Mycket eller lite...

L

Liljan80

Låter det mycket eller lite att ge en ardenner/fjording korsning 12 kg hösilage per dag.
Han väger nog dryga 800 kg men skall ner en heldel i vikt. Rids i snitt varannan dag just nu.

(Tyvärr har jag inte värdena här) Men vad är er första tanke, mycket eller lite?

Sen funderar jag på hur det skall delas upp, exempel %: :confused:
Morgon: 25% alt 16,67%
Lunch: 16,67% alt 25%
E.M: 16,67%
Kväll: 41,67%

Vad tror ni?
(Det är första gången jag skall ordna något liknande och tidigare har han bara fått en tuss på morgonen och en på kvällen och fritt ute men tyvärr lagt på sig alldeles för mycket)
 
Sv: Mycket eller lite...

Tycker det låter ganska normalt. Med hösilage brukar man få lägga till ett par kilo mer än man skulle ge i vanlig hö mängd, kanske ligger du ett par kilo över, skulle nog ge runt 10 kg hösilage. Generellt bör hästen inte bli fet på bara höet i sig, men visst finns det individer/raser som går upp bara de tittar på ett höstrå. Jag tycker fördelningen på givorna verkar ok.
 
Sv: Mycket eller lite...

Det beror på vilket TS hösilaget har. Men om han verkligen väger 800 kg så låter det lite. I så fall borde han ju få 11-12 kg hö (med TS på 84%) om dagen om man ska följa rekommendationen om 1,2 kg TS/100 kg kroppsvikt.
 
Sv: Mycket eller lite...

Jag tycker det låter VÄLDIGT lite med 12 kg hösilage till 800 kg häst, men det beror ju på hur blött det är. Är det nästan "hötorrt" är det ok.
 
Sv: Mycket eller lite...

Liljan80 skrev:
Ingen mer som kan tycka till?

Jag tycker också att det låter lite. Det beror ju förstås på hur hårt hästen arbetas och vilken energimängd, kvot och TS halt hösilaget har. Min häst som väger 650 kg och går medelhårt arbete, får 10 kg hö + 1 kg lucernhack i stråfoder (+ kraft, mineraler och proteintillskott). Tyvärr har vi inget superhö i år:

SmP: 26
MJ: 7,1
=> Kvot: 3,7
TS: 0,84

Mvh//LG
 
Sv: Mycket eller lite...

det behövs inga fler tyckare, läs majolas svar en gång till, bara, och se till att få en analys på grovfodret!
 
Sv: Mycket eller lite...

Min spontana reaktion är att det låter lite. Men som sagt, det beror på vad du har för värden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 708
Senast: Cocos
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 899
Senast: Egonson_
·
  • Låst
Samhälle Kan tyvärr inte låta bli att undra hur högutbildade personer fungerar. Fick på fredag kl 10 besked att koppla en trailer till Jysk i...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
14 228
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp