Müslifunderingar.

C

CarolaLind

Vilket Müsli använder ni?
Varför och till vad för sorts häst?
Hur mkt?

Sv: Müslifunderingar.

"Spillers Instant Energy Mix for Laid Back Horses".
Fuxen är lite slö och icke-explosiv av naturen. Gav tidigare en massa havre för att få lite explosivitet men det hjälpte inte tyckte jag.

Sedan jag började ge 2 kg av detta kombinerat med havre så har han fått en helt annan "sprutt" i sig!!! Springer av sig själv och tröttnar inte (mentalt) så fort. Använde först Eggersmann High Enery men har gått över till Spillers pga återförsäljaren har slutat med Eggersmann. Men Spillers ger samma effekt tycker jag. Jag vet inte riktigt vad det är som ger effekt, men någon sa att det har att göra med att de värmebehandlar någonting i blandningen.

Jag har gett Eggersmann High Energi som ovanstående och det gör en lat häst explosiv och får lite mer fart i sig... gett 1 kg av det och 1/2 havre ... till en kraftig d ponny, för dressyr... ger henne Eggersmann Kraüter Müsli, pga att hon är skadad och måste ta det lite lugnt...

Jag har en arabhingst på 1 år och fyra månader som äter bl.a Hippo Müsli Bas. Han åt det redan när jag fick honom och det har fungerat bra och han älskar det. I vintras fick han ca 1 liter men nu får han mindre då han kommer från betet nydligen.

Jag har använt Fibergi Musli, men det blev pållan spritt galen av så det var inget för oss.. :D

Hästen är en Nordsvensk, sto 20 år i lätt arbete..

Vilket Müsli använder ni? Salsa basmix
Varför och till vad för sorts häst? för att det passar till hösilaget/höet, smakligt tycker Allie :d . Vbl ridtravare, 9 år, 146 cm rids medelhårt.
Hur mkt? 0,2 kg/dag.

Heléne

D & H Build up

Svårfött fullblod något under hull. 12år valack.

ca 1kg kombinerat med annat kraftfoder.

Vi kör sedan ett halvår tillbaka med Spillers. Jag är helnöjd med detta foder.

Spillers Cool Mix har gjort underverk med ett vimsigt och okoncentrerat sto som nu istället är mycket harmonisk att jobba med.

Spillers Conditioning & Showing Mix ger vi till en 3-årig hingst som är svårfödd. Han blir jättefin av det fodret.

Ett 13-årigt sto med halvtaskiga ben får Senior Maintenance Mix som innehåller glukosamin. Det passar henne även för övrigt då hon är relativt lättfödd.

En 20-årig svårfödd vallack fick Senior Conditioning Mix.

Ett föl och hennes mamma fick Stud and Youngstock Mix. Fölet är numera ettåring och får fortfarande samma foder.

De övriga hästarna får High Fibre Herbal Mix, ett lågenergifoder med mycket fibrer och med tillsats av örter som nypon, mynta, brännässla, persilja, vitlök m.fl.

När det gäller hur Spillers foder påverkar hästens temperament tror jag det är sammansättningen av kolhydraterna som är det viktiga. De har tydligen lagt ner mycket resurser på forskning i ett samarbete med kapplöpningsindustrin.

Flera av Spillers foder är också anpassade för hästar med känsliga magar.

Jag tycker det känns jättebra att ha ett så stort sortiment att välja på. Det skall till mycket för att jag inte skall hitta ett lämpligt foder till varje enskild häst.

Min åring får red mills och äter nästan 1kg om dagen.

Fibergi müsli som mineraler, tillsammans med korn, lite olja och "hostprodukter"...

Jag som provat på typ alla muslifoder som finns har till slut fastnat för ett svenskt muslifoder som heter Salsa.

Det finns fyra olika Salsa:

Havrefritt (vilket jag ger till alla mina, från unghästar till tävlingshästar)
Hot mix
Bas
Och ett som man själv komponerar ihop så blandar de.

Mina hästar har aldrig varit så fina som de är på Salsa och att det dessutom håller en mkt bra prisnivå tycker jag bara är en bra fördel.

Jag rek verkligen det

Ja hur mkt jag ger beror på hästen, fullbloden får mer medan Irländaren får mindre.

Har tidigare gett bådet spillers/Havens/D&H/Fibergi men inget har kommit upp i standard som detta Salsa foder.

Senast ändrad:

Jag ger Pasture Mix ifrån Dodson&Horrell. Det är ett jättebra foder som inte ger så mycket energi. :)

kraffts musli litegrann bara för att den ena hästen är så kräsen. Annars får han havre.

min häst tål inte havre så hon går på Eggersmann Classic mix musli, Solid Gold, Struktyr mix och toppas vid hårdare träning med High Energy. hon har tidigare varit väldigt långsam med maten och sällan ätit upp allt, men nu äter hon som en häst! :)

har provat mkt ur Kraffts sortiment o Svenska foder bla, men detta funkar bäst och magen är i topptrim.

det är dock ganska dyrt i månaden :angel: ......

Borka skrev:
Vi kör sedan ett halvår tillbaka med Spillers. Jag är helnöjd med detta foder.

Spillers Cool Mix har gjort underverk med ett vimsigt och okoncentrerat sto som nu istället är mycket harmonisk att jobba med.

Spillers Conditioning & Showing Mix ger vi till en 3-årig hingst som är svårfödd. Han blir jättefin av det fodret.

Ett 13-årigt sto med halvtaskiga ben får Senior Maintenance Mix som innehåller glukosamin. Det passar henne även för övrigt då hon är relativt lättfödd.

En 20-årig svårfödd vallack fick Senior Conditioning Mix.

Ett föl och hennes mamma fick Stud and Youngstock Mix. Fölet är numera ettåring och får fortfarande samma foder.

De övriga hästarna får High Fibre Herbal Mix, ett lågenergifoder med mycket fibrer och med tillsats av örter som nypon, mynta, brännässla, persilja, vitlök m.fl.

När det gäller hur Spillers foder påverkar hästens temperament tror jag det är sammansättningen av kolhydraterna som är det viktiga. De har tydligen lagt ner mycket resurser på forskning i ett samarbete med kapplöpningsindustrin.

Flera av Spillers foder är också anpassade för hästar med känsliga magar.

Jag tycker det känns jättebra att ha ett så stort sortiment att välja på. Det skall till mycket för att jag inte skall hitta ett lämpligt foder till varje enskild häst.

vad är Spillers för slags foder? jag har inte sett det är omkring??
ha de nån hemsida?? :)

Har prövat; D&H=mycket bra,hästen älskade det men ALLDELES för dyrt i längden! Hippo Musli= ganska bra, hästen åt det bra, bra i humör o energinivå men lite svårt att hålla hullet, bra pris.
Nu prövar vi Salsa havrefri= ännu inte utvärderat det, hästen tycker om det, har inte påverkat humöret i någon riktning ännu, mkt bra pris o inga problem att få tag på.

Hästen är nu 5 år och halvblod, går medelhårt arbete.

Gir min eksplosive halvblodsmerr Spillers Slow release energy mix. Vil gjerne gi noe med enda mindre energi, så kom gjene med tips om du har forslag... Hun får også Conditioning cubes for å holde vekten oppe.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
1 009
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25