Mycket protein - lite energi?

E

eiwo

Finns det perfekta fodret? :p Har bytt ut en del av min hästs hö mot halm för att få maten att räcka längre, och innan har han fått lusern för att få i sej tillräckligt med protein.

Men nu vill han inte äta lusernen längre (hackat strå) och sen han började få det har han haft ett ordentligt kolikanfall och en rejäl känning, så jag vågar inte ge det till honom mer.

Är det någon som har något tips på vad jag kan ge honom i stället? :) Helst så energifattigt som möjligt då han är en ponny som går upp i vikt av att kolla på mat, i stort sett.

Sv: Mycket protein - lite energi?

Du skrev att han gick upp i vikt bara genom att titta på mat. Min lilla pålle är likadan.

Hon får endast ensilage nu. Ger tre gånger om dagen i små givor. Prova det.
Och så motion förstås. :)

Lycka till!

Hö med bra balans av energi och protein är det bästa och mest prisvärda. Vilka värden har ditt hö?

Om han bara äter hö är balansen bra (har det tyvärr inte i huvudet, lappen ligger hos mamma), men då är problemet att han äter upp kvällsmaten på 1,5 timme = 9 timmar inne utan mat = inte okej. När han får några kilo halm finns det alltid lite strån kvar på morgonen = har något att tugga på hela natten = mycket gladare mage. Nu har han dock börjat bli bukig, så jag måste få i honom protein. Om han får bara hö så att det ska räcka blir han farligt överviktig, trots ordentlig motion. Tro mej, jag har provat...

Jag hade i såfall gett någon dl soja, men räkna på det så att det blir en bra balans!

Var det lusernhack med melass i?
Det finns hack med olja i stället. Det hade nog passat bättre.
Min mkt matglada ponny äter inte hacket med melass i. En del hästar tål dessutom inte melass.

Ser ut som små krossade korn ungefär.
Ger det till min lilla dam som inte orkar tugga i sig tillräckligt av fodret och lusern går inte heller i henne i någon större mängd. Var dock försiktig och vänj hästen vid det långsamt då det är väldigt koncentrerat. 100g/100 kg häst har jag hört är maxgiva.

Ser ut som små krossade korn ungefär.
Ger det till min lilla dam som inte orkar tugga i sig tillräckligt av fodret och lusern går inte heller i henne i någon större mängd. Var dock försiktig och vänj hästen vid det långsamt då det är väldigt koncentrerat. 100g/100 kg häst har jag hört är maxgiva.

Det är 100 g / 100 kg häst och utfodringstillfälle. Så det går att ge samma mängd flera gånger varje dag, tex morgon, middag och kväll om behovet finns.

Så länge jag inte har något bättre alternativ som funkar för mig och min häst så tyvärr spelar det ingen roll för mig. Miljöbov eller inte.
Jag "sparar" in mitt miljöboveri på massa annat istället :idea:

skulle ge krafft protein innehåller 330 g smrp och 11 -12 mj (har jag för mej) och manbrukar ju oftast inte behöva ge 1 kg, så brukar inte bli så mkt energi.:)

Angående ättiden:
Har du testat att ge höet i ett småmaskigt (maskor på ca 4 cm) hönät eller eventuellt dubbla lager småmaskiga hönät? Så gör jag för att förlänga ättiden för min lättfödda häst.

Ytterligare en grej som kan hjälpa är att blötlägga grovfodret någon timme eller två. Då lakas socker ur och man kan ge mer innan hästen går upp i vikt.

Mvh Åsa

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 525
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 826
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 471
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Nu får ni slänga in alla era tips på vad jag ska ge till vår MAGRA häst. Han har absolut INGET över ryggen och är totalt insjunken vid...
2
Svar
39
· Visningar
5 853
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar