Musli vs Pelleterat?

C

CeciliaAndersen

Vad tycker du är bäst Musli eller Pelleterat foder?

Jag tycker Musli därför att det är ångkokt och det sväller inte i hästarnas magar. Som t.ex. kraffts pelleterade gör, om man lägger lite krafft i blöt så sväller det till MINST det dubbla, det kan ju inte vara så bra för hästarnas magar.. :bump:

Sv: Musli vs Pelleterat?

müsli utan tvekan. man ser vad man ger. i pellets vet jag att dom stoppat i lite av varje som varit för dåligt att säljas enskilt....

Jag har en häst på müsli (Dodson & Horrell) och en häst på Krafft för att det är vad dom fungera bäst på, dom blir lätt heta i huvudet och den ena ska ha så lite spannmål som möjligt, får extra havre efter arbete och i övrigt innehåller inte hans müsli så mkt spannmål.
Krafft-hästen blir helt enkelt enklast på krafft, hans huvud coolar ner sig och kroppen blir riktigt bra vilket känns otroligt viktigt då han är till åren numera.
Så jag kan varken säga bu eller bä.
Müsli-hästen är uppvuxen på krafft och älskar det, men detta fungerar bättre.

I de flesta müssli sorterna är det ju pellets iblandat så för mig är det ingen större skillnad på pellets o müssli. Så länge fodret går ihop med mitt grovfoder så har det ingen större betydelse. Däremot är jag inget fan av kraffts sortiment.

det jag ställer mig mest frågande till när det kommer till pelleterat är bindningsmedlen. Har hört (ej sett dock) om hur obducerade hästar haft kvar svart/mörkt klet på tarmväggarna tack vare/på grund av bindningsmedlen... huruvida det ligger något i det eller ej vet jag faktiskt inte. Är det någon mer som hört detta? (kastar ut en fiskelina.. Förlåt TS om du tycker d e för mkt OT)

det jag ställer mig mest frågande till när det kommer till pelleterat är bindningsmedlen. Har hört (ej sett dock) om hur obducerade hästar haft kvar svart/mörkt klet på tarmväggarna tack vare/på grund av bindningsmedlen... huruvida det ligger något i det eller ej vet jag faktiskt inte. Är det någon mer som hört detta? (kastar ut en fiskelina.. Förlåt TS om du tycker d e för mkt OT)

Vad för bindemedel? Vad är detta bindemedel gjort av?
// Linda

Vad för bindemedel? Vad är detta bindemedel gjort av?
// Linda

i många (inte alla) pelleterade foder används ett bindingsmedel för att för "foderdegen" att hålla ihop i pelletsform. Vad man använder är olika.. ska se om jag kan hitta lite "foderrecept" nu när jag är ute på gården idag

Alla pelleterade foder och även müslifoder har någon form av bindemedel för att hålla ihop fodret och inte skikta sig i säcken.
MEN ofta benäms det som ett onaturligt klister som liknar cement. I verkligheten är det melass, olja och mjöl.
// Linda

Jag röstar på müsli, dels för att jag tycker om att vi vad det är (på ett ungefär) vad man ger, det känns bättre helt enkelt och dels för att hästen älskar det ^^

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 030
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 398
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Jag kunde köpa en hund
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31