Muskler sen kiro eller tvärtom?

Ellyne

Trådstartare
Jag har en häst som lätt faller in i ett snett rörelsemönster. Har av kiropraktorer fått konstaterat att det är ett SI-ledsproblem.
För tillfället är hon inte igång eller musklad pga griffelbensskada. Blev behandlad av kiropraktor nyligen men han kommenterade att det var för "lätt manipulerat" pga hon saknade muskulaturen runt. Efter att ha börjat rida så smått märker jag att hon återigen sätter över mig till vänster, så hans behandling var antagligen onödig.

Nu undrar jag vad ni tycker och har erfarenhet av. Ska man inför igångsättning låta en ET/kiropraktor gå igenom hästen (om man vet att den brukar ha problem) och därefter muskla upp hästen?
Eller ska man rida igång den först och få lite grund-ridmuskutur, hoppas att den är någorlunda jämn och sedan behandla hästen?

Igångsättningen av min häst kommer ta tid och det kommer dröja månader innan vi kan rida i alla gångarter och gå ut och klättra i skogen och på så vis kunna bygga riktigt bra muskler.

Kan lägga till (för enkelhets skull ;)) att en annan vet/kiropraktor kollade på henne ganska nyligen (efter behandlingen) och inte såg några bekymmer rörelsemässigt när h*n såg hästen springa på asfaltsgången på kliniken. Men som sagt red jag idag och kände att hon snedbelastade.

Sv: Muskler sen kiro eller tvärtom?

Jag för min del tycker att man skulle ta itu med SI problemen först och sedan rida igång den lite försiktigt.
Vi har samma problem med vår unghäst som gått som parkörhäst och dragit sej sned,innan vi köpte honom och skolade om honom till hopphäst.

Vi har fått rådet att skritta en timme några gånger i veckan på långa tyglar mitt ute i skogen över stock och sten så att hästen roterar bäckenet på ett naturligt sätt.Det kunde ju vara ett bra sätt att sätta igång även din häst på.

Vår häst hade svårt att hoppa på en volt i höger varv,svårt att byta galopp utan att "hoppa till" och sadeln gled alltid åt höger hur man är red,han brukade sätta över en åt höger också.Detta har blivit mycket bättre efter laserbehandling, akupunktur och kiropraktik två gånger,hon ska hit en sista gång om cirka en vecka.

Jag skulle ha kollat upp grunden till SI-ledsproblemet på klinik. Att ta ut kiropraktor kan ta bort de yttre symptomen men det säger inget om vad grundproblemet är.
Om du gör det i tid så kanske du slipper få samma diagnos som jag fick på min häst, dvs artros i SI-leden. Är det "bara" en inflammation" så kan den ju hävas med rätt behandling. I min hästs fall var det tyvärr försent eftersom "olyckan" hände långt innan jag köpte honom.

Jag hade velat ta kiropraktor innan igångsättning och gå i skogen som du skriver, för jag vet hur nyttigt det är! :) Men problemet är att hon inte får gå i terräng på ett bra tag pga frakturen... Och om jag bara ska skritta på plan mark i, låt säga, två månader till så kommer det antagligen inte hända mirakel på muskelfronten. Så då kanske kirobeh. är helt bortkastad.

Har inte ens tänkt att det kan finnas en grundorsak till SI-ledsproblemet... Har mer tänkt och fått förklarat för mig att SI-leden är orsaken till ett flertal symtom hon haft, tex patellaupphakning, sned muskulatur mm. Jag ska prata med min veterinär som, som sagt, är både veterinär och kiropraktor när jag ska dit på återbesök. :idea:

Vad är symtomen på inflammation i SI-leden? Kan de ha det trots lång vila? (3 ridfria månader) Behandlas det som vanlig ledinflammation då?
Vad är symtomen på artros i SI-leden? Är det vanligt?

Man behandlar musklerna först och sedan om det behövs så behandlar man med kiropraktik.

Jag har varit fruktansvärt sned i bäckenet och det gick regelbundet hos kiropraktor och visst det blev bra en vecka men sen föll jag tillbaka i samma snedhet. Musklerna drog alltså bäckenet snett, jag gick hos massör regelbundet ett tag och sedan gick jag till kiropraktorn en sista gång och sedan dess har jag inte varit sned.

Om hästen är omusklad då?

Jag har förstått att det behövs byggas upp en jämn muskulatur efter kiropraktikbehandling för att hästen inte ska gå tillbaka till att bli sned igen. Men att man ska behandla musklerna innan kiropraktik har jag inte hört, varför anser du det?

Har inte ens tänkt att det kan finnas en grundorsak till SI-ledsproblemet... Har mer tänkt och fått förklarat för mig att SI-leden är orsaken till ett flertal symtom hon haft, tex patellaupphakning, sned muskulatur mm. Jag ska prata med min veterinär som, som sagt, är både veterinär och kiropraktor när jag ska dit på återbesök. :idea:

Vad är symtomen på inflammation i SI-leden? Kan de ha det trots lång vila? (3 ridfria månader) Behandlas det som vanlig ledinflammation då?
Vad är symtomen på artros i SI-leden? Är det vanligt?

Skador som dessa uppstår vanligtvis pga yttre trauma t ex att hästen gått omkull (inte ovanligt att det händer i hagen om hästen springer och kanske halkar till).

Jag upplevde samma symptom som du gör dvs att hästen ville skjuta över mig åt ena hållet. Använde equiterapeut som konstaterade att hästen hade en låsning i ländryggen. Dum som jag var accepterade jag bara detta och gjorde inget för att ta reda på varför låsningen hade uppkommit. Jag tyckte att det kändes bra efter behandlingen så jag red på. Ett par månader senare fick hästen en sparkskada och blev stående som konvalescent i ca 3½ månad. Tappade under den tiden väldigt mycket muskler. Vid igångsättningen upplevde jag att snedheten kommit tillbaka så hade ute equiterapeut igen. Resultatet blev bra tyckte jag tills jag kommit ungefär två månader in i igångsättningen. Upplevde då att hästen inte riktigt ville använda sitt högra bakben och att han också såg kort ut i steget. Dessutom tyckte jag mig se att han musklat sig ojämnt (vilket veterinär senare bekräftat).
Bokade tid på klinik och efter grundlig undersökning upptäcktes pålagring (artros) i SI-leden + en sekundär inflammation i höger bakknä som uppkommit av att han försökt avlasta ryggen. Även låsningen i ländryggen hade uppkommit för att han försökt avlasta det som egentligen gjorde ont.

Nu har han blivit behandlad med kortison i SI-leden och knäet. Kommer också få Cartrophen (ska ha positiv effekt på lederna och är även smärtstillande) och ska sedan sättas igång med enbart arbete från marken i minst två månader. Tanken är att han ska få sätta muskler utan att belastas med ryttare. Om detta funkar och han musklar sig jämnt så kommer jag förmodligen kunna rida honom igen men troligen kan jag bara räkna med lättare ridning OCH jag kommer aldrig kunna ställa av honom för om han tappar muskler igen så är han körd.

Intressant läsning. Trist med din häst, hoppas det går bra.
Min häst fick en fläkskada förra sommarn precis när jag köpt henne, och därefter (i princip hela tiden i min ägo dvs) har hon haft problem med SI-leden. Visste inte att de kunde få inflammation och artros där!
Vid senaste behandlingen blev hon rättad av kiropraktorn som sa att hon var lätt att justera, lite för lätt, pga hon saknade (fasthållande) muskler runtom. Och att hon var tydligt snedmusklad, trots att hon då enbart vilat på bete 3 månader... :(
Men min häst är ju inte halt så jag undrar om det är en inflammation...? Ska ju in till klinik om 4 veckor så jag får prata med veterinären då, så gör jag ev. en undersökning alternativt kiropraktisk behandling igen. Tills dess är det korta skrittpass på plan mark, pga griffelbenet, så det kan ju inte skada hoppas jag.

Det är ett gissel det här, blir bara mer förvirrad... :crazy:

Jodå, de kan få inflammationer i alla leder och en inflammation som inte behandlas i tid kan till slut bli en pålagring. Ju snabbare man behandlar desto bättre är prognosen.

Nu behöver inte det betyda att din häst har samma problem som min även om en del av symptomen är samma. Eftersom du har bokat tid så är det bara att vänta och se vad veterinären hittar. Tänk bara på att SI-leden behöver ultraljudas för den ligger såpass djupt så det räcker inte med röntgen.

Min häst visade inte heller nån hälta förutom det förkortade steget som uppkom en bit in i igångsättningen och det berodde på den sekundära inflammationen i bakknäet.

Veterinären rekommenderade regelbunden behandlingen med massage och laser som komplement för att hålla musklerna mjuka så det kör vi på nu också.

Hade ute HL till min häst, hon blev behandlad två gånger. Varde gång poängterade HL att det var bra att hon inte hade muskler/var riden.

Sen visade det sig att hon hade hovledsinflammation i båda frambenen.

HL trodde att SI-problemet kunde komma från fölningen.

Suck, att det alltid är nåt fel på den här hästen... :( Jag får ta och ringa min veterinär nästa vecka på tel.tiden och höra vad denne tror, för det låter inte osannolikt att det är samma som din häst. Så får vi ultraljuda leden och se.
Kan de gå med en inflammation i ett helt år? Som håller i sig under dessa tre vilomånader...?

Hade också HL i somras vid ett tillfälle. Men sen vilade hon, så det gjorde väl ingen nytta.:grin:
Okej, det verkar vara ganska entydigt svar i alla fall; 1. kirobehandling 2. uppbyggande träning och inte tvärtom.

Hade ute HL till min häst, hon blev behandlad två gånger. Varde gång poängterade HL att det var bra att hon inte hade muskler/var riden.

Sen visade det sig att hon hade hovledsinflammation i båda frambenen.

HL trodde att SI-problemet kunde komma från fölningen.

Vad betyder HL? :o

Nej :o Jag ska ta itu med det när ekonomin är bättre, dessutom ta sitslektioner. Men det förutsätter lite att jag har en häst som inte skjuter över mig och som är helt frisk. Just nu rider jag knappt nånting pga skadan och kommer antagligen jobba henne mkt från marken, så jag hoppas jag inte "smittar av mig".

Vetrinär först, gärna till en vet. som själv är utbildad i kirokratik/fys. De kan ju ha en annan syn på det. Diskutera med vet. (inflik hur viktigt det är att det är en vet som förstår dig och dina tankar, om du nu är intresserad av kiropraktik) om han/hon vet någon bra kiropraktor och om hästen skulle dra fördel av att få hjälp av just det. För mig har det hela tiden varit viktigt med personkemi då jag haft mkt problem med min dam, en del vill inte förstå ägarens synvinkel. Jag är på inga sätt en person som inte lyssnar på professioner men jag måste känna att de förstår min intution om min häst och i allfall är beredda att luska i det.

Jag har själv ute en kiropraktor till min häst ca var 6:e var 8:e vecka. Jag var först hos vet. och fick en diagnos så att säga, sen när vetrinären sa att det var ok att börja sätta igång så har jag haft kiropraktor under tiden jag ska få upp henne i muskler. Jag känner det är jätteviktigt då de gamla musklerna hela tiden drar tillbaka kroppen till gamla vanor och ju mer jag rider, knäcker, rider knäcker desto mer glider musklerna åt det håll jag vill ha dem och tillslut kommer nya fina muskler jobba för att balansera upp SI-leden på den häst. Min häst har inte SI-leden men likväl andra problem som hela tiden drar i hennes kropp. Jag har accepterat att vill jag att hon ska hålla så kan jag inte sluta med kiropraktik på henne. Men så fin som hon är nu å så bra hon mår i kropp och sinne har hon aldrig mått innan. Hon jobbar på ett helt annat sätt, resningen är en helt annan, allt är annorlunda, helt underbart!
Lycka, lycka, lycka till!!

Chefsvetrinären på ATG Täby är utb. chiropraktor, så om du vill gå den vägen är hon ett bra tips....

KL
Har pratat med veterinären. Hon rekommenderar att frakturen ska läka i första hand. Om hon "tappar" bakbenet ofta vid skritt ska jag promenera henne istället. In till kliniken om 4 v och röntga om. Är det bra ska jag därefter sätta igång henne med lite ridning. Och sen komma tillbaka till kliniken och utreda SI-leden samt ev. knäleden som också är ett alternativt problem.

Jag vet inte, känns märkligt att redan nu veta att hon knappt kan ridas pga SI-leden, hoppas att det kan gå över av sig självt (fast det aldrig gjort det tidigare, när hon hade samma symtom). Sen åka tillbaka, röntga fraktur men ignorera SI-leden. Sätta mig upp på en - på pappret - förhoppningsvis friskförklarad häst, försöka rida igång. Konstatera -igen- att hon inte är ridbar pga SI-leden. Boka en ny tid. Åka in igen efter typ en vecka och DÅ undersöka SI-leden och behandla. :confused:
Jag litar på min veterinär och veterinären kanske har en tanke med det här, men jag kan inte riktigt förstå varför man inte kan kolla upp ALLT när man ändå är inne, om nu frakturen är läkt...?

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 807
Senast: Efwa
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 448
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 760
Senast: Karminnie
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 136
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund
  • Akvarietråden V