Muskler vid rygg och manke

E

Express_Pearl

Hej!! Satt och funderade på detta med hästens "grop" efter manken och före ryggen..Eftre bogbladet, så blir det en grop innan ryggmusklerna kommer..Ska det vara så? En del har sagt till mig att hon är byggd sån och det är inget att nry sej om medan andra säger att det är muskelfattigt..Fast å andra sidan har jag sett fler hästar som har liknande gropar efter manken men har också märkt att den här gropen är lite olika stor från dag till dag som om att hon musklar upp och ner sig från dag till dag(?) Förut så har man också kunnat känt när man drar handen över ryggen att det har varit en kant mitt på som känts väldigt tydligt, denna känns fortfarnade men ryggen är mkt rundare nu än förut. (Kanten är ca 10cm bredvid ryggraden) Jaja, så ngn som kan bena ut mina funderingar här?

Sv: Muskler vid rygg och manke

Visst är det väldigt olika men ganska ofta finns tyvärr gropar bakom bogbladen efter för smal sadel eller dålig tränig.
Vissa tunnare hästraser med högre manke fyller nog aldrig ut riktigt med tanke på deras byggnad.

Är det avataren du tänker på så på bilden har den inte så stark överlinje heller så för den hästens del så kan det vara lite muskler som fattas. Träna på:banana:

/T

Japp det är den hästen, men det var efter en månads vila och sommarbete..*host host* Men sen har hon inte världens kanonmuskler men vi tränar på, ngn gång blir det bättre! Denna hästen har haft en dålig sadel i flrea år, och har ridits fel läääänge, går fortfarnade inte riktigt bra, hon är dessutom en ganska tunn travare med hög manke så det kanske är muskler som fattas?? Men hur i hela friden får man dom dit?:confused: Nu går hon någorlunda och det märks ingen störra skillnad på muskulaturen trots at hon gått såhär i typ två månader lr ngt nu. Det borde ju hända ngt tkr jag. Så det är vanligt med hästar som har den här "greopen" och det är osftast "muskelbrist"? På ridskolan mittemot stallet så finns åtminston 8 hästar som har en sådan grop där? Är det verkligen så vanligt? Detta är alltså tjejer med äteduktiga hästar, som håller koll på träning, sadel, utfodring med mera.

Hej

Det är vanligt med en grop här och nästan alla hästar har det till viss del. Man ser rätt tydligt om det är hästens kroppskonstitution eller resultat av felaktig sadel/träning. Det finns ju då också andra "bevis" i form av spänningar, överutvecklade andra muskler som kompenserar osv.

Det tar tid att bygga upp överlinjen, räkna med några år. Du bygger dem precis som vanligt genom att jobba hästen rätt med framåtbjudning i en ändamålsenlig form. Bogfrihet är viktigt. Den "kant" du känner 10 cm från ryggraden är troligen revbenshyllan (även om 10 cm låter lite).

Lejonelle

Jag håller med Tez1, men skulle nog satsa en extra slant på att det är sadeln som är boven. Om ortspetsarna trycker på så brukar det bli "hål" där eftersom musklerna trycks undan.

Och JA! - det är ett synnerligen vanligt problem att hästarna har gropar, tyvärr.
Men fortsätt träna. det blir bättre om man har en sadel som passar och tränar rätt. ;)
Tålamod är också modigt!
//F

min häst har en sån grop och massören sa att musklerna har förtvinat pga att sadeln hade tryckt där nästen hela hästens liv..så de hade asså blivit så innan ja köpte henne.
men man kan bygga upp musklerna runt omkring så de ser bättre ut men just den gropen där går de inte att få nåra muskler.

*knapplån*

Vill bara tillägga att det är A och O med rätt foderstat med tillräckligt med protein för att få bra resultat.

Byte av sadel kan göra underverk. Eller så gör man som en bekant som VÄNTAR på den där gropen när hästarna rids in "så sadeln ligger bättre".

Aha. Men jag vet att den sadeln hon har nu ligger bra, lite nära manken, men har en gelpad under så nu ligger den kanon. Foderstaten är kollad och den är bra. Men skulle nån kunna lägga ut bilder på ryggar med
-gropar som inte går att muskla upp
-välmusklade ryggar
-felmusklade ryggar
Så kanske jag ser skillnaden..För som hon ser ut just nu så har hon lite underhals, men är väldigt fin över ländrygg och rumpa..Underhalsen har alltid suttit där, mer eller mindre.. Just nu är den inte sååå stor men den finns..Detta är väl vad jag ser..Ungefär..:D

Titta framifrån. Hur ser hästens vinkel ut jämfört med hur koppjärnets vinkel är? Sadeln kan se ut att ligga bra, plant och med luft osv, men ändå ser man att koppjärnet liksom sticker ner i hästen.

Nope, den ligger bra, klämmer ingenstans, blir fina avtryck efter den, åker inte fram eller bak, flera som har kollat som säge att den ligger bra på henne.. har mätt med en sån där ståltråd och gjort en form av manken och mätt i sadeln, passar perfekt.. Så där är det inga problem..:)

Men förstod du var jag menade att du skulle titta? FORMEN på sadeln kan passa utmärkt, men det som är INUTI pekar åt fel håll för hästen. Kolla det när du kommer ut till stallet nästa gång, är hästen och koppjärnet parallella är det ju lugnt, men det ser du bara om du står framför (åt ena sidan dock, annars är det för mycket i vägen för att se).

Jag har trott att jag kunnat det här med sadelutprovning rätt bra i många år, men inte förrän jag fick det här förklarat och visat för mig så insåg jag varför många sadlar inte funkade på vissa hästar trots att de passade enligt alla andra mått.

Till viss grad påverkas det också av näringsbrist/proteinbrist.
Särskilt bakre delen av halsen kan ju få lite fläsk också förutom muskler ;) får den bra med protein (inte för mycket utan tillräckligt för den hästen) har den ju också lättare att bygga upp musklerna när den jobbar rätt.

Det viktigaste egentligen är väl att muskerna inte är spända och ihopdragna. Man kan ju själv massera lite lätt vid manken och bakre delen av halen då och då, sen så kan man till exempel jobba för hand och be hästen sträcka överdrivet mycket framåt/nedåt med halsen när den går. Det brukar stretcha bra.

Vet inte om det stämmer att musklerna ska "byggas upp"? För hur stora kan de egentligen bli? Jag menar, den ska ju inte använda dom musklerna så mycket även när den den går rätt..?

Varför skulle de musklarna INTE användas? De använder ju hästen för att bära upp ryttaren. Och de kan svälla betydligt när de väl får plats (alltså till den nivå de BÖR vara). Det "trista" kan vara att när man väl byter sadel och hästen börjar få tillbaka musklerna så kommer man snart få byta sadel igen...

Min häst har haft en sadel som legat fel o han såg ut så här 26 nov sen:
DSC06422.jpg
[/IMG]
DSC06419.jpg
[/IMG]

Dom här bilderna är tagna 18 dec då har jag slutat annvända sadeln o bara ridit barbacka:
02-1den.jpg
[/IMG]
02-16den.jpg
[/IMG]

Här kommer den senast tagna bilden som tog för ca en vecka sen, fortfarande har ingen sadel annvänts:
ok det funka inte, jag testar med ett nytt inlägg.

Senast ändrad:

Min häst hade sådana gropar förut. Berodde på att han var totalt muskelfatting. Inget missanpassat alltså utan "bara" inga muslkler. De groparna försvann inte förrän underhalsen försvann. Så jag hade inte räknat med att de är helt borta förrän underhalsen är det.

Bara för att kunna jämföra med en till häst...

Jag tycker att det blir bättre och bättre, men det är ingen stor skillnad. Men det är ju lite svårt tack vare att det glänser så i pälsen! *bländad*

Får den massage? Det hjälpte mycket för min häst att slappna av så att mer blod kom fram! Och han satte muskler mycket bättre efter det.

Vaddå träna? När massören kan fixa det?! *obs dåligt skämt mellan min massör och mig!*

Madick skrev:
Varför skulle de musklarna INTE användas? De använder ju hästen för att bära upp ryttaren. Och de kan svälla betydligt när de väl får plats (alltså till den nivå de BÖR vara). Det "trista" kan vara att när man väl byter sadel och hästen börjar få tillbaka musklerna så kommer man snart få byta sadel igen...

men musklerna ska väl mest finnas där för att "bära upp" ryttaren? motbevisa gärna om jag har fel för jag tycker det är ett intressant ämne.
och alltså så skulle musklerna som de är duga så länge de inte är "förstörda" av att ha konstanta spänningar?

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 297
Utrustning Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på...
2
Svar
27
· Visningar
4 345
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar