Muskler vs Muskler

Nu får jag lust att styrketräna igen!
Och ett extra plus var när man kunde slänga på vikterna och vissa män gjorde stora ögon och typ undrade om jag skulle lyfta så mkt. Eller när man såg män som typ tog mindre än en själv och man såg att de tyckte det var jobbigt när jag kom och tog mer..
Jobbigt när lilla tjejen ( på den tiden var jag mindre) lyfte tyngre än de...:rofl:
Jag och vänner hade många roliga stunder då vi skrattade åt såna situationer...:angel:
Styrketräning är fantastiskt! Det kan verkligen ge en känsla av frihet och självständighet när man kan lyfta vikter. Även användbart i vardagen när man utan problem kan slänga upp den fulla kabinväskan på hyllan på flyget.

Nu får jag lust att styrketräna igen!
Och ett extra plus var när man kunde slänga på vikterna och vissa män gjorde stora ögon och typ undrade om jag skulle lyfta så mkt. Eller när man såg män som typ tog mindre än en själv och man såg att de tyckte det var jobbigt när jag kom och tog mer..
Jobbigt när lilla tjejen ( på den tiden var jag mindre) lyfte tyngre än de...:rofl:
Jag och vänner hade många roliga stunder då vi skrattade åt såna situationer...:angel:

Jag förstår dom stora ögonen. Jag har aldrig sett en kvinna(hur stor hon än varit) lyfta tyngre än mig på det lokala gymmet. Så det hör nog inte till vanligheten att män ser det.

Jag kärnade grädde flera gånger i veckan i pedagogisk verksamhet i många år. Vi hade en liiiten kärna som tog ca 5 dl grädde. När folk skulle göra det så satte dom glatt igång - det är en pinne man för upp o ner i taktfasta drag. Efter bara 3-4 min så började dom grimasera och sen byttes dom av tills det var klart. Kunde ta 10-20 minuter att få en smörklump.
Den riktiga kärnan tar åtminstone 2 L. Och det var barnen eller lillpigans jobb att kärna. En då 90-årig man berättade att han inte fått gå ut för att leka förrän smöret var kärnat. När han såg kärnan sa han mycket eftertryckligt -USCH!
Vardagen var full av saker som tog tid och var monotona och man fick tidigt in tekniken.
Mina söner nu 19 o 17 kan inte bära två fulla 10 liters hinkar utan att skvimpa ut massor på benen. Det gjorde jag i princip varje dag under vintern sen jag var 13-14 år, en fjord och 10-15 tackor som skulle ha vatten och jag hjälpte pappa när jag ändå skulle ut till hästen. Som vuxen tog jag murarhinkar - så fick jag med några liter extra varje gång.
När min mamma växte upp hade dom under några år 900 m till brunnen. Det var barnens jobb att hämta vatten. Då var dom väl 5 i hushållet så det gick ju åt lite.
För tusen år sedan när jag dyr genusvetenskap läste vi en artikel om yrket som mejeriarbetare. Från början var det kvinnligt kodat trots att det var väldigt tungt. Sen när tekniken gjorde intåg ersattes plötsligt kvinnorna med män, då ansågs det plötsligt för tungt och komplicerat trots att det gått hur bra som helst tidigare.

Senast ändrad av en moderator:
Jag förstår dom stora ögonen. Jag har aldrig sett en kvinna(hur stor hon än varit) lyfta tyngre än mig på det lokala gymmet. Så det hör nog inte till vanligheten att män ser det.
Hahaha visst var det du som nästan inte såg några kvinnor ALLS på gymmet? :D ändå har du sett tillräckligt många kvinnor lyfta på det lokala gymmet för att generalisera om kvinnor på gym också :)

Hahaha visst var det du som nästan inte såg några kvinnor ALLS på gymmet? :D ändå har du sett tillräckligt många kvinnor lyfta på det lokala gymmet för att generalisera om kvinnor på gym också :)

1/5 är väl kvinnor kanske. Men jag har tränat i 2 år på två olika gym så ganska många kvinnor har jag ju sett.

För ganska länge sedan läste jag om en studie som mätte kvinnors o mäns styrka o uthållighet. Personerna var lagerarbetare. männen bar de tunga paketen o kvinnorna de lättare paketen.
Under samma tidsrymd bar kvinnorna större totalvikt än männen, de gick också längre, dvs fler gånger.

För ganska länge sedan läste jag om en studie som mätte kvinnors o mäns styrka o uthållighet. Personerna var lagerarbetare. männen bar de tunga paketen o kvinnorna de lättare paketen.
Under samma tidsrymd bar kvinnorna större totalvikt än männen, de gick också längre, dvs fler gånger.
Det kan säkert stämma. På samma sätt orkar man träna och flytta mer vikt totalt om man lyfter lättare vikter många gånger istället för tyngre färre gånger.

Men det här blir ju lite som att säga att det är ingen skillnad på hemmaträning och gymträning om man har all gymutrustning hemma?

Liksom ja men det är få som har det så då blir det fel om man säger att man kan få samma resultat hemma som på gymmet

Och då blir det fel om man säger att man kan få samma resultat på gymmet som med kroppsarbete
Men skillnaden är inte var man tränar, i gymmet eller genom arbete, skillnaden är hur många timmar.

Starkast på vilket sätt?

Kvinnor har generellt mycket lägre styrka i pressar än vad män har och jag är i princip säker på att du du inte skulle bänkpressa mer än en otränad man. Prova vad du har för 1RM nästa gång du är på gymmet så kan vi utvärdera från det.
Gym?

Även om du tar bort normer och sexism så är kvinnor fysiskt svagare än män. Det är inte något som är en åsikt, det är fakta. På samma kroppsvikt och samma träningsmängd så kommer männen vara starkare. Sedan är männen i allmänhet större och tyngre utöver det vilket bara förstorar skillnaden.
Vem har pratat om samma träningsmängd?

Fast jag vill ju bort från könstänket.
Jag pratar om att en person oavsett kön inte går att bestämma "styrka" på genom att titta på den synliga muskelmassan.

Det är ingen exakt metod att bedöma styrka på nej men det beror även på vad det är man kallar styrka. Ska man löpa ett maraton eller långdistans och kalla den sortens aktivitet för styrka så kommer en maratonlöpare vara bättre än "The Mountain" som jag däremot skulle välja som starkare om det var 1RM i marklyft som var styrka.

Det är inte alltid så lätt att bedöma en persons fysiska kapacitet från utseendet men man kan generalisera.

Det är ingen exakt metod att bedöma styrka på nej men det beror även på vad det är man kallar styrka. Ska man löpa ett maraton eller långdistans och kalla den sortens aktivitet för styrka så kommer en maratonlöpare vara bättre än "The Mountain" som jag däremot skulle välja som starkare om det var 1RM i marklyft som var styrka.

Det är inte alltid så lätt att bedöma en persons fysiska kapacitet från utseendet men man kan generalisera.
Jepp men att utifrån att en individ har snopp och den andra snippa så kan ingen utgå ifrån snoppbäraren är starkare om dom har samma kroppsstorlek.

1/5 är väl kvinnor kanske. Men jag har tränat i 2 år på två olika gym så ganska många kvinnor har jag ju sett.
Men lägga på tungt, är det det som imponerar? Är det inte snarare att vara tekniskt skicklig, kunna göra lite svårare övningar med precision?

De där som lassar på tungt brukar ju vara desamma som a) har större muskler än vad som är snyggt, och ofta har tränat upp sig osymmetriskt (överarmar/bröst/axlar för män, rumpa för kvinnor) och b) lägger på så tungt att de inte orkar genomföra rörelsen kontrollerat.

Jag blir ju mer imponerad av de som kör lättare vikter, men kör avancerade övningar med perfekt kontroll i så fall.

Läste precis en tråd på forumet kolozzeum (träningsforum som jag är på ibland) där en hade fått sommarjobb på parkförvaltningen med att kratta löv och rensa ogräs: "känns jävligt tungt ... Är ju helt slut när jag kmr hem efter ett dagsjobb."

Men lägga på tungt, är det det som imponerar? Är det inte snarare att vara tekniskt skicklig, kunna göra lite svårare övningar med precision?

De där som lassar på tungt brukar ju vara desamma som a) har större muskler än vad som är snyggt, och ofta har tränat upp sig osymmetriskt (överarmar/bröst/axlar för män, rumpa för kvinnor) och b) lägger på så tungt att de inte orkar genomföra rörelsen kontrollerat.

Jag blir ju mer imponerad av de som kör lättare vikter, men kör avancerade övningar med perfekt kontroll i så fall.

Om syfte är att bli större och starkare så ska man lägga på tungt. Att göra 1000 reps på Body pump ger inte samma resultat.

Hur stora muskler är snyggt då? Det skulle jag vilja veta .

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Lazy Lady
·
Avel Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann. Har ett fint kallblodstravarsto vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 885
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!