C

Chappe_

Vet inte om den här tråden ligger på rätt plats... Men iallafall

Min häst har i pertoder matvägrat, hon slutar alltså äta ibland även dricka i en eller två veckor. Efter första gången blev hon väldigt svårfödd. Hon har nästan fri tillgång till bra hö, äter 3 liter/kilo havre(kraffts vita mått, vet ej hur mkt de rymmer) o ca 3 dl betfor med salt, B-vitamin och majsolja. Hon har gått upp i vikt den senaste månaden när hon ätit detta, men är fortfarande för smal.

Damen i fråga är väldigt kräsen, äter inte gjärna tex inte pellets så som grund, groov o sport o sådant. så inte nog att de ska vara proteinrikt utan de ska vara gott också! *suck*

Har nu hört att Müssli ska vara bra för svårfödda hästar, vet inte hur vida hästarna tycker det är gott, eller ej, men tror ni att det kan vara något för min lilla pålla??

Sv: Müssli??

Ligger eg på fel plats men jag använde mustang musli original till mitt fölsto som såg ut som ett spjälstaket kanon bra pris ca 125 kr säcken och luktar så alla hästar dreglar när man öppnar tunnan
Mitt sto blev allergiskt mot krafft o då började jag med detta.
Prova!!

Ligger eg på fel plats men jag använde mustang musli original till mitt fölsto som såg ut som ett spjälstaket kanon bra pris ca 125 kr säcken och luktar så alla hästar dreglar när man öppnar tunnan
Mitt sto blev allergiskt mot krafft o då började jag med detta.
Prova!!

Okej, hur mycket ska man ge av det då?:confused:

Hej!
På gården där jag står säljer vi Dodson&Horrell foder. Dom har massor med olika sorter av müsli blandningar som de flesta hästar älskar! Här har du en länk till dom som importerar fodret till sverige, där finns info om alla sorter, utfodringsanvisningar och återförsäljare runtom i landet.
Lycka till!

http://www.brogaardenisweden.com/

Ett tips för att få hästen att äta bättre... Mitt gamla sto fick börja äta djävulsklo för att hon börjar bli stel, på köpet har hon börjat äta bättre, slickar ur krubban på morgnarna istället för att lämna hälften, mycket positivt. Hon är ochså en kräsen häst.

Ett tips för att få hästen att äta bättre... Mitt gamla sto fick börja äta djävulsklo för att hon börjar bli stel, på köpet har hon börjat äta bättre, slickar ur krubban på morgnarna istället för att lämna hälften, mycket positivt. Hon är ochså en kräsen häst.

Jävuls vaddååå? :confused:

Min dunder kräsna valack smaskar glatt i sig Salsa's foder. Den finns både i havrefritt och med havre&korn.

Djävulsklo är till för smärtlindring/liknande, jag tror BIMM menade att dennes häst inte villa äta upp detta och att det hjälpte med ett visst foder hon inte nämne? ;) :rofl:

Min har oxå matvägrat lite då och då. Han har bara ätit halvdant, lämnat både kraftfoder och hösilage. Sen byta vi hösilage och då byta jag även kraftfoder. Tog Fibergi, och han älskar det!!
Har haft Mustang till honom innan, tyckte det lukta like :eek: kräks.. och efter en säck ville han inte ha mer. Likadant med kraftpellets.
Så vi är nu inne på säck nr 2 av fibergi och det fungerar ännu.

Min vill juj inte ens äta hösilage/ansilage. ja blir totalt fullkomligt tokig på henne!!!

Hade i lite äppelvinäger i fodret innan, de tyckte han oxå var gott.. Det kan man även ha i vattnet för att ta bort ev "oren järn" smak..

Oj. Min fråga är om en veterinär har undersökt hästen? Hel och total matvägran av t.o.m. grovfoder och vatten? Det låter nog mer sjukligt än att hon skulle vara kräsen i mina öron.

Men jag vet, jag har haft en kräsen dam som ibland lämnade mat, och inte ville äta vissa saker.

Men det skulle ju kunna vara något med tänderna, eller magen som orsakar detta.

Sen tycker jag det är lite vanskligt att vissa här ger råd om olika foder, och du undrar hur mycket du ska ge av det. Jag antar/hoppas att du har en analys av ditt grovfoder, för det är lite svårt att veta vilket foder som kan passa annars- rent innehållsmässigt.

Oj. Min fråga är om en veterinär har undersökt hästen? Hel och total matvägran av t.o.m. grovfoder och vatten? Det låter nog mer sjukligt än att hon skulle vara kräsen i mina öron.

Men jag vet, jag har haft en kräsen dam som ibland lämnade mat, och inte ville äta vissa saker.

Men det skulle ju kunna vara något med tänderna, eller magen som orsakar detta.

Sen tycker jag det är lite vanskligt att vissa här ger råd om olika foder, och du undrar hur mycket du ska ge av det. Jag antar/hoppas att du har en analys av ditt grovfoder, för det är lite svårt att veta vilket foder som kan passa annars- rent innehållsmässigt.

Glömde tillägga att vet o tandläkare har tittat på henne, tagigt blodprover osv. Inget är fel, inte på tänderna heller. Vet säger att det troligtvis sitter i huvudet.

Okej det var ju bra att du tagit ut både veterinär och hästtandläkare. Har du hygienanalys på grovfodret då? Kan ju vara dålig kvalité i vissa balar som din häst känner av?

Har hon fri tillgång på mat eller får hon i givor bara? Går hon i stor hage där hon äter vad som finns där?

Låter lite som våran dam i stallet som kan hålla uppe maten läänge när hon får för sig. Hon är fullt frisk, kollad av tandläkare och vet som tagit blodprover. Hon har fri tillgång på grovfoder, men tränas mycket i ridning och tävlar trav, så hon behöver j ganska mycket kraftfoder. Hon äter krossad havre + hippotop och betfor, men så testade vi med lite musli för att se om hon skulle gilla maten bättre, men fick motsatt effekt.

Så nu får hon alltid betforen först, vilket hon älskar och sedan havren och det efter. Vi har också börjat med yttligare ett utfodringstillfälle nu för henne så hon ska bli lite hungrigare mellan varje då det inte blir så mycket varje gång, så hon fodras 5 ggr nu.

Lycka till och testa på!

Jag red en ponny förut som var väldigt kräsen. Jag fick lov att byta foder ungefär varannan månad för att han skulle vara nöjd. Det var som om han tröttnade...

Bytte mellan havre+betfor och fibergi. Då var han nöjd och åt som han skulle. Värdena är inte desamma inser jag i efterhand, men det tänkte jag inte på då heller.:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 052
Senast: Bee
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 259
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?