Diabetikern

Trådstartare
Ni som ger era hästar müsli vad ger ni för något?

Jag ger för närvarande Eggersman classic mix men det är lite för dåligt "ös" i det.
Får ge väldigt mycket för att det ska ge någon effekt på bägge hästarna.

kan inte ge dem havre då det bara sätter sig i huvudet på hästarna och min blir väldigt lätt stressad med havre.

Så tips på bra müsli som är havrefritt är mycket välkommet.
Mvh Diabetikern

Sv: Müsli?

En tjej i grannstallet kör med Hippos havrefria müsli, hon tycker den funkar kanon! Jag kör med Hippo grund cool som också är havrefri (pellets), tycker mej se resultat på hans nerver vid ridning och hantering faktiskt, efter två månaders användande.

Rekommenderar dig att räkna på totalfoderstaten istället för på ett enskilt kraftfoder.

Med grovfodret som grund vet du vad du behöver komplettera, och efter att ha hittat rätt mix, behöver du bara ändra när det kommer nytt grovfoder på hösten, du slipper chansa och ta den träliga perioden medan man trevar efter att hitta rätt. Som bonus behöver du inte riskera att hästen faller ur, med nedsatt förmåga som följd.

Att kunna komplettera precis efter vad individen behöver tycker jag är ett underbart sätt att få ut maximalt av sin ridning och hästhållning, ett kraftfoder som fungerar tillsammans med MITT hö, kanske blir rena katastrofen med DITT hö.

Har ett väldigt bra hösilage som de har fri tillgång till så att sätta sig och räkna på ett ungefär vad hon behöver extra är väldigt svårt.

Hon är väldigt fin i hullet och under uppbyggnad av muskler och bara ökar och ökar i musselmassa och kondition.

vad jag dock märker är att det här är inget foder för presterande hästar därav den stora mängden. Tänkte då kolla om det finns något annat müsli.

Har fått lite tips från andra foderduktiga men vill kolla lite mer då en del utav de tipsen är foder som är lite krångligare att få tag i för mig häromkring.

Senast ändrad:

Om hon är fin idag, och enda anledningen till att du vill byta foder är att du vill ha ett med lite högre koncentration blir nog tipset att leta efter ett kraftfoder med samma kvot smrp/mj som det du har, och sedan kolla att värdena ligger högre.

Då kan du börja kolla de foder som du har lättast att få tag på, kanske är det så att det enklaste att ge mer av det du redan ger?

En skvätt olja förändrar kvoten, men kan samtidigt vara den lilla toppning du behöver. Svårt att säga så här över nätet. Men eftersom det verkar som hästen får i sig det den behöver idag, riskerar man ju att den blir fet om du lägger till olja...

Svår balansgång... Å andra sidan, en liten skvätt havre kanske ger mer ös utan att ge för mycket ös?

Jag tycker att du har fått många bra tips utav Lovisaleonora_ . Dvs. att försöka räkna på allt foder sammantaget. Jag vet inte vad den müslin du ger nu innehåller men du kan ju jämföra värdena på den med t.ex. Hippos Harmoni müsli (havrefri), Mustang Orginal (tror denna är havrefri) m.fl. räkna lite och jämför. Men ibland kan en liten förändring göra så lite, så precis som L nämde kanske det bara räcker med en liten toppning med en vegetabilisk olja. Räkna lite så får du se. Du får ju helt enkelt försöka uppskatta vad hästen dagligen får i sig för hösilage mängd.

Jag ger min Mustangs fiber orginal, som är havrefritt, men däremot innehåller det tusen andra olika saker.. :D

Byta till en mer energirik müsli, tex high energy. classic'en är ju eggersmans fritids-müsli...

Mina hästar får equi deluxe, örtmüsli och vital/senior. allt från eggersman. :)

Är det den med stora "popcornbollar"?

Den enda som mim häst har ätit utan att blanda med betfor.

Lympos havrefria. Kanonbra och givan blir inte skyhög. Bra pris och hästarna verkar tycka om den. Ger den till såväl gammal som ung. kompletterar med lucern till de som kräver lite mer.

Ger vanligt hö i småbal, medelvärden.

Har även använt Dodson&Horrels müslifoder förr, när jag inte hade så många hästar. Det funkade kanonbra men för dyrt för mig nu.

Jag ger också Eggersman Classic och tyckte som du att det inte var tillräckligt med "ös" i den. Min återförsäljare av Eggersman ringde till tyskland och pratade med en professor som jobbar med att framställa Eggersmans sortiment mm. Han ansåg att det som passade min häst var att komplettera classicen med majsflingor. Har fungerat super. Kommer aldrig att sluta med majsen. :banana:

Ok tack :)

Ska kolla upp det. Eftersom jag märkte att hon bygger upp en inre stress av havren så vill jag helst låta bli den helt. Hon blev stressad och gick inte upp i vikt under tiden på havren just för att hon stressade. Nu när havren är borta är hon lugnet själv. pigg, vaken och alert men inga tendenser till denna stress hon kunde bygga upp.
Ingen risk att denna häst kommer bli fet. Har redan lagt till en skvätt olja men har inte fått någon märkbar skillnad.

Centaur - aha.. när jag pratade med de som sålde fodret så blev jag rekommenderad detta så jag har mest kollat upp just denna mix :) Blir till att åka upp till dem igen och fråga :D tror de börjar tröttna på mig snart *s*

Till alla andra tack så mycket för tipsen/hjälpen :)

Mvh Diabetikern

Senast ändrad:

Du skriver att du ger stora mängder Classic Mix men inte hur mycket dock. Handlar det om flera kg kanske det är så att spannmål inte är en bra energikälla för din häst.

Energi från stärkelse ger högre mjölksyranivåer både i blod och muskel och en sämre hushållning med musklernas energilager –glykogenet- än vad energi från fett, fiber och socker ger. För en del hästar är detta mer uppenbart än för andra och kan märkas i nedsatt prestationsförmåga.

Classic Mix innehåller ju nästan bara spannmål (närmare 85 %). HH

Min kompis har en ponny som har lite svårt att hålla hullet och han är inte speciellt stor i maten och välldigt kräsen :)
Men nu har hon gett honom Mustangs musli i två år och hon är jättenöjd ... bara ett tips !!!

Min häst hade svårt att lägga på sig (läs: alltid tunn) och som din, en inre stress.

Iom att jag började med Hestekraften så har han lugnat sig ordentligt, är mer harmonisk och har dessutom börjat lägga på sig :eek: Det trodde jag var i princip omöjligt för denna häst.

Av muslifoder är Eggersmann och Hestekraft precis motpoler.

Eggersmanns fiber- och fettfattigt med förhållandevis låg proteinhalt och hög stärkelseandel. Hestekraft fett- och fiberrikt med hög proteinhalt och låg stärkelseandel. HH

Aha! Har aldrig hört talas om Eggersmann. Men hestekraften släpper jag aldrig, hästen mår bättre än någonsinnn.. kanske inte bara kan tillskrivas fodret, men jag gillar det´.. och hästen.

Aha! Har aldrig hört talas om Eggersmann. Men hestekraften släpper jag aldrig, hästen mår bättre än någonsinnn.. kanske inte bara kan tillskrivas fodret, men jag gillar det´.. och hästen.

Måste man åka min. 10 mil enkel resa till Gurresta för att köpa Hestekraft:confused: :devil:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 823
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III