Muskler vs Muskler

Jag blev osams med en tjej en gång då jag sa att jag inte tyckte min kille var den snyggaste kille jag visste. Hon menade att då älskade jag honom inte.
Jag fattar inte vad jag ska med den snyggaste till! Och som tur är verkar inte heller partner tycka att snyggast är bäst.

Ja? Det framgick. Men jag är nog för egen del mer oklar över det hela än så.

Överlag är det sällan jag tycker att det/den snyggaste/bästa är det/den rätta för mig. Men just häst och barn blir finast i alla avsenden genom att vara mina.

Det där man föll för först, utseendemässigt, finns väl ofta inte kvar hur länge som helst? Få män på tex 60 har samma hår och hållning som när de var 25, leendet och händerna ändrar sig en hel del osv.
Nog för att man åldras, men man ändrar ju inte nödvändigtvis utseende helt och hållet för att man blir äldre. Men jag får väl återkomma om fyrtio år eller så. ;)

Det är ju inte alla som träffar sin partner när hen är 25. Och mellan 40 och 60, t ex, hör det ju inte till vanligheterna att fullkomligt ändra utseende, såvida man inte råkar ut för en olycka, totalt ändrar livsstil osv.

Nog för att man åldras, men man ändrar ju inte nödvändigtvis utseende helt och hållet för att man blir äldre. Men jag får väl återkomma om fyrtio år eller så. ;)

Det är ju inte alla som träffar sin partner när hen är 25. Och mellan 40 och 60, t ex, hör det ju inte till vanligheterna att fullkomligt ändra utseende, såvida man inte råkar ut för en olycka, totalt ändrar livsstil osv.
Nej, nu drog jag ju till med åldrarna. Men med mäns hår kan det ju ske fatala förändringar i rekordfart. Tex.

Häromdagen tänkte jag på just hur händerna ser ut på ca 30-åringar jfr ca 50-åringarna, vid lunch på jobbet. Det är rätt stor skillnad, om än inte som skillnaden mellan ett stiligt hårsvall och en kal hjässa.

Nej, nu drog jag ju till med åldrarna. Men med mäns hår kan det ju ske fatala förändringar i rekordfart. Tex.

Häromdagen tänkte jag på just hur händerna ser ut på ca 30-åringar jfr ca 50-åringarna, vid lunch på jobbet. Det är rätt stor skillnad, om än inte som skillnaden mellan ett stiligt hårsvall och en kal hjässa.
Fast formen på händerna ändras ju inte. Man har inte pianohänder vid 25 och dasslock vid 60, t ex.

Och även om de flesta har en period i livet när de är som snyggast, så har man ju förebud och spår av det resten av livet. Jag håller nog helt enkelt inte med om att utseende är så förgängligt. Absolut, få är väl som vackrast när de är 85, men vid det laget är det kanske annat än attraktion som gör att man håller ihop. Men normalt går det ju att känna igen folk även fyrtio år senare, och det skulle ju inte gå om man fullkomligt ändrade utseende var tjugonde år.

Det är rätt stor skillnad, om än inte som skillnaden mellan ett stiligt hårsvall och en kal hjässa.

Jo, det där med kal hjässa har inte bara med ålder att göra. En kompis hade lite hår redan i 26-27 års ålder och rakar nu skallen helt. Min far som snart fyller 70 år har ett stiligt hårsvall :).

Förhållandevis tror jag överkroppen är det som tränas mest, det kanske beror på vad man satsar på men många simmare jag sett har utvecklat främst musklerna i överkroppen.
Beroende på om man simmar långa distanser eller korta. En kortdistanssimmare använder mer benspark än en som simmar långt. Man brukar säga att 10% att framåtdrivet hos en olympisk simmare typ Sun Yang kommer från benen. Sen drar han givetvis i med benen mer mot slutet, i spurten, det ser man tydligt. De som börjar simma (crawl, alltså) gör ofta misstaget att sparka för mycket (och sparka fel) med benen, och blir helt slutkörda på kort tid. Simning är mest teknik. Bra corestyrka, dessutom.

Beroende på om man simmar långa distanser eller korta. En kortdistanssimmare använder mer benspark än en som simmar långt. Man brukar säga att 10% att framåtdrivet hos en olympisk simmare typ Sun Yang kommer från benen. Sen drar han givetvis i med benen mer mot slutet, i spurten, det ser man tydligt. De som börjar simma (crawl, alltså) gör ofta misstaget att sparka för mycket (och sparka fel) med benen, och blir helt slutkörda på kort tid. Simning är mest teknik. Bra corestyrka, dessutom.
Tio procent på benen är inte så mycket och det ungefär vad jag hört också för crawl, en typisk (manlig) elitsimmare har ett brett axelparti med väldigt väl utvecklade muskler på rygg och axlar som ger överkroppen ett "platt" och triangelformat utseende och sedan ett slankare höftparti och relativt slanka ben, ungefär så är min bild av en typisk elitsimmare.

images

Alltså, du lär ju få olika svar av alla. I grund och botten handlar det, tror jag, om att vara nöjd med sig själv. Självförtroende är sexigt. Att jag, eller någon annan, föredrar en viss typ av man gör ju varken till eller från för dig. Och det säger ju inget om vad man kan "räkna med" att kvinnor du träffar kommer tycka.

Med det sagt. Här är min "typ" (rent kroppsligt). Tror verkligen inte att alla håller med mig.

the-mountain-still-large_trans%2B%2BPVMz3fIG63xqideGQT7h16xLFutNW_W52eW5jokjU30_trans_NvBQzQNjv4BqXLf5rZYUXGKwZgSx01hvqFSKKjxZpmhl6pTqptSUOjI.jpg

Jag håller med dig. Jag tänder på män med muskler som ser ut att komma från att dra stockar i skogen än bara hänga på gym. Deras muskler ser mer funktionella, starka ut, än bara för utseendets skull. I stort sett alla "starke man"-män är ju biffiga som tusan men har fett dessutom. De är säkerligen starkare än vilken gymnörd som helst. Sen behöver de ju inte vara 2 meter långa då. Men en stenhård kropp är enligt mig osexigt. En "manlig" kropp, stark med både muskler och massa är hett.

Men så gillar jag ju arbetshästar och kallblod också :angel:

Jag håller med dig. Jag tänder på män med muskler som ser ut att komma från att dra stockar i skogen än bara hänga på gym. Deras muskler ser mer funktionella, starka ut, än bara för utseendets skull. I stort sett alla "starke man"-män är ju biffiga som tusan men har fett dessutom. De är säkerligen starkare än vilken gymnörd som helst. Sen behöver de ju inte vara 2 meter långa då. Men en stenhård kropp är enligt mig osexigt. En "manlig" kropp, stark med både muskler och massa är hett.

Skillnaden ligger väl i såna fall i kroppsfett% och inte vad musklerna har använts till?

Är det nödvändigt att klanka ner på folk som gymmar bara för att du inte tänder på det?

Jag tänkte skriva igår men var för trött, och så gick tråden över från muskel och styrkavarianter till kroppsform hos män. :meh:

Om ni ursäktar, så skulle jag gärna vilja prata mer om just muskler och styrka :D

Det sades tidigare att vi har fler varianter av muskelfibrer (två? flera?) som är bra på oilka saker. Samt att man musklar sig olika. Gissningsvis ju mer testosteron, desto lättare att bygga muskler, utifrån den mängd träning man får.

Det jag har länge funderat på, är hur funkar det egentligen att bygga muskler utan nämnvärt större ansträngning? Vissa människor har lättare för att bygga muskler, men jag tänker främst på stillasittande/liggande djur, framför allt reptiler men också vissa predatorer som inte verkar gör så mycket annat än att ligga och såsa mestadels. Lejonhanar exempelvis.

Om exempelvis en större orm eller alligator blir väldigt stark av att inte göra många knop om dagarna, varför inte andra djur som skulle ha nytta av det, och hur fungerar det egentligen?

Jag tänkte skriva igår men var för trött, och så gick tråden över från muskel och styrkavarianter till kroppsform hos män. :meh:

Om ni ursäktar, så skulle jag gärna vilja prata mer om just muskler och styrka :D

Det sades tidigare att vi har fler varianter av muskelfibrer (två? flera?) som är bra på oilka saker. Samt att man musklar sig olika. Gissningsvis ju mer testosteron, desto lättare att bygga muskler, utifrån den mängd träning man får.

Det jag har länge funderat på, är hur funkar det egentligen att bygga muskler utan nämnvärt större ansträngning? Vissa människor har lättare för att bygga muskler, men jag tänker främst på stillasittande/liggande djur, framför allt reptiler men också vissa predatorer som inte verkar gör så mycket annat än att ligga och såsa mestadels. Lejonhanar exempelvis.

Om exempelvis en större orm eller alligator blir väldigt stark av att inte göra många knop om dagarna, varför inte andra djur som skulle ha nytta av det, och hur fungerar det egentligen?
Jag tror lejon, liksom många andra kattdjur, springer omkring på natten när vi sover, vår katt gör inget annat än sover hela dagarna när han är inne men möter man honom ute sent på kvällen är det en helt annan katt. Läste på internet att ett lejonrevir kan vara på 25 000 hektar och det är en bit att patrullera :)

Jag blev osams med en tjej en gång då jag sa att jag inte tyckte min kille var den snyggaste kille jag visste. Hon menade att då älskade jag honom inte.
Jätteudda, jag skulle inte ens vilja ha den snyggaste kille jag vet. Brr, han är säkert superdryg.

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Lazy Lady
·
Avel Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann. Har ett fint kallblodstravarsto vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 885
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar