Sv: Müsli?

Nä, jag åker över bron till ridklubben där jag numer kan köpa min hestekraft :D

Du får flytta upp hit :banana:

det beror ju på vilket man väljer, dom har ju massa olika. vital senior är tex mer proteinrikt.

Tror inte min 26-åring skulle se så snygg ut i kroppen som han gör om det var för lite protein i det...

Nej du har rätt i att senior vital är ngt annorlunda. De har satt till 6,5 % lusernhö och 1,8 % sojaprodukt.

1 kg senior vital innehåller alltså 65 gram lusernhö och 18 gram soja förutom spannmålen och 65 gram melass. HH

jag ger min 15 åriga häst hestekraft sedan en och en halv mån tillbaka, har haft problem då min häst slutat äta utan anledning (antagligen inte men) ingen påkommen anledning iaf. Hon äter nu med glatt humör och tar sig sakta men jag skulle vilja ha rek på hur mycket man ska ge jag har mätt ut nu att jag ger henne ca 1 kg om dagen. Det är lite brådis eftersom att vi har startat tävlingssesongen nu och tränar en till två ggr i veckan plus tävling varje till varannan helg. Vore synd om jag fodrar henne för lite då :/ tacksam för snabba ok många svar

Det som begränsar hur mkt av ett foder man kan ge är mängden stärkelse och mängden proteinkoncentrat. Båda är låga i hestekraften. Åt en 500 kg häst kan man ur den synpunkten ge åtminstone 5-6 kg Hestekraft uppdelat på 2 tillfällen och ändå ha säkerhets marginaler till maxdoserna. Då räknar jag med att man inte ger annat foder som innehåller spannmål eller proteinkoncentrat. I så fall får man räkna om. HH

ok tack så mkt jag ger henne extra av energi o protein i form av 3 dl horsespeed också och lite betfor så det ska nog inte vara någon fara men jag ökar upp lite iallafall för det känns lite tycker jag (1kg) (höet är inte så bra jusst nu) tack så mkt /lollo

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 823
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III