Mycket är på gång just nu..

Sidekick

Trådstartare
Ja, det kan man lugnt säga.
Jag tror nog att flera av er här vet hur mycket prylar det krävs bara för att starta ett nytt stall.
Och jag kunde inte för mitt liv tänka mig att det var såå mycket som kunde behöva köpas till, för ett helt redan färdigbyggt stall.
Allt är ju egentligen vardagssaker, men det är sådana detaljer som man inte tänker på förens man måste öppna plånboken för dem.
Det ska vara sadelhängare, täckeshängare, ny färg i sadelkammaren, saltstenar, foderförvaring, nya staketstolpar, ny eltråd, isolatorer, grepar, skottkärror, krokar, radio, klocka, fästringar för uppbindningsplatsen, nummer till boxarna, uppbindningsgrimskaft och fan vet vad.
Det värsta är när man har varit och storhandlat allting och man sätter igång och ska skruva upp krokar, hyllor etc och inser att man inte har någon skruv. Än mindre en skruvmejsel.
Det är då stallgrannen i samma veva försiktigt knackar på dörren och undrar om det var något som gick sönder och finner en halvgalen mig mitt i en hög av 45 krokar och hundraelva andra prylar med skruvhål i.

Sen kommer min älskade pojkvän och ska banka stolp, och vi sliter och släpar dom här förbannade stolpen och väl framme så inser vi att vi inte har något spett.

Men men, shit happens och man kan inte planera för minsta lilla grej. Det är ju inte direkt varje dag man dammar av ett stall och drar igång det i ny regi. Så det är bara upp med humöret och fortsätta.
Och så har jag beställt en rundcorall, en portabel i metall som ska stå på utebanan. Äntligen, jag har velat få de gjort länge.
Och i samma veva kommer posten.
Där hittar jag jordens veterinär räkning från Usa, för att min lilla hingstunge behagade riva upp sig på benet. Varför kunde dom inte maila mig istället så att jag kunde få den för flera dagar sen, och inte nu, när jag precis har köpt en dyyr rundcorall.
Men men, återigen, shit happens. Le och var glad liksom.

Och så ska man arrangera hingstungens ankomst också. Jätteresan hubert för en sådan liten krabat. Fast liten är han inte, han är sex månader och drar samma täckesstorlek som Allie... Say no more.
Visserligen kanske det är normalt för hulkenhästar i den åldern.. Men han är ingen hulkenhäst. Vem vet, det kanske kliver ur en belgianblue kalv ur transporten.
Och någonstans mitt i allt detta kaos knackar kylan på dörren, och alla inackorderingar som undrar när stallet är inflyttningsklart trots att jag har satt ett datum i Oktober.

Sen finns det en liten stackare som får lämna plats och tid åt allt detta, det är min kära lilla mörkbruna räka här hemma.
Men han är så go och snäll, står alltid redo vid grinden när jag kommer, bråkar aldrig, allt flyter bara på och ingenting kräver extra tid eller tålamod.
Hade han kunnat hade han nog borstat och sadlat sig själv vissa dagar när jag kommer och är superstressad.
Och snart är det dags för honom att inviga sin nya box på nya stället.. Det kommer bli så roligt!
Jag vet precis hur han kommer att reagera, rakt ner i spånet och bara gotta sig. Spånet som jag har glömt bort att beställa.

Ja, som sagt. Det är mycket på gång just nu.
Hur är det med er, mycket som händer eller kolugnt? Någon kanske har köpt eller sålt häst? Flyttat?

Jag behövde iallafall skriva av mig lite, på den första lugna förmiddagen på länge.

Senast ändrad:
Sv: Mycket är på gång just nu..

du skriver för bra!! :-) jag förstår hur jobbigt du har det, men jag satt och log när jag läste.
Glöm inte att andas emellanåt för det kommer bli hur bra som helst sen när du pustat och frustat färdigt, jag lovar! :-)

Jag som precis satt i drömmarna om en helt egen hästgård, med stort stall, ridhus, rundcorall och allt därtill.. :crazy:

Fast jag tror att, trots allt slit, all energi, tid och pengar man lägger ut, så är det nog underbart i slutendan.

Jag som precis satt i drömmarna om en helt egen hästgård, med stort stall, ridhus, rundcorall och allt därtill.. :crazy:

Fast jag tror att, trots allt slit, all energi, tid och pengar man lägger ut, så är det nog underbart i slutendan.

Ja, alltså det kommer ju bli jättebra när det är klart. Jag får ju både eget stall, med ridhus, rundcorall, spolspilta mm så jag ska inte klaga.
Det är bara lite slitit såhär i början!

Det är mycket jobb. Och det kostar skjortan. Du kommer inte att bli rik...

Men tänk varje morgon att du kunde varit påväg till något skitjobb på ica, något kontor eller vad det nu är som hade varit alternativet. (I mitt fall var det truckförare/lagerarbetare -tvåskift :crazy:)

Alla är barn i början och man kryper innan man går. Jag kryper fortfarande känns det som, börjar dra mig uppåt längs med kanterna om någon förstår min metafor... :grin: Och jag har inte ens ridhus, heck inte ens en ordentlig utebana o rundkorallen är alldeles för liten!

Det tar tid! Man är pank och utsliten. Men det är ack så givande!

Förklara för Allie vad du håller på med och hur bra det kommer att bli. Plåga inte dig själv med att du inte kommer ut på tävlingarna så mycket som du hade planerat -det finns en tid för allt (se hur mycket jag har varit ute detta året -NOT!)
Försök ta en liten stund med honom varje dag och grooma lite. Det är något jag önskar jag kunde göra med alla mina dagligen men det hinns inte med.

O tänk på att skruvdragare, spett och allt det där behöver du bara köpa en gång!

Good Luck! :banana:

Jorå... Jag är på mitt 4e stall nu så jag vet fan vilket slit och släp det är med allt. Fyy alltså. Nu gjorde vi visserligen vårat på sommaren när man hade mera tid på sig. Varför ska ni ha nummer på boxarna? Låter faktiskt som om du tar på dig mera jobb än vad som är nödvändigt för att få ett bra fungerande stall.

Förstår att det är jobbigt som tusan.

Hoppas ni får ihop det :)

I övrigt så köpa en svindyr rundcorall :confused: en sådan kan väll byggas för egna händer med lite material så klart.

Jorå... Jag är på mitt 4e stall nu så jag vet fan vilket slit och släp det är med allt. Fyy alltså. Nu gjorde vi visserligen vårat på sommaren när man hade mera tid på sig. Varför ska ni ha nummer på boxarna? Låter faktiskt som om du tar på dig mera jobb än vad som är nödvändigt för att få ett bra fungerande stall.

De är för att jag är sådant detaljfreak.. Eller ordningsfreak.
Jag har samma nummer på boxarna som jag har på skåpen i sadelkammaren. Enkelt och de behöver inte bli nått tjafs om vem som ska ha vilket.
Plus att jag kan bokföra 'box 1, box 2, box 3'' osv på ett lättare sätt.

Sen eftersom alla mina hyresgäster vill ha sina hästar ensamma så hör box 1 ihop med hage 1 osv.

Förmodligen så gör jag det, tar på mig mer än vad som är nödvändigt. Men jag vill ha tänkt på allt när de första flyttar in, och allt ska vara såpass genomtänkt att det inte ska finnas särskilt mycket att anmärka på.
Perfektionist kanske det kallas.. Men jag ser mig inte som en sån.

MidnightSoul:

Mjaa jag vill ha en som jag kan plocka upp och ner, ställa bort och ställa fram. Ifall det skulle behövas flytta på nångång. Och sen så vill jag ha något som håller lääänge. Skulle jag bygga något skulle det inte hålla länge..:cool:
Sen, precis som när man köper häst, satsar man på kvalité från början håller det längre.

Senast ändrad:

Sådär med boxnummer har vi också. Box ett har skåp ett i sadelkammaren, skåp nr 1 i torkrummet, hängare nr 1 i torkrummet osv. Super tycker jag det är!
Var lätt att komma in som ny, hängde täckena på tork behövde man aldrig fundera vems som var vems. Vi har dock inte numrerade hagar på det viset, men det var inte så farligt att lära sig ändå.

Sen eftersom alla mina hyresgäster vill ha sina hästar ensamma så hör box 1 ihop med hage 1 osv.

Är det i rädsla av skador (tävlinghästar?) eller varför vill hyresgästerna ha sina hästar ensamma i hagarna?

Kan du inte ta en bild på stället och visa, jag är jättenyfiken på hur det ser ut! :bump:

Det har jag inga problem med om det är en tävlingshäst. Har nästan alltid haft tävlingshästarna i egen hage pga skaderisken. Kompisarna går ju i hagar runt om. Så dom är aldrig själv och min har fått flockkänsla ändå (vallackaen försvarade och höll koll på flocken fast han gick själv)

men unghästen skulle jag aldrig sätta själv. Det är lite vad man har för häst och vad den ska användas till.

Mitt största problem är att du har ditt stall söder om stan och inte norr om :angel:

och att det är fruktansvärt tråkigt att lägga ner 7 minuter på att rengöra brunnen i spolspiltan... :grin: :D

Snart ska jag ut och plocka svamp.. Jobba på du! :p

Förstår precis din ångest!:angel:
Jag trodde mitt stall var fullt användbart när jag köpte det, istället visade det sig att det snart är rivningsbart!:crazy:
Men efter mkt fix går det iaf att använda dom kommande 10 åren!:)

och att tillbringa försommaren med att sätta stolp och få upp tråd för en halv månads lön är väl ingen man trodde skulle behövas, framförallt inte när det var extrem torka, och man nu när regnet kommit ser hur stolparna är på väg att pluppa upp!:eek:

Och jag har fortfarande inte målat helt klart i stallet, och utsidan på stallet är långt ifrån färdigt...

Just det ja, ett fönster ska bytas och två nya sättas in.

Så fort vädret blir bättre, ska vi ta itu med gödselplattan, det finns ingen!

Jag glömde ju att det ska byggas en ligghall med, den ska vara färdig till nyår!:cool:

Och mitt i allt ska man planera köp av häst, och det hästen behöver!
Dvs en kompis, foder, strö mm mm....

Var det nån som var sugen på att köpa eget stall?:D

Himla kul skrivet och vi här hemma känner igen oss på pricken!

Före detta Styvmodern (före detta stadsbo!) köpte gård rakt över skogen i vintras. Hela huset behövdes totalrenoveras. Fanns inget stall, men en massa massa byggnader.

Fanns inget staket på gården så det blev till att sätta upp 150 stolpar i april. Tur att man är arbetsvan.
Hästarna har gått på bete hela sommaren och mitt i hagen står en stor fin hall som raskt delades av så halva blev lösdrift. Den ena delen av halvan som blev över håller jag just nu på att omvandla till fölbox eftersom båda min ston är dräktiga och eventuellt även lillasysters- och hon är inte kollad än för veterinären stack till Tyskland på semester en månad. Har dessutom nyss börjat högskolan och ska bli sjuksköterska så min budget har givetvis sänkts litegrann och då kommer feta räkningar från både hingsthållare och veterinär. Cykeln får punka hela tiden så jag tog beslutet att skjuta den och köpa en moped. Körkortet ska bli klart nu i höst, jag hoppas verkligen att jag inte misslyckas och pengarna jag får för ett av fölen ska gå till en fin ny bil med drag så att man kan åka ut och tävla.

Mitt i allt ihop fick vi hem en massa hösilage balar och funderade på vad vi kunde ha dem i när de ska stå i hagen. Ah - lösningen blev att ta tillvara på träet som blir över i fölboxen, och spiken tog slut så jag fick köpa nya. Jag visste inte ens att spik var så dyra! 149 kr för en jäkla liten ask, är det klokt. Och det var de billigaste. Men vilken snygg hösilagehäck det blev!

Mina hästar ska gå på lösdriften men systerns och hennes mammas ska stå på box och de boxarna skulle hennes särbo bygga vid midsommar. Men det blev inte av så i desperation köpte hon "färdiga" boxar för en halv förmögenhet så att han skulle kunna sätta upp dem snabbt och lätt. Har nu övervakat den här boxbyggningen ett par dgr och undrar vilken dum jävel som kallar det färdiga boxar, det är ju lika krångligt som att bygga egna.

Sen kom halmen igår och var skulle vi nu göra av den nånstans, den hade skullat vara i fölboxen under vintern men den är ju inte klar. Fick improvisera och slänga in det i en av byggnaderna som egentligen skulle rivas och det visade sig att det blev himla bra, så nu kanske den inte alls ska rivas. För övrigt så skaffade de två katter, en extra flyttade dit och från att ha börjat med den dyraste kattmaten som finns har de nu övergått till billigmat.

I år har de nog lärt sig mer än nånsin...

Själv sitter jag sjuk och ska på seminarium imorgon om etik och moral så jag försöker plöja igenom en bok om etik och ICN's etiska koder för sjuksköterskor. Men det är så himla drygt och jag har dessutom feber. De här etiska reglerna borde ju vara självklart för alla men tydligen inte. Fattar inte heller vitsen med att man ska hålla på att analysera dem. Räcker det inte att man förstår dem och rättar sig efter dem.

Tack för att jag fick skriva av mig, drar mig tillbaka till sängen nu och sover en stund.

Är det i rädsla av skador (tävlinghästar?) eller varför vill hyresgästerna ha sina hästar ensamma i hagarna?

Kan du inte ta en bild på stället och visa, jag är jättenyfiken på hur det ser ut! :bump:

Svarar till både dig och åke
Det är hyresgästerna som valt detta själva, mina kommer inte gå ensamma.

Jag ska ta bilder!

Liknande trådar

Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 086
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Valp 2024

Hästrelaterat