Nja, ang lucernet kanske myt var att ta i, men ärligt talat, visst förekommer det otroligt många myter inom avel!
Riktigt tjocka fosterhinnor har jag bara sett hos getterna faktist. Där kan man prata om rejält TJOCKA och svåra att ta itu! Och då överlag, inte bara enstaka.
Naturligtvis måste det ju förekomma variationer hos hästar med, men det verkar som om hästar överlag INTE har toktjocka (inre) fosterhinnor.
Men jag måste ju ändå påpeka att när du berättade om det där med lucern och tjocka fosterhinnor, så glömde du nämna att du bara varit med om det EN gång!
Vg konsistensen på mjölken...undrar om det inte är som hos mäniskor också, oavsett vad vi äter. Att somliga har mjölk tjock som grädde och andra som utspädd mjölk.
För vad skulle det var i just lucernet som skulle ge extra tjock mjölk? Om det är proteinet du menar så borde vilket proteinmedel som helst ge tjockare mjölk! Att just lucern skulle påverka mjölken så som du säger ställer jag mig tveksam till. Möjligtvis att hela foderstaten sammantagen kan inverka på mjölkens kvalitet? Och i så fall måste ju även stoets förmåga att ta upp och näringen och omvandla till mjölk spela in!
Det kan inte vara så att stona överlag ger tunnare mjölk de första veckan/veckorna, för att ge bättre(?) och kanske tjockare mjölk framöver när man ökar kraftfodergivan och helt gått över på foderstat för digivning? Så att det är DET du lagt märke till, men istället kopplar det till lucernet?