Dammfritt foder till havreallergiker?

Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Moniq skrev:
Bor du väldigt avigt till? I så fall får du väl dammsuga omgivningarna på foderförsäljare och se vilka olika sortiment som finns och sen välja foder utifrån det.

Tack för tipset!

I mina närmaste omgivningar finns bara Krafft, Fibergi och Hippo.
Sen måste jag ta mig 40 km t.o.r. för att få tag på annat foder, men varken Eggersmann eller D&H :(
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

BeastieBabe skrev:
har du inga värden på höet så kan du likagärna BARA ge hö.. skippa ALLT kraftfoder, då slipper du tänka på om det är havre i eller om det dammar..

Hö dammar också, därför fodrar jag med hösilage :p
Och det får hon så mycket hon vill äta av!

Dock är hon ingen glupsk häst, så det är svårt att få i henne precis så mycket som jag önskar, och så är hon svår att hålla i hull.
Därför kan man ganska enkelt räkna ut att kraftfodergivan gör nytta. :smirk:
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Det kan vara så att närmsta Granngården kan ta hem Salsa havrefri mix till dig. En müsli som tillverkas av lokalföreningen i Ljungbyhed.
Dock är det inte så hög kvot sbrp/MJ, minns inte exakt nu men har för mig att den låg på 5,9. Kan kolla upp exakt innehåll på säcken om du vill.
// Linda
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

caballus skrev:
Tack för tipset!

I mina närmaste omgivningar finns bara Krafft, Fibergi och Hippo.
Sen måste jag ta mig 40 km t.o.r. för att få tag på annat foder, men varken Eggersmann eller D&H :(
4 mil t.o.r är väl inte så långt (2mil enkel resa) om där nu finns ett foder du vill ha. Köp på dig några säckar i taget så behöver du inte åka speciellt ofta.

Jag bor i hästtäta Skåne och har trots det 3 mil t.o.r. till vanliga foderhandeln och nästan 10 mil totalt att åka när jag köpte PastureMix.
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Jag har 15 mil enkel väg till min närmsta Fibergi åf! :angel:
Ville bara säga att Fibergi Elit inte innehåller lika mkt havre som bas och låg gör! men mera oljor ist!
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Hippo Choice :) Havrefritt men visserligen pelletterat, men har gett det till min stolle och han blev lugn som en filbunke.
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Jag ger hästen Mustangs müsli, den dammar inte och är havrefri. Tidigare fick han Hippo müsli (innehåller lite havre), men provade Mustang när Hippon var slut i affären - lika bra men billigare.

Länk till Mustangs sajt: http://www.mustangfoder.se/
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Min vilda skrittpensionär får Hestekraft och en liiten dutt med helhavre. :d
Hestekraft är ett muslifoder med majs, lusern, örter mm. :d
Köper den för 200 kr/30 kg på Gurresta Hingststation, utanför Uppsala. :idea:
 
Sv: Dammfritt foder till havreallergiker?

Nej, 4 mil är absolut inte katastrof att åka för att handla foder, bara de har det vi vill ha! :idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har funderingar på att ställa min häst på nån typ av färdigfoder, men har aldrig gett det tidigare. Han alltid gett lusern, korn, havre...
Svar
4
· Visningar
764
Senast: rubytoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp