Mycket ful ink

M

milllle

hejhej :)
jag är medryttare på en häst som har en del inkar på kroppen dom stör henne inte och är inte i vägen på något sett. Förut en som sitter på halsen, på vintern är den ganska liten ( ca 1,5 cm/diameter) och ser ut som alla andra gör. Men på sommaren blir den mycket större och börjar blöda, jag tror de beror på att flugorna äter där och den sitter på ett ställe så hon inte kan nå på något vis.
Har ni några tips på hur man kan få den att bli mindre eller iaf mindre irriterad? Har testat med hästsalva men det blev inte sån skillnad.
tack på förhand:)

Sv: Mycket ful ink

Jag fick bort min hästs ink med skillingarydsalva. Om du vill prova med det så får du dock vänta till hösten för den salvan kan börja koka i solen när nu inken sitter på halsen. Ta en ordentligt klick, så att det täcker väl både inken och lite runt om och smörj på minst två gånger om dagen. Jag tror det tog ungefär en månad innan den på min häst försvann.

okej då ska jag prova det till hösten :) hoppas de funker och tack så mycket för hjälpen :)

Blir det riktigt illa och man inte får bort dem med något medel kan man få strypa bort dem. Vira ståltråd och nyp av den, smörj med aloe vera efteråt för att ta hand om såret.

jaa jag har läst de men problemet är att hennes inkar är platta så de går inte att strypa dem :/

Merwen, en ink är en godartat hudtumör som bildas av ett virus. Dom kan se ut som vårtor eller mer utstickande bölder :)

Ring till veterinären och be om lite Xterra, man brukar kunna köpa endast en liten mängd så man slipper köpa en hel tub som ändå inte går åt.

Vill man inte kosta på det så kan man testa med att smeta ren honung på, det är bakteriedödande och läkande och med tur så kan man få dem att försvinna helt med även det när det inte går att snöra dem.

okej tack, ska nog testa det där med honungen tror jag :)

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 300
Senast: Lisa2014
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 845
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 136
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har lite funderingar kring en häst i stallet. Han har under väldigt lång tid haft som en liten liten knöl bakom bogbladet upp mot...
Svar
2
· Visningar
1 736
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka