My Dog - vilka ska dit!

Sv: My Dog - vilka ska dit!

Vi är ganska nyligen hemkomna från Gbg med två HP från nationella och internationella utställningarna, hon utsågs till bästa juniortik :banana: :banana: och vann både fredagens och söndagens visningar så nu har vi en massa rosetter med oss hem + fåniga jag tog även HP-pokalerna.:o :cool: :):bump:

tar sista:

jag hade verkligen -hysteriskt-kul!

det är så sällan jag gör något "privat" för bara mig o hunden...

ens asmolket i bägaren var att jag skulel passera vetgate o kan man tänka sig,hissarna funkade inte o detvar trappor upp,så jag passerade vanliga ingången istället... vill de att regler skall efteröllevas så fårde se tillatt de fungerar att efterleva dem också...

Sarah tyckte detvar jättekul,speciellt vid Flatringen då hon fick träffa sin älskade uppfödare som hon inte sett på många år..det blev enormt keligt o bitandes i näsan(det är fint...:)) ,hon är ju inte så kelig i vanliga fall..

fic k även träffa släkting till min älskade William som dog och det var speciellt..älskar bruna flattar....

jag var även borta hos Hoffarna och var i vägen;)

pratad emed urtrevliga norskor med en underbar gul hoffe,pussvänlig näsa.

det är kul att se hur min kommeratt se ut som vuxen.(ja,jag tillhör de som väljer valp efter mentala egenskaper först o sen tittarpå dem på utställning;))

Sarah o jag såg även assistanshundsuppvisningen o det varkul att det var så många som tyckte det var intressant!
hörde till min glädje att vi blir tre HOffeekipage i sverige nu.

för den som såg videon hos SOS-service och signalhundförbunden-så var det jag o Sarah som pysslade med den stora svarta hästen.

Sarah roade sig kungligt bland utställarna och plockade hem åtskilligt med godis när de såg servicehundstäcket

det märkets attdet var hundfolks om var på mässan,ingen tog kontakt,inga förstulna klappar,alla frågad eom hon fick godis.

jag hade lite lätt dåligt samvete överatt ta en 11 årig gammal Flat o traska runt på mässan heladagen,en med hjärtfel(visserligen symptomfri på medicin,men ja,ni vet...mesig matte) och döv och allmänt...tja..hon har ju arbetat hos mig sedan hon varmycket,mycket ung

men hon tyckte faktiskt attdet vra kul

och det klart,alla hundar blir ju trötta..

eller?

hon sov i bilen hem sedan vi hätmtat upp valparna(3,5 mån Hoffe och 1,5 år Flat) hos hundvakten på hisingen.

väl hemma tog hon sin skinnråttamed pip som hon fått välja själv,hoppade runt hela huset som en idioto vrålskällde.
pigg som en ärta

dagen efter då?lite trött kanske?
end avar att hon var lite stel i ryggen(men krävde massage mot det självmant) och annars var hon som vanligt-lågtflygande reaplan.

jag kommeraldirg ha dåligt samvete för den hunden mer

hon är inte klok...

THina

Valpen gick det som jag väntade för - hon placerade sig inte. På torsdagen fick hon en kritik som var fullständigt korrekt enligt mig, vilket kändes bra. På lördagen var det inte en siffra rätt i kritiken (fortfarande enligt mig då;) ) förutom att hon inte tyckte om golvet. Jag hade på torsdagen märkt att hon var otroligt fessig för det mesta, och kunde inte fatta varför. Normalt sett älskar hon miljön. På lördagen gick det upp ett ljus. Golvet var försett med långa rader av luckor som skramlade när man gick på dem. När dessa låg under mattorna blev lilltjejen jätterädd när vi klev på dem, så hon ville inte ha med mattorna att göra över huvud taget. Speciellt inte på lördagen då "första sträckan" bestod av en hel lång radda täckt med matta. Jag kommer inte att ställa valp där igen.

För unghunden gick det bättre. Han placerade sig 3:a på torsdagen med en slät etta - i det närmaste otrimmad, men det är en historia för sig. På lördagen blev han 2:a med CK och oplc i bästa hane. Tänk vad en ordentlig trimmning kan göra... Nöjd är jag ialla fall med trippen - jag fick träffa Grana, och en valp som jag inte sett sedan han var 8 veckor och det gick som jag kunde hoppas på utställningsmässigt. Dessutom såg jag Thina, men hade inte möjlighet att hälsa eftersom det var trångt och jag hade hund på bordet. Den enda smolken i bägaren var golvet och den usla vägbeskrivningen till insläppet.

/Duvan

Min hund fick följande resultat och jag är jättenöjd. :bow:

På fredagen fick han CK och blev andra bästa unghundshane och reserv (5:e plats) bästa hane i konkurrensen om certet. Kritiken bestod av fyra rader:

"Good type. Moves well. Good coat. Would like cleaner head."

Lördagen gav en utförligare kritik, men mindre i "prispengar". Domaren hade bara positivt att säga om hunden, men kritiken var lite generell:

"Långsträckt huvud, flat skalle. God resning. Utm. rygg. Väl utvecklad front. Bra kropp. Bra ben och tassar. Bra vinklar. Bra rörelser. Bra pälsstruktur. Visar sig väl."

Denna kritik resulterade i en etta och en tredje plats bland unghundshanarna.

Jag är mycket nöjd med resultatet eftersom konkurrensen var riktigt tuff. Jag tror inte jag har sett så många dvärgschnauzrar av denna kvalité på samma plats förut. De två som fick CK och blev etta och tvåa var rysligt snygga och hade urproffsiga handlers.

Vi var också med på juniorhandling och uppfödargrupp. I uppfödargruppen blev vi BIS-4. :)

Min hund fixade lördagen bland alla dessa hundar non-stop kl.10-17. Dessa timmar utan vila eftersom han var med på juniorhandling och uppföd.grupp också. Han gillar utställningar verkar det som, för humöret var på topp hela dagen. :)

Men alldeles oavsett resultat så var jag den största lyckliga vinnaren denna helg. Min hund är den allra bästa i världen. :love:

Senast ändrad:

Ställde du henne själv? Eller var det uppfödaren?

Vad kul att ni fick bra kritik! :) Det är nästan roligare än det specifika priset, tycker jag. Det är alltid spännade att se om man håller med domaren eller inte.

Går det bra så brukar man vara rörande överens, men om kritiken är dålig så är det lättare att ha synpunkter. ;) (även om man innerst inne vet att kritiken ibland är befogad).

Men visst är det så att den egna hunden alltid är allra bäst? :) :banana:

Duvan skrev:
För unghunden gick det bättre. Han placerade sig 3:a på torsdagen med en slät etta - i det närmaste otrimmad, men det är en historia för sig. På lördagen blev han 2:a med CK och oplc i bästa hane. Tänk vad en ordentlig trimmning kan göra...

Tänk vad bra han måste vara då?! Är inte trimningen otroligt viktig på cocker?

Skiljde sig kritiken mycket mellan den otrimmade dagen och den trimmade?

Hur är det förresten med färgerna inom din ras? är någon eller några färger att föredra? *nyfiken*

Grattis förresten till ett jättefint resultat! :)

jag var där i torsdags med min brorsdotter på 9 år :D . och vi kollade på Amstaffarna och Bullterrierna :d och så ville hon titta på siberian husky och alaskan malamute (hon älskar de hundarna efter filmen Snow Dogs, hihi)

hahaha, vi sprang runt som yra höns mest för att jag typ inte fattade något (det var den första utställningen jag har varit på på lång tid..). Men det var riktigt skoj och kommer nog att själv ställa ut när jag väl har en egen hund :)

MVH / therese

Vi ställde henne själva. B var inte där. Hon är fin, det tycker ju alla mattar och hussar så klart :D

Det var hennes andra utställning. Första gången fick hon också 1a pris med HP samt blev 3a i bästa valp! så därför anmälde vi, är nog inte helt nöjda med bedömningen på lördagen med "för stor bröstlapp" för den ÄR verkligen inte stor, hehe, men jaja , domaren dömer.
hennes kullbror ställdes också och fick även han 1a pris, dom är så fina våra valpisar :d

Prinsessfeminist - jag sprang några gånger där uppe bland schnauzrarna på fredagen för att hoppas att du skulle se mig. På min väska stod nämligen FERRARI med stora bokstäver :p men ingen reaktion.

Hon var på nedervåningen bland dvärgarna. Men jag var på övervåningen bland schnauzrarna :-)

prinsessfeminist skrev:
Tänk vad bra han måste vara då?! Är inte trimningen otroligt viktig på cocker?

Skiljde sig kritiken mycket mellan den otrimmade dagen och den trimmade?

Hur är det förresten med färgerna inom din ras? är någon eller några färger att föredra? *nyfiken*

Grattis förresten till ett jättefint resultat! :)

Tack! Grattis själv!

Jo, trimmningen är viktig på cocker. Min smala lycka var att han ställdes på stora Stockholm, så det var inte så väldigt länge sedan han var i tiptop päls. Den största skillnaden på kritikerna dagarna emellan var huvudet. Han fick kritiken tungt på torsdagen och välskuret, vackert på lördagen. Helt klart hjälpte plockningen:D

Färger hos cocker är ett kapitel för sig. Det finns 16 färger, som är uppdelade på enfärgat och brokigt i första hand. Enfärgat har en solid grundfärg och det har inte brokigt. Brokigt delas sedan i klartecknat och roan. Vad man föredrar är en smaksak, men det finns vissa generella skillnader - naturligtvis med undantag;) .

Ljus hund - lite päls, mörk hund - mycket päls. Ska man ha sin hund till utställning i första hand så är en hund med mycket päls att föredra. Det är lättare att få till en snygg trimmning om man har päls att skulptera med. Ska man däremot ha hunden i första hand till något annat är en lättskött päls guld värd.

Unghunden är vit/svart (typ springer, men inte helmantlad), vilket har några nackdelar. Dels har han en pälskvalité som gör att skiten fastnar, dels gör färgen att det syns :mad: En ytterligare nackdel är att det kan vara svårt att bedömma toplinjen eftersom färgerna kontrasterar så olika.

Sedan är det ju så att olika domare gillar olika saker, och naturligtvis gäller det även färger. Så det finns egentligen ingen färg som är bättre, men det underlättar om man har en päls att jobba med och då är generellt sett mörkare bättre om man siktar på utställning. Jag som gillar att ställa ut, men i fösta hand jobbar med mina hundar, har det väl förspänt. Får hunden mycket päls kan jag glädjas åt skulpteringsmöjligheterna, får hunden lite päls kan jag glädjas åt den lättskötta pälsen:idea:

För övrigt tillhör jag nog de som tycker att även bra kritik kan vara oförtjänt. Mamman till unghunden har nästan alltid fått "bra storlek" och "bra huvud", trots att jag ser just dessa områden som hennes brister. De domare som har slagit ner på just det har jag istället satt en liten stjärna efter:D Det är domare som jag gärna ställer för igen. I sommras fick unghunden - då junior - CK på en SKK utställning. Helt oförtjänt enligt mig. Han var fortfarande en gänglig hund under utveckling och borde inte vara kvalificerad för ett CK. Ett CK ska ju betyda att hunden har kroppen för att förtjäna ett cert, och det hade han inte än. Då var han värd ett Hp - en snygg hund under utveckling. Nu tycker jag dock att han har kroppat till sig så pass att ett CK är förtjänt, så nu blir jag enbart glad för det.:D

Vad intressant att du fick den olika kritiken på din hunds huvud. Detsamma hände ju mig! :smirk:

Första domaren ville ha ett "renare huvud", vilket jag på sätt och vis förstår. Vad som hände var att jag inte riktigt vågade gå lös med saxen runt skägget och ögonbrynen, då jag en annan gång gjort misstaget att klippa för mycket. Nu har jag en del skägg på "utväxt" och det är kortare än det övriga, men om jag skall få ordning på det så kan jag ju inte klippa ned igen, resonerade jag.

Dagen därpå fick jag lite hjälp av en schnauzerkunnig som klippte lite där det var ok att klippa - och vips så blev kritiken en annan om huvudet. :D

Men det är ju samma hund...

Vad intressant det där med färgerna. Jag har förstått att för stora kontraster kan få den bästa rygg att se vek ut om fläckarna är på fel ställen. Men du har det bra som gillar både utställning och jakt.

Min hund är långt ifrån brokig men silvermarkeringarna kan påverka huvudets form och proportioner. Likaså kan alltför vita ben göra en i övrigt god kroppsbyggnad en otjänst. För mycket silvermarkering som dessutom är för vit dömer man ofta ned. Å andra sidan kan en svartmuskig hund få kritik för att den inte är tillräckligt mejslad och markerad i sitt huvud.

I mitt fall så är en mörkare hund att föredra ändå, eftersom man kan rycka en del av de svarta stråna i skägget och därmed få fram mer silver. Likaså ser ett mörkare huvud sällan stort och tungt ut i förhållande till övriga kroppen.

Det man strävar efter är en så ren silverfärg som möjligt. Min hund är ganska mörksilverfärgad, men det är bättre än att vara vit och stör inte så mycket som alltför skapra kontraster. (precis som på cockern, alltså. ;))

Pälsen i övrigt skall vara sträv för både hemmaliv och utställning. Den sträva pälsen är toppen när man varit ute en regnig dag då nästan ingen smuts eller väta sugs upp av hunden.

Vad gäller benhåren så går det en del mode i det. En del föredrar mycket och svajande benhår, andra håller dem kortare. Det är mer praktiskt att klippa de mjuka benhåren, men personligen är jag lite svag för "fluffigheten".

Min hund rör sig ganska bra och jag tycker att det blir ännu mer påtagligt om hans silverben "svajar lite i vinden". Med tanke på hur otroligt mycket benhår han har så skulle jag tom kunna klippa en hel del till, men jag har fastnat för den showiga effekten.

Benhåren är dock ett problem i skogen. Det tar tid att reda ut benen så det är tur att han har så gott om hår. Annars hade han varit kal vid det här laget. :D

http://i11.photobucket.com/albums/a155/robin_goodfellow/springer.jpg

http://i11.photobucket.com/albums/a155/robin_goodfellow/webligg.jpg

Håriga ben som vi gillar. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 693
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 561
Senast: Sol
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
3 978
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar