hårfin.
Du säger att detta gör att det är ÄNNU viktigare att man anlyserar höt men om man inget kan göra med den kunskapen så är det väl onödigt? Klart det är viktigt att analysera men jag förstår inte hur detta skulle göra det ÄNNU viktigare...? :crazy:

Det har jag svårt att tro på med tanke på att de enda som jag vet har dött i sina foterhinnor har varit små ponnyföl, där mödrarna i stort sett inte ätit mer än hö. Knappast något överskott på protein iallafall.
Vi själva ger våra ston förhållandevis mycket proteinrikt foder i senare skedet av dräktigheten och har aldrig märkt att hinnorna har varit svåra att få hål på.

Eftersom mitt sto fick tvillingar och den ena säcken var jätte tjock medan den andra var normal, tror jag inte riktigt på det. Hade det berott på stoets proteinintag tycker jag att båda skulle vara lika kraftiga. Den fölis som hade den kraftigaste säcken var den som var minst dessutom.

Lill / Stall Nöbbeled

OM det nu var så att för mycket protein skulle skapa detta så var det ju viktigt att man verkligen hade koll på vad man gav. Hur man ens kan kläcka ur sig nåt sånt utan att veta vad man egentligen ger är en gåta!

OM det nu var så att för mycket protein skulle skapa detta så var det ju viktigt att man verkligen hade koll på vad man gav. Hur man ens kan kläcka ur sig nåt sånt utan att veta vad man egentligen ger är en gåta!
Alldeles riktigt! :bow:

Kan du förklara vad du menar med detta för jag hänger inte riktigt med :confused:

För att överhuvudtaget kunna uttala sig om att det är för mycket protein som orsakar detta måste man ju veta HUR mycket protein man faktiskt ger. Om man inte vet vad man ger, hur kan man då påstå att det är mycket protein som är boven?

Tror man då att det är för mycket protein som orsakar detta är det ju viktigt att man inte ger för mycket, och för att veta om man gör det eller inte måste man veta vad höt innehåller.

nummer 1: Jag har aldrig påstått detta utan fått höra det av en annan, frågar därför de som är mer kunniga än mig.
Numemr 2: Jag VET vad det höt jag fodrar med innehåller.

Kan bara hålla med. :bow:

Har själv fått höra det av en annan uppfödare, och då att speciellt lucern skulle ge tjockare fosterhinna (och även tjockare mjölk som då kan bli svår för fölet att få ur spenarna!) men inte tusan kan jag säga att MITT föls fosterhinna var särskilt tjock eller svårhanterlig! Informationen jag fick tog jag dessutom med en stor nypa salt! :D

Det förekommer så otroligt många myter om avel (oavsett vilket djurslag). ;)

Det förekommer så otroligt många myter om avel (oavsett vilket djurslag).

Vad det gäller lusernen har jag ju svarat ovan...för det är ju mej du syftar på.

Myter är något man skapar.Jag beskriver bara vad jag upplevt kan ha en viss påverkan på mina ston dvs det jag med egna ögon sett att det verkar påverka....såväl mjölk som fosterhinna.Det här med fosterhinnan vill jag dock inte hävda...för det har jag bara upplevt en gång...att den var något så otroligt tjock...jag lovar...jag fick verkligen slita itu den med kraft.Men om detta berodde på lusernen eller inte ...ja det vete sjutton.Då vill jag återkomma när jag sett resultatet av minst 10 fölningar innan man vågar uttala sej om något sådant.

Däremot har jag konstaterat att mjölken blir tjockare beroende på lusernen...för detta har jag testat och provat med olika mängder givor och på olika ston.Men där behövs mer för att se vilken som är den riktiga påverkan....så det inte förväxlas med andra påverkande faktorer...

Nja, ang lucernet kanske myt var att ta i, men ärligt talat, visst förekommer det otroligt många myter inom avel! :D

Riktigt tjocka fosterhinnor har jag bara sett hos getterna faktist. Där kan man prata om rejält TJOCKA och svåra att ta itu! Och då överlag, inte bara enstaka.

Naturligtvis måste det ju förekomma variationer hos hästar med, men det verkar som om hästar överlag INTE har toktjocka (inre) fosterhinnor.

Men jag måste ju ändå påpeka att när du berättade om det där med lucern och tjocka fosterhinnor, så glömde du nämna att du bara varit med om det EN gång! ;)

Vg konsistensen på mjölken...undrar om det inte är som hos mäniskor också, oavsett vad vi äter. Att somliga har mjölk tjock som grädde och andra som utspädd mjölk.

För vad skulle det var i just lucernet som skulle ge extra tjock mjölk? Om det är proteinet du menar så borde vilket proteinmedel som helst ge tjockare mjölk! Att just lucern skulle påverka mjölken så som du säger ställer jag mig tveksam till. Möjligtvis att hela foderstaten sammantagen kan inverka på mjölkens kvalitet? Och i så fall måste ju även stoets förmåga att ta upp och näringen och omvandla till mjölk spela in!

Det kan inte vara så att stona överlag ger tunnare mjölk de första veckan/veckorna, för att ge bättre(?) och kanske tjockare mjölk framöver när man ökar kraftfodergivan och helt gått över på foderstat för digivning? Så att det är DET du lagt märke till, men istället kopplar det till lucernet? :idea:

Ja vi får se...i år ska jag kolla extra noga tänkte jag för att se.Jag kör mina anteckningar av ren nyfikenhet vet du! ;)

Jag menade ju inte DIG, utan den som sagt det till dig. Och den som sa det visste ju inte vad höt innehöll sa du väl?

Liknande trådar

Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 762
Senast: Packipim
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 039
Senast: axel
·
M
Foder & Strö Jag tycker att min häst har sjunkit in lite bak vid virvlarna ungefär fick höra att det kan vara protein brist? Tänkte börja ge honom...
Svar
5
· Visningar
1 113
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror