Mustang orginal + korn?

T

Tequilasun

Är nu lite fundersam över en sak då jag hört flera olika saker,

Har kommit över en säck med mustang orginal pellets som jag tänkte prova ge mina hästar.
Har tänkt ge hästarna ca 1 kg om dan nu när dom bara står och inte rids så mycket.

Kommer nu inte ihåg alla "ingredienser" som var i, men vet iallfall att det innehåller ca 25% korn.

Har hört en del som sagt att man ska ge både mustang + korn, typ " ge 4 dl korn + 1 kg mustang pellets + betfor" och en del som sagt att man bara ska ge mustang och betfor.

Är inte så hemma på färdigfoder då jag gett dom lusern, korn och betfor tidigare och nu fått en säck mustang färdigfoder. Och undrar därför om man verkligen ska ge extra korn då de även är korn i pelletsen eller ska man hoppa kornet helt och bara köra med mustang?

Har för mig att jag läst någonstans att det inte är bra med för mycket korn.

Är inte så bra på at förklara vad jag menar,men hoppas någon stackare förstår vad jag skrivit. :bump:

Sv: Mustang orginal + korn?

Vad man ger beror ju på vad hästen behöver när grovfodret inte räcker till..
Att ge extra korn "bara för att" känns ju lite onödigt, när du ändå ska ge så pass "stor" mängd foder pellets..

För mkt korn ska man inte ge, men några dl + pellets låter ju inte för mycket.

dom äter hösilage nu under vintern och har inga värden på det då stallägaren inte tycker det behövs.

hö äter dom då det är varmare ute. har ingen analys på det heller.

Så jag vet inte vad som finns i.

det tycker jag med känns lite onödigt.
pelletsen innehöl ju iallafall 25 % korn och tycker det inte borde behövas så mycket mer korn,

jag ger endast mustang till min... jag tycker att har man inte analys så får man väl prova sig fram o se hur hästen blir...

SOm andra sagt, du get det som krävs för att täcka glappet mellan hästens behov och vad den får av höet. Utan analys blir det rysk roulette av det, dvs man har eg ingen aning. Så det bästa är om du kan analysera?

Generellt dock så är det inga problem ge pelletsen som den är, eller med korn, eller med havre, eller för den delen med blåbär om man vill det. Det du tänker på med inte bra med för mycket korn är helt korrekt dock, det gäller dock inte specifikt korn eg, utan stärkelse. Korn är stärkelserikt, och därför bör man inte ge för mycket/mål, då hästar inte är designade att ta hand om stora mängder stärkelse på en gång, och de riskerar att ospjälkad stärkelse går ut i en del av tarmen som inte klarar ta hand om det, och då kan hästen drabbas av mer eller mindre kraftiga magtarmstörningar.

Värt att notera är att Mustang Orginal har nästan IDENTISKA värden med korn. Det är mer stärkelse i 1 kg korn än i 1 kg mustang, men värdena är desamma. Och priset är extremt mycket lägre per kg för korn. SÅ ur den aspekten kan man lika gärna ge 1 kg korn isf 1 kg mustang orginal. Det man 'förlorar' är lite mineraler och vitaminer, men utan analys är man ju och famlar ändå.

Det är faktiskt fascinerande hur många som ger ett färdigfoder som värdemässigt MJ och SRP är identiskt med korn/havre, trots att det är så mycket dyrare. Och det finns förbluffande många foder med just de värdena, det är ju det 'segment' av foder där det finns absolut mest att välja på med - det med 10 - 11 MJ/kg och 80 - 90 gr SRP/kg.. Fascinerande som sagt.

Senast ändrad:

SOm andra sagt, du get det som krävs för att täcka glappet mellan hästens behov och vad den får av höet. Utan analys blir det rysk roulette av det, dvs man har eg ingen aning. Så det bästa är om du kan analysera?

Generellt dock så är det inga problem ge pelletsen som den är, eller med korn, eller med havre, eller för den delen med blåbär om man vill det. Det du tänker på med inte bra med för mycket korn är helt korrekt dock, det gäller dock inte specifikt korn eg, utan stärkelse. Korn är stärkelserikt, och därför bör man inte ge för mycket/mål, då hästar inte är designade att ta hand om stora mängder stärkelse på en gång, och de riskerar att ospjälkad stärkelse går ut i en del av tarmen som inte klarar ta hand om det, och då kan hästen drabbas av mer eller mindre kraftiga magtarmstörningar.

Värt att notera är att Mustang Orginal har nästan IDENTISKA värden med korn. Det är mer stärkelse i 1 kg korn än i 1 kg mustang, men värdena är desamma. Och priset är extremt mycket lägre per kg för korn. SÅ ur den aspekten kan man lika gärna ge 1 kg korn isf 1 kg mustang orginal. Det man 'förlorar' är lite mineraler och vitaminer, men utan analys är man ju och famlar ändå.

Det är faktiskt fascinerande hur många som ger ett färdigfoder som värdemässigt MJ och SRP är identiskt med korn/havre, trots att det är så mycket dyrare. Och det finns förbluffande många foder med just de värdena, det är ju det 'segment' av foder där det finns absolut mest att välja på med - det med 10 - 11 MJ/kg och 80 - 90 gr SRP/kg.. Fascinerande som sagt.

"knapplån"
jag ha ett varmblodssto som äter Mustang Original. hennes mat måste blötas upp för att hon äter så fort så hon sätter lätt i halsen .. men om det är i stort sett samma värden så kan jag ju ge henne kornkross med Betfor eller?
hon få bara 1/2 kilo Mustang eftersom det är så bra värden på grovfodret så det räcker med lite krubbskramel.

"knapplån"
jag ha ett varmblodssto som äter Mustang Original. hennes mat måste blötas upp för att hon äter så fort så hon sätter lätt i halsen .. men om det är i stort sett samma värden så kan jag ju ge henne kornkross med Betfor eller?
hon få bara 1/2 kilo Mustang eftersom det är så bra värden på grovfodret så det räcker med lite krubbskramel.

Byter du det där halva kilot mustang mot ett halvt kilo korn 'tappar' du bara mineraler, vitaminer och spårämnen ja.

Adderar du betfor ovanpå blir det ju lite annat, ska du hamna på exakt lika får du ju 'dosera' så det blir helt rätt, om det är viktigt.

Men du kan byta ut det ja - och får hon det bara för att ha något i krubban skulle jag ju byta faktiskt, spec om det även blir enklare för dig =)

Byter du det där halva kilot mustang mot ett halvt kilo korn 'tappar' du bara mineraler, vitaminer och spårämnen ja.

Adderar du betfor ovanpå blir det ju lite annat, ska du hamna på exakt lika får du ju 'dosera' så det blir helt rätt, om det är viktigt.

Men du kan byta ut det ja - och får hon det bara för att ha något i krubban skulle jag ju byta faktiskt, spec om det även blir enklare för dig =)

Mineraler kan hon ju få "vid sidan om". nu ha jag oxå ett sto som är dräktig som äter Mustang original med.. det räcker med det för hösilaget ha så bra värden. frågan är ju om man kan byta ut där med? för även för henne är det bara krubbskrammel. bägge två ha fri tillgång till hösilage och halm. hm kanske jag skulle "fråga" foderstatsprogrammet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 469
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar