My Sheepdog and Me, BBC

Intressant! Jag är inte insatt i vallning, men håller på med svenska lantrasdjur och genbanksarbete och den handlade ju väldigt mycket om just arbetet med att bevara en äldre ras (eller "ras" som nu detta var) :)

Har sett en bit till och lägger in en brasklapp, som vanligt är det folk som inte själva har koll på arbete med BC som uttalar sig negativt om hur BC arbetar och att "welsharna inte behöver tränas och styras, de gör allt på instinkt". Bara för att BC på tävlings styrs, betyder inte det att de behöver styras i sin hemmiljö med sina rutinarbeten... Däremot är en hund som inte går att styra helt jävla oanvändbar så fort den ska göra nått som den inte förväntar sig ;)

"Vallningen" som visas på arbetsprovet är under all kritik. Hundarna är alltid på fötterna - ja, och stressar djuren som f-n... Stressa upp en BC oskolad BC så gör den exakt samma sak. Att kalla det "arbetssätt" är lite som att säga att femåringars handstil är ett utvecklat skriftspråk.

Tänkte väl att tipset inte skulle stå sig så länge. :angel: :laugh:
Jag hade mina förhoppningar. Men när de sprider samma gamla dravel som så många andra om att BC är oanvändbara på annat än får och Welshen är "unik för att den vallar alla djurslag", så blir jag less. Det vore så jäkla kul att se nån som faktiskt kan hantera djur och väljer att träna en sån här hund. Djurhanteringen som visas upp är ju katastrofal i de flesta klippen. I de klippen där djurhanteringen är bättre så får "hundarna som jobbar helt självständigt" väldigt mycket kommandon för att vara på rätt ställe för att få jobbet gjort :angel: Man kan ju ifrågasätta hundens användbarhet om han måste knyta ihop benen på fåren och bära dem upp på transporten istället för att driva flocken de 30 metrarna till bilen... :grin:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 612
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 728
Senast: Shark
·
Övr. Hund Hur skulle ni göra? Vi har tagit över en underbar omplacerings-hund (1-årig dalmatiner-hane). Det har fungerat väldigt bra och han är...
2
Svar
24
· Visningar
2 262
Senast: GaurdianAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar