mycket kraftfoder!

J

jupiter-judex

nu är jag lite nyfiken på vad som är mycket kraftfoder! funderar på om det är aktiva travhästar i träning/tävling eller kanske någon annan sport som kräver mest kraftfoder??

är lite nyfiken på hur mycket kraftfoder dessa jätte aktiva hästar äter!

Sv: mycket kraftfoder!

ingen som har hög presterande hästar??

läste en artikel för nått år sedan att Briar får 5-6 kg krafft sport eller groov beroende på säsong...
Min dressyrhäst(gick st george,intermediär1/135 blandat) fick som mest 5 kg "solvallablandning" med fett...men så är han MKT fullblod i sig och lat...fri tillgång på bra hö.Nu när han inte gör nått speciellt äter han 14-16 kg hösilage(ts 68)/dag och 1 kg havre.

vad är solvallablandning?? gud va imponerande med din häst, vill också bli så duktig:crazy:

Min häst fick runt 6 kg kraftfoder och så mycket hö han åt upp när han skulle upp i hull. 5-6 kg är nog inte ovanligt...

Våra som är högpresterande hopphästar på internationell nivå får 6 liter "mischfutter" per dag=müsli. De som behöver lite lugnare foder får 6 liter pellets. Och unghästarna får 3 liter pellets/mischfutter per dag. Hömängden ska jag inte nämna, för jag gissar att jag blir halshuggen då;)

Ett pellets för presterande hästar, finns 2 sorter...ett med fett och ett utan fett.
Vet inte vart man kan få tag på det, men mitt köpte jag på Gotland vid "vall kvarn"...men gissar att tränarna på solvalla vet mer!
Det är MKT bra värden i det, har aldrig sett mina pållar i så bra hull och päls...men dom fick bara det med fett(olja)

Jag har travare.
Mitt sto stod på mycket mat för att inte falla ur......... Det är svårt att få i en kräsen häst så mkt, framför allt är det svårt att att få i dem stråfoder om man måste prega i dem en massa kraftfoder.

Hon fick 1 kg Krafft energy, 3 kg havre, 3 dl olja, några kg lucern, några kilo morötter och 4 kg hö.

Min vallack är betydligt mer lättfödd.

Han får ett kg Krafft energy, 1 kg Havre, 1 dl olja, 0,5 kg kli, 1 kg lucern och så mkt hö han vill. Morötter på det.

SLU har gjort test på travhästar, och de fungerade lika bra på en foderstat på 20 kg hösilage med kanonvärden, som på en kraftfoderstat. De presterade lika bra, och kuskarna märkte ingen skillnad på temperament och framåtanda.

Och Anna Jansson (Agronomiedoktor) hade själv sina travhästar på en ren grovfoderstat + typ 2 kg betfor.

Det finns dock en väldigt konservativ syn när det gäller tävlingshästar och kraftfoder.. Har gjorts nån undersökning i norr som visade att travhästarna fick i genomsnitt minst 5 kg kraftfoder.

Det gäller ju att man får i hästarna så mycket hö oxå. Mina galoppörer äter ca 5-8 kg hö + ca 6kg kraftfoder. Hade jag satt dem på så mycket hö hade de fallit ur totalt. De äter inte så värst mycket mer hö även om jag plockar bort kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 779
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen