Mycket protein inte bra för distanshästen

mahlmt

Trådstartare
I nya nr att Foderbladet häst så finns forskning om både utfodringsfrekvensen och högt protein i grovfodret.
Tidigare så har de kommit fram till att mer protein ger mer värmebelastning. Då svettas hästen mer. Det är ju inte bra om man tänker på vätskebalans och elektrolyter.
Nu gjorde de tester på hjärtfrekvens, andningsfrekvens, mjölksyra koncentration, o blodets pH. Dessa tester utfördes på travhästar och kuskarna fick även bedömma hästarnas slö-/pigghet.
Det fanns ingen skillnad i dessa värden på när hästarna åt grovfoder med högt eller normalt proteinvärde. Men för distanshästen så är det ju viktigt att spara på svetten. Förlorar man vätska så förlorar man elektrolyter.
Sommartid så går min häst på bete och då är det svårt att reglera proteinintaget från betet. Men jag tänkte direkt på John o Wendys ord om att distanshästen inte ska överutfodras med protein, de har så rätt.
// Linda

Sv: Mycket protein inte bra för distanshästen

Jo, det stämmer alldeles utmärkt. Jag kommer ihåg att de sa att man kunde spara på proteinet inför en tävling, men att det var bra att ge protein efter tävlingen för återuppbyggandet av musklerna som slitits under tävlingen. Tror inte att det handlade om några stora kast i utfodringen, utan att man bara tänker på att minska proteingivan före och att det är OK att återvända till en mer normal proteingiva efter ritten.

Ja och man skulle göra på samma sätt fast åt andra hållet med energin. Mer före och mindre efter.

/Linnea

Jo, det stämmer alldeles utmärkt. Jag kommer ihåg att de sa att man kunde spara på proteinet inför en tävling, men att det var bra att ge protein efter tävlingen för återuppbyggandet av musklerna som slitits under tävlingen. Tror inte att det handlade om några stora kast i utfodringen, utan att man bara tänker på att minska proteingivan före och att det är OK att återvända till en mer normal proteingiva efter ritten.

Jag har ibland ägnat mig åt att lusläsa de kompendier vi fick av dem och därmed lärt mig mycket nytt. Det är ju svårt att vara alert under en hel sådan kurs, så kompendierna var toppen. De påstod även att problemen med den häst jag då hade - som hade hovledsinflammation - skulle vara relaterade till för stor mängd protein. Wendy förutspådde att det var slut med min häst långt innan någon veterinär ansåg det.

När jag lusläste kompendiet. Så står det att man skall ge energi i massor de första 36 timmarna för att fylla på förråden, för att sedan gå över till hög proteingiva för att läka muskler efter en ritt. Det står även om att protein ger mer ammoniak (kan ge luftrörsproblem) i urinen och som sagts redan blir vattendrivande. Då när de sa detta, så sa många att de hade helt fel. Intressant. Så hålla kvoten energi/protein på 6 och inte mycket högre är nog klokt, så tillvida att man inte har en häst som behöver bygga muskler eller växer.

Hälsning Maja

Det var intressant att få forskning bakom påståendet.
En annan sak som var bra i bladet är utfodringsfrekvensen. Bla vätskebalasregleringen påverkas mycket vid fodring en eller två gånger per dygn. Vätskan tas från tex blodplasman till saliv, mag- o tarmvätskan. Därför bör man sprida utfodringarna på så många givor som möjligt (eller fri tillgång på grovfoder) så hinner vätskan reabsorberas jämnare. Så mycket som 10% kan blodplasmavolymen minska. Definitivt inte bra för en distanshäst.
Högpresterande hästar fick låga insulinnivåer mellan utfodringarna (1-2 ggr/dygn). Det fanns också vissa tendenser att djuren "svalt" mellan utfodringarna.
Med tanke på vad vi begär våra hästar att göra så kan man ju tänka på detta.
// Linda

Ja, ni är kanske inte lika intresserade av foder som jag är men jag fortsätter ändå....
De högpresterande hästarna som fodrades 2 ggr per dygn hade en förändring av blodsockerregleringen vid arbete. Tydligen så frisattes socker till blodet efter arbetet (intervaller) i större utsträckning än hos hästar som utfodrats 6 ggr per dygn. Det kommer förmodligen från levern. Slutsatsen är att hästarna har haft svårare att använda sockret från fodret under arbetet.
Tidigare studier har också visat att hästen sparar på sitt muskelglykogenförråd om de får lättillgängligt socker i fodret. Det gynnar ju prestationsförmågan.
Hoppas ni förstår mina ord.
Frågan är hur man ska kunna utnyttja detta till distanshästar? Dessa studier är gjorda på travhästar och deras arbete. Samtidigt så tror jag att distanshästen har ännu större behov av att få foder ofta så de slipper svackorna mellan utfodringarna.
// Linda

Ja, ni är kanske inte lika intresserade av foder som jag är men jag fortsätter ändå....
De högpresterande hästarna som fodrades 2 ggr per dygn hade en förändring av blodsockerregleringen vid arbete. Tydligen så frisattes socker till blodet efter arbetet (intervaller) i större utsträckning än hos hästar som utfodrats 6 ggr per dygn. Det kommer förmodligen från levern. Slutsatsen är att hästarna har haft svårare att använda sockret från fodret under arbetet.
Tidigare studier har också visat att hästen sparar på sitt muskelglykogenförråd om de får lättillgängligt socker i fodret. Det gynnar ju prestationsförmågan.
Hoppas ni förstår mina ord.
Frågan är hur man ska kunna utnyttja detta till distanshästar? Dessa studier är gjorda på travhästar och deras arbete. Samtidigt så tror jag att distanshästen har ännu större behov av att få foder ofta så de slipper svackorna mellan utfodringarna.
// Linda

