Müslifoder

F

Frasse2008

Vad har ni för erfarenhet av müsli? Har köpt Granngårdens nu, skulle köpa Mustangs men Dalviks Kvarn var stängt när vi skulle in och handla. Granngården hade även nått tyskt foder men det stod ju bara på tyska...
Vill inte ha Krafft, skulle vilja prova Åsebros Cool Mix men det är ingen som säljer det i närheten.
Har en 5 åring som är som en tickande bomb när man rider, har aldrig fått havre. Har ätit kornkross och Krafft Grov. Hans avföring luktar ganska mkt och konstigt, den är ljus, grå/grön så jag funderar om han har ont i magen.

Skulle vilja höra vad ni har för åsikter och erfarenheter om olika müslisorter.

Sv: Müslifoder

vad visar analysen på höet? Jag tycker faktiskt att müsli är dyrt och slöseri med pengar. Finns bättre foder att ge om man behöver kompletera något utefter vad analysen visar.

Om skiten ser konstig ut och luktar konstigt så vore det kanske bättre att ringa veterinären?

Har aldrig analyserat vårat hö, har aldrig haft hästar som är tunna eller presterat dåligt, aldrig sjuka, därför har det aldrig blivit av att analysera.
Resterande 4 hästar har inge fel på skiten.

Om jag inte är helt ute och cyklar så äter din häst eller har ätit havre redan, iom Grooven... Men jag håller med om incognito om att ett samtal till veterinären kanske vore något, tycker inte att din häst verkar vara som den ska i magen, känns som det ska komma i första hand och att h*n är pigg vid ridningen i andra. Kanske betfor med lite linfrö vore något att börja med, då det är snällt mot magen. Gillar också Mustangs müsli eftersom de har just linfrökaka i sina blandningar.

men om det då bara är en av hästarna som har fel på "skiten" så kanske det som sagt borde ringas till veterinären!

Även om hästarna inte är tunna eller presterar dåligt så kan det fattas något viktigt i höet som den behöver.

men om det då bara är en av hästarna som har fel på "skiten" så kanske det som sagt borde ringas till veterinären!

Håller helt med, hade alla eller någon mer vart dålig så kanske man kunde skylla på grovfodret och först provat med att bara byta ut det. Men den här hästen verkar inte frisk. Bättre att ringa veterinären en gång för mycket än för lite!

Aldrig ätit havre? Det är ju fullt med havre i Krafft Groov! En växande häst behöver ju lysinet i havren för det är svårt att hitta i andra foder, allra minst i korn. Mn nu när han är 5 växer han ju inte så mkt mer.

Fråga hos personalen på GG så kan de fixa näringsinnehåll på Marstalls foder. Finns minst ett havrefrit alternativ iallafall. Marstall Haferfrei.

Aldrig ätit havre? Det är ju fullt med havre i Krafft Groov! En växande häst behöver ju lysinet i havren för det är svårt att hitta i andra foder, allra minst i korn. Mn nu när han är 5 växer han ju inte så mkt mer.

Fråga hos personalen på GG så kan de fixa näringsinnehåll på Marstalls foder. Finns minst ett havrefrit alternativ iallafall. Marstall Haferfrei.

OT men jag visste inte att krafft groov innehåller havre - hur mycket?? (groov 125).

krafft groov 125 innehåller enligt kraffts hemsida följande

Kli av skalad havre
Vetekli
Lusernmjöl
Havre (högfettshavre)
Vete
Melasserad betpressmassa
Potatisprotein
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalitet)
Koksalt
Lysin

Det finns havrefri müsli av märket Salsa att köpa hos Lokalföreningarna. Den använder jag till hästen som gärna går på tåspetsarna.

Lympos havrefria kanske kan vara nått.

Ett müslifoder av bra kvalité till vettigt pris. Vet ej om det finns ÅT där förstås men ring o hör. Fodret är från början framtaget till tillverkarens egna fullblodshästar o dom kan ju vara både lite på tårna, lite nerviga i magen o lite kräsna av sig... Som bonus får du en häst som är blank som en ål...:)

Mvh Lena

du ska välja foder utifrån analysen på grovfodret, inte vilket märke det är!

ang. havrefri musli finns det massor med sorter, jag använder Hippo Harmoni och är nöjd med det. Det viktiga tycker jag med ett musli foder är att det inte separerar sig, dvs att inte blandningen delar sig så att det blir olika foder i varje giva utan mixen håller sig.

som sagt, det är värdena i foderstaten som avgör vilket foder du ska ha som tillägg!
Om hästen är dålig i magen, kontakta veterinär, inte hålla på och laborera med egna blandningar själv, framför allt är det inget som muslin i sig kommer att vara en lösning på.

Jag ger dodson & horell convalisens müsli till min pigga häst.
tänkte kombinera det med någon av deras lågenegifoder se. Och sen ev för att helt gå över på lågenergi helt.

Convalescent Diet (konvalecent)
Formula för hästar som står i boxvila eller är i lätt träning efter någon form av skada. Fodret är designat så att hästen kan behålla sin vikt utan att för den sakens skull bli alltför pigg för att stå i box. Komplett med vitaminer, mineraler och spårämnen.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Har läst alla gamla trådar jag kan hitta i detta ämne. Har två hästar till vilka foderstaterna i princip är färdiga. Det enda...
Svar
7
· Visningar
1 088
Senast: MALINox
·
Foder & Strö Vad ger ni till era hästar som blir helt knasiga i bollen av havre, och som dessutom inte dammar? Söker med ljus och lykta efter ett...
2
Svar
30
· Visningar
2 319
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar