Muskler sen kiro eller tvärtom?

Sv: Muskler sen kiro eller tvärtom?

Här kommer min åsikt och erfarenhet av SI-ledsproblem:

Problem med SI-leden kommer ofta av en förskjutning av bäckenet.
Vid en förskjutning av bäckenet får hästen en onormal påfrestning i SI-leden vilket orsakar en inflammation.
Så länge hästen har kvar förskjutningen av bäckenet så finns inflammationen i princip alltid kvar.
Hästen kan kanske ändra sitt rörelsemönster så att den kommer undan rörelseproblemet den har av bäckenförskjutningen och därmed kanske lyckas avlasta SI-leden så att inflammationen kan läka. Men en sådan häst kan knappast arbetas och kommer troligen att få sekundära problem.
Behandlas inflammationen utan att bäckenet (som är grundorsaken) rättas till kommer inflammationen tillbaka.

Det finns akuta inflammationer och kroniska inflammationer.
En akut inflammation gör oftast plötsligt väldigt ont medans en kronisk kan ligga och lura utan att man hittar vad det är som är problemet. En kronisk inflammation behöver dock inte vara kronisk på det viset att den inte kan försvinna.

Hade det varit min häst hade jag behandlat den kiropraktiskt innan igångsättningen kommer igång ordentligt. Så länge hästen bara skrittas lätt för hand skulle jag inte ha någon panik med att behandla den.

Jag kollar alltid mina hästar innan igångsättning, innan inridning av unghästar m.m. för att dom inte ska börja sätta muskler fel eller känna av något motstånd i onödan.
Av samma anledning kollar jag t.ex. alltid tänderna på unghästarna och tar bort ev. vargtänder innan jag börjar med bett på dom.
Jag tycker inte att det finns någon anledning till att vänta tills problemen börjar när man kan förebygga och slippa dom helt.

KL
Jag vet inte, känns märkligt att redan nu veta att hon knappt kan ridas pga SI-leden, hoppas att det kan gå över av sig självt (fast det aldrig gjort det tidigare, när hon hade samma symtom). Sen åka tillbaka, röntga fraktur men ignorera SI-leden. Sätta mig upp på en - på pappret - förhoppningsvis friskförklarad häst, försöka rida igång. Konstatera -igen- att hon inte är ridbar pga SI-leden. Boka en ny tid. Åka in igen efter typ en vecka och DÅ undersöka SI-leden och behandla. :confused:
Jag litar på min veterinär och veterinären kanske har en tanke med det här, men jag kan inte riktigt förstå varför man inte kan kolla upp ALLT när man ändå är inne, om nu frakturen är läkt...?

Jag förstår inte riktigt heller varför inte allting kollas upp samtidigt. Det måste ju bli mycket omständigare och dyrare att flänga fram och tillbaka. Hade jag varit du så hade jag frågat veterinären varför och vad syftet är....förutom frakturen då så klart som naturligtvis måste läka först. Svårt att göra en vettig undersökning på resten om den finns kvar.

Jag önskar dig iallafall lycka till och hoppas att allt går bra. Jag vet ju själv hur jobbigt det är med skadad häst.

Här kommer min åsikt och erfarenhet av SI-ledsproblem:

Problem med SI-leden kommer ofta av en förskjutning av bäckenet.
Vid en förskjutning av bäckenet får hästen en onormal påfrestning i SI-leden vilket orsakar en inflammation.
Så länge hästen har kvar förskjutningen av bäckenet så finns inflammationen i princip alltid kvar.
Hästen kan kanske ändra sitt rörelsemönster så att den kommer undan rörelseproblemet den har av bäckenförskjutningen och därmed kanske lyckas avlasta SI-leden så att inflammationen kan läka. Men en sådan häst kan knappast arbetas och kommer troligen att få sekundära problem.
Behandlas inflammationen utan att bäckenet (som är grundorsaken) rättas till kommer inflammationen tillbaka.

Det finns akuta inflammationer och kroniska inflammationer.
En akut inflammation gör oftast plötsligt väldigt ont medans en kronisk kan ligga och lura utan att man hittar vad det är som är problemet. En kronisk inflammation behöver dock inte vara kronisk på det viset att den inte kan försvinna.

Hade det varit min häst hade jag behandlat den kiropraktiskt innan igångsättningen kommer igång ordentligt. Så länge hästen bara skrittas lätt för hand skulle jag inte ha någon panik med att behandla den.

Jag kollar alltid mina hästar innan igångsättning, innan inridning av unghästar m.m. för att dom inte ska börja sätta muskler fel eller känna av något motstånd i onödan.
Av samma anledning kollar jag t.ex. alltid tänderna på unghästarna och tar bort ev. vargtänder innan jag börjar med bett på dom.
Jag tycker inte att det finns någon anledning till att vänta tills problemen börjar när man kan förebygga och slippa dom helt.

Instämmer!

Skulle vilja ha en "gilla"-knapp som på Facebook men jag gör så här istället: :bow:

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 797
Senast: Efwa
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 131
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31