Det var märkligt. Det är ju inte alls som man tror. Lättillgängligt socker tror man ju bara skall leda till sockertopp och sedan trötthet och att glykogenet sparas om man går långsamt nog så att hästen förbränner fett. Fast häst och människa kanske fungerar mer olika än vad man trott. Själv har jag börjat löpträna lite. Det är oerhört intressant. Man märker själv så väl när man går över på fettförbränning efter någon kilometer om man bara startar upp riktigt lugnt. Mycket går att känna igen hos hästens och ens egen träning.

Kan tänka mig att sockerintag för ett travhäst strax före ett lopp kan utnyttjas då loppet är kort och intensivt, fast distanshästens långa och långsamma undrar jag. Fast kanske skall man ge sockerbitar vid varje stopp. Fast näe...vad tror ni?

Hälsning Maja

Ja, enligt artikeln jag publicerade i förra Distansryttaren med referat från en föreläsning av en veterinär vid Västerås Hästmässa i början på året, så skulle foder med lättillgängligt socker (melass) ge lägre mjölksyraproduktion.

Har inte tidningen här så jag kan inte säga vad vet. hette men ni kan ju slå upp det hela. Kanske samma som refereras i Foderbladet?

Jansson m fl 2002. Equine Vet. J. Suppl. 34, 17-21.
Källan för studien om socker o muskelglykogen.
Jag tror inte man ska blanda in fettförbränning. Dessa studier görs på travhästar som går fejkade lopp. Inte riktigt samma som distansarbete o fettförbränning.
// Linda

Jansson m fl 2002. Equine Vet. J. Suppl. 34, 17-21.
Källan för studien om socker o muskelglykogen.
Jag tror inte man ska blanda in fettförbränning. Dessa studier görs på travhästar som går fejkade lopp. Inte riktigt samma som distansarbete o fettförbränning.
// Linda

Fast det där med melassen handlade nog inte om fettförbränning. Men jag tror säkert att forskningen var gjord på travhästar som så mycket annan foderforskning.

Man kan ju inte bara se till protein och till att energi/proteinkvoten bör ligga runt 6. I studien med travhästarna överutfodrades hästarna med en kvot runt 12 med proteinöverskott från grovfoder och det visade sig inte vara farligt. Slutsatsen som drogs är att det inte är någon fara att ge ett "för bra" grovfoder även till högpresterande hästar.

Det som jag antar att John och Wendy menar är i första hand protein från kraftfoder, då finns ju helt andra risker. Naturligtvis är det även riskabelt att ge ett proteinrikt grovfoder i kombination med lucern, soja, linfrö pellets eller liknande.
När det handlar om att vara försiktig med bete handlar det oftast mer om att fodret innehåller för lite växttråd än att det innehåller för mycket protein.

Man kan ju inte bara se till protein och till att energi/proteinkvoten bör ligga runt 6. I studien med travhästarna överutfodrades hästarna med en kvot runt 12 med proteinöverskott från grovfoder och det visade sig inte vara farligt. Slutsatsen som drogs är att det inte är någon fara att ge ett "för bra" grovfoder även till högpresterande hästar.
Jo, tittar man på de värden de fick fram så har det ingen betydelse med så hög proteinhalt från grovfoder till ex högpresterande travhästar. Det som gör att distanshästen inte bör ha det är den värmebelastning som extra mycket protein ger.

Det som jag antar att John och Wendy menar är i första hand protein från kraftfoder, då finns ju helt andra risker. Naturligtvis är det även riskabelt att ge ett proteinrikt grovfoder i kombination med lucern, soja, linfrö pellets eller liknande.
När det handlar om att vara försiktig med bete handlar det oftast mer om att fodret innehåller för lite växttråd än att det innehåller för mycket protein.

I deras lilla häfte läser jag det som om distanshästen inte bör ha för mycket protein även från grovfoder.
// Linda

men det är väl ändå bra att ge unghästar bra med protein för att de ska växa rätt? eller har jag fel?

Hästar som växer eller bygger muskler har ju förhöjt behov av protein. Bara för att de ska bli distanshästar ska man ju givetvis inte hålla igen på proteinet. Man kan även utfodra med för mycket protein under försäsongen. Det är under tävling som hästen inte "bör" utfodras med för mycket protein.
Jag menar inte att man ska ge hästen för lite protein utan att man inte ska överdosera det.
// Linda

men det är väl ändå bra att ge unghästar bra med protein för att de ska växa rätt? eller har jag fel?

Givetvis skall växande unghästar och hästar som skall ridas in, sätta muskler ha protein. Men den redan färdiga distanshästen behöver inte så stora mängder. En kvot på 5-6 räcker gott, vilket inte är lite protein det heller. Men högre kvot än så skall man kanske vara försiktigt med.

Hälsning Maja

Mycket intressant tråd. Någon som vet närmsta distansryttar-klubb i skåne? Vad är det för några kurser ni går för att lära er om dessa foderteorier? Något via er klubb? Är en novis på distans och tänkte att bästa sätt att lära sig mer är kanske att gå med i en klubb.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka