My Dog (utbruten från Uppdateringstråd 25)

Jag ska dit (utan hund). Ska spana på Masarna på utställningen och antagligen köpa en årsförbrukning av hundgodis :p Jag hittar ingenting på hemsidan om rally- eller NW-tävlingar i år, kommer det inte vara några?

Nw-tävlingarna togs beslut om för längesen att de inte skulle ha. Himla synd då jag tyckte de var bra när vi var med för två år sen 😁

Åh roligt då ska jag spana! Vilken dag?

Bägge dagarna har jag för mig.. Ser du en löjligt glad MAS strutta runt i ringen som sen glider ner och blir gelé när domaren tar i henne så är det troligen Nano 🤣.

Syrran har legat i hårdträning och får henne att ställa upp bra men hon har tyvärr egenskapen att förvandlas till en lealös klump av päls så fort man tar i henne där framsteg uteblivit i träningen. Svär att den hunden är korsad med ragdoll 😝.

Har läst nu att My Dog är inställt, inte förvånande alls men tycker synd om syster som såg fram emot att komma iväg lite.

Jag gråter på riktigt! Så trött på folk som bara måste åka utomlands, vägrar vaccinera sig osv osv.. 😭😭😭
Det är väl knappast mer livsnödvändigt att gå på hundutställning än att åka utomlands? Risk för smittspridning finns i alla fall där vi möter andra människor. Men av någon anledning är många häst- och hundmänniskor upprörda över resenärer medan stora utställningar och SISH tydligen går bra.

Själv är jag för närvarande just utomlands, vilket är en av anledningarna till att jag inte anmälde till My Dog. För att jag ämnar sätta mig i karantän när jag kommer hem och skulle inte hunnit ur den. Jag har lite svårt att se varför det skulle vara mer riskfyllt att resa än att besöka en mässa med trängsel. En mässa som dessutom förmodligen haft ett visst inslag av utländska besökare.

Det är väl knappast mer livsnödvändigt att gå på hundutställning än att åka utomlands? Risk för smittspridning finns i alla fall där vi möter andra människor. Men av någon anledning är många häst- och hundmänniskor upprörda över resenärer medan stora utställningar och SISH tydligen går bra.

Själv är jag för närvarande just utomlands, vilket är en av anledningarna till att jag inte anmälde till My Dog. För att jag ämnar sätta mig i karantän när jag kommer hem och skulle inte hunnit ur den. Jag har lite svårt att se varför det skulle vara mer riskfyllt att resa än att besöka en mässa med trängsel. En mässa som dessutom förmodligen haft ett visst inslag av utländska besökare.
För mig är det! 😁 Jag åker aldrig utomlands eller något annat så utställningar är verkligen det enda lilla roliga jag unnar mig. Finns inte en chans att det hade blivit den trängseln där som det är på flygplatser just nu tex.

För mig är det! 😁 Jag åker aldrig utomlands eller något annat så utställningar är verkligen det enda lilla roliga jag unnar mig. Finns inte en chans att det hade blivit den trängseln där som det är på flygplatser just nu tex.
Det är ditt perspektiv men du förstår väl att det finns de som känner likadant för resande? Människor som unnar sig just det som sitt andningshål. Och som nu faktiskt genom att resa stöttar en turistnäring som går på knäna i många länder där turismen är viktig. Hemma går krogar omkull. I vissa länder kan utebliven turism leda till att människor hamnar i fattigdom och t o m dör.

När jag lämnade Sverige för tio dagar sedan var det ingen trängsel på någon av de tre flygplatser jag passerade igenom. Och jag passerade som sagt igenom, vilket är det man ska göra även om det verkar ha hängt upp sig i Arlandas avgångshall för ett par dagar sedan. I en mässhall eller arena stannar man längre. Och visst kan smitta spridas vid sådana evenemang. Det var ju rapporter om smittspridning i Herning.

Jag tycker det är trist att My Dog var tvunget att ställas in. Hade sett fram mot livestream i soffan. Men jag blir irriterad när skuld ska läggas på människor som utövar sitt fritidsintresse, för det är precis vad hundutställningar är också. Och inget av intressena kan göras helt smittsäkra.

Jag fattar dock verkligen inte varför? Alltså, jag kan ju förstå själva valet att ställa in ur ett förnuftigt, ansvarsfullt perspektiv, men jag fattar inte deras motivering? På hemsidan refererar de till regeln om krav på sittande för event med mer än 20 personer. Men det finns ju tydliga andra regler för mässor och handelsplatser enligt FHM?

Räknas det inte som en mässa?

Jag fattar dock verkligen inte varför? Alltså, jag kan ju förstå själva valet att ställa in ur ett förnuftigt, ansvarsfullt perspektiv, men jag fattar inte deras motivering? På hemsidan refererar de till regeln om krav på sittande för event med mer än 20 personer. Men det finns ju tydliga andra regler för mässor och handelsplatser enligt FHM?

Räknas det inte som en mässa?
Det måste räknas som en mässa. Men jag kan tänka mig (obs!) att en orsak är att kostnaderna för att hyra stora mässhallar är så höga att det blir ekonomiskt omöjligt när besöksantalet måste begränsas kraftigt.

Under sommaren var jag på utställningar där det bara var utställare och funktionärer. Inga medföljande, inga besökare, inga försäljare. Lite extra funktionärer för att hålla koll på de olika sektionerna, annars ganska mycket som vanligt. Det funkade ju bra, men förmodligen kan avgifterna från utställarna då täcka hyran för platsen och funktionärskostnaderna. Hyran för idrottsplatser o dyl på vischan nog i en helt annan liga än att hyra Svenska mässan och Älvsjömässan. Där behövs nog intäkterna från många besökare och från försäljare för att det hela inte ska bli ekonomiskt självmord. Plus att det skulle inneburit ännu fler funktionärer (=kostnader) att se till att restriktionerna uppehölls.

Obs att detta är spekulation.

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 353
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 505
Senast: Ela
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 854
Senast: vtok
·
Övr. Hund Jag har "råkat" anmäla mig till en nybörjartävling i rallylydnad på My dog. Jag insåg inte att det var på My dog, utan fattade bara att...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka