Muskler på burk?

Prick

Trådstartare
Vad är det som gör att hästägare/skötare tror att man genom olika fordertillskott kan sätta muskler på hästarna? Ständigt kommer trådar med frågor som - min häst behöver mer ryggmuskler, vilka örter ska jag ge? Eller - vilket foder ger bäst muskler snabbast :confused: ?

Är det för att företagen är så duktiga på att marknadsföra sina produkter som "muskelbyggande" eller har man bara glömt bort att man faktiskt behöver ANVÄNDA musklerna för att de ska utvecklas?

Istället för att ha idrott på schemat i skolan skulle man ge eleverna varsitt muskelpiller :smirk: ?

OBS att jag inte ifrågasätter en till individen väl anpassad foderstat vilket ju är en av grundstenarna till god hästhantering.

Men vill man därtill se sin häst spela med vackra muskler, ja då krävs faktiskt lite god träning också.

Det går aldrig att låta hästen bygga musklerna i boxen mumsande ur en burk alger.

Så, trots en mörk, kall och lite trist årstid får man faktiskt ta sig i kragen och arbeta sin kuse.

Tycker Prick.

Sv: Muskler på burk?

Jag tror och hoppas att det inte är NÅGON som tror att man kan få snygga muskler BARA genom att ge tillskott... men tillskott kan kanske behövas under en period av uppbyggnad? Alltså tillsammans med träning...

Jag är inte så haj på det där men har själv funderat lite på att ge något extra tillskott för att hästen skall bygga muskler men eftersom min stallägare som är en fena på foder säger att det är tillräckligt med det hon får genom hö + mineraler + havre så har jag skippat de tankarna.

*kl*

Jag rider min häst 5-6 dagar i veckan. Jag ger ett bra hö och hon får krafft foder för det arbete hon utför. Det mineralfoder jag använder är chevinal plus men jag ger oxå E-vitamin för att ge henne en ärlig chans att sätta muskler. ( Se skillnaden mellan bygga och sätta muskler) Jag är givetvis tvungen att rida min häst på ett korrekt sätt för att den ska bygga muskler.

Jag brukar jämföra med människan. Efter ett träningspass bryts musklerna ner, för att förhindra det så äter jag proteiner för att musklerna skall byggas istället. Är det då fel av mej att äta proteiner?

Men jag håller med TS att många tror att det bara är att ge lite extra tillskott så sätter hästen muskler.
Och visst är mörkret och kylan på ingång men det är väl bara att klä på sej ordentligt och ut och jobba sin häst, för nu är ju grusvägarna mjuka av allt regnande och ett relativt mjukt underlag för hästen :)

Ja han är fantastisk faktiskt... och för mig som är nybörjare på hela hästeribiten är det ju nästan för bra för att vara sant att ha en sådan där erfaren hästkarl att fråga när jag kör fast. Han kan det där med foder, han skor, han har sina hästar i bra trim och hull, hans hästar är trevliga och väluppfostrade och verkar trivas... ja, han är toppen helt enkelt och jag är så toktacksam för att jag kan ha honom som "förebild" och någon jag litar på att kunna fråga!

Känner på nåt sätt att du delvis hänvisar till min fråga om örter som är bra för muskler. Jag tänker inte ödsla så mycket tid på att försvara mig, men min mening är iaf inte att BYGGA muskler med örter - det gör jag med rätt foderstat och rätt ridning/motionering. Det jag är ute efter är någonting som är bra för musklerna - någonting som kanske kan öka genomströmningen och kanske minska mjölksyra - allt för att göra livet lättare för hästen - inte för att jag ska komma lindrigare undan. Som jag skrev i "min" tråd så är jag noga med uppvärmning/nedvärmning och brukar också stretcha.

Uppenbarligen finns det foder på marknaden som ÄR bra (?) då man vill ha mycket muskler snabbt. Har sett och hört om bra resultat men har inte provat själv och har inga tankar på att göra det heller.

eee...tanken med tillskotten är väl att hästen inte kan bygga muskler utan rätt foder - tror ju knappst att ngt ger hästen *muskeltillskott* och sen sätter sig i soffan och väntar på att hästen ska muskla sig..

precis :bow:

polarens ponny gick på en bra foderstat och var smidig och spänstig, precis som hon gillade ponnyn.. hos fodervärd fick hästen också bra foderstat men även Muskel E, och red samtidigt på bogarna för att hästen lätt blev pigg i samlingen.. så ponnyn hade på 2 mån fått en riktig broilerbog och tappat muskler på baken.. :(

så ska man använde muskeluppbyggande medel så SKA man TRÄNA RÄTT! annars blir det bara fel..

MÅNGA är så korkade. Och dessutom tycker jag det är skrämmande att många av de människor som inte förändrar något mer än ger lite tillskott från fina kartongen (ingen förändring i träning, ingen förändring i foder) har gjort sig till förebilder i stallarna. Och propagerar GÄRNA för att utan ditt och datt så klarar sig hästarna helt enkelt inte.

Medan det är ABSOLUT förbjudet och dessutom farligt att fodra med t ex lusern och mycket hö - hästen kan få kolik!

jag har ingen aning om det stämmer, men hörde för ett tag sedan en western ryttare som sa att det fanns en "böna" som dom köpte från danmark som gav muskler.

jag tycker annars att en bra foderstat och sund ridning ger ett alldeles utmärkt resultat.

De som tror att man kan lägga till genom pulver på burk, är säkert de som tror att man kan dra ifrån genom pulver på burk. Utan att ändra träning och foder...

(syftar på bantningsmedel för människor främst ;))

Detta är saxat från en annan tråd:

"Men jag har hört att alla hästar kan vara fint musklade med rätt foder utan att man behöver rida dit dom."

Ehhh??? :eek:

*lånar min egen*

Dessutom skulle jag som konsument vara tveksam till innehållet i de diverse burkar och byttor som utlovar det ena undret efter det andra. En undersökning skriven om i Ridsport för några nummer sedan (minns inte exakt vilket preparat det gällde) hittade allt från 0% av det utlovade innehållet till flera ggr utlovat innehåll.

Jag tror att flera av de som köpte burken med 0% aktiv substans var mer än nöjda med resultatet :angel:

*lånar min egen*

Dessutom skulle jag som konsument vara tveksam till innehållet i de diverse burkar och byttor som utlovar det ena undret efter det andra. En undersökning skriven om i Ridsport för några nummer sedan (minns inte exakt vilket preparat det gällde) hittade allt från 0% av det utlovade innehållet till flera ggr utlovat innehåll.

Jag tror att flera av de som köpte burken med 0% aktiv substans var mer än nöjda med resultatet :angel:

Nån annan som vet vilken produkt eller vilket nummer av tidningen det gäller?

*nyfiken*

Protein och kreatin hjälper musklerna.
Min häst rids ordentligt flera ggr/veckan och får krafft protein och hon har "bullat på sig" ordentligt.

Ger man bara tillskott utan att träna, blir det bara fett.

Detta är saxat från en annan tråd:

"Men jag har hört att alla hästar kan vara fint musklade med rätt foder utan att man behöver rida dit dom."

Ehhh??? :eek:

Tro´t eller ej, men det finns faktiskt hästar som musklar sig utan att ridas :eek: De som rör sig i stora kuperade hagar tex :angel:
Sen kan man träna på många sätt utam att rida - tömköra, löshoppa och promenera i skogen bla.

Det är väl självklart att hästen måste träna också?
Är det inte?
Om den ändå bara ska stå i box, vad ska man då ha muskler till? :D

Det är väl samma fenomen som att folk tror dom går ned i vikt av lightprodukter, eller sänker kolestorolet genom ett speciellt smör...Folk går på vad som helst bara det matas in i huvudet tillräckligt länge. I dagens samhälle har folk slutat tänka och ta reda på fakta...dom köper det som står på reklampelaren eller i en flådig annons i ridsport etc. Att folk söker snabba lösningar är inget nytt. Folk är lata helt enkelt och orkar inte ta itu med de verkliga problemena. Men som samhället ser ut nuförtiden så kan man inte klandra direkt...bara lite.

Hej!

Fast från andra sidan av problemet: en häst som jobbas korrekt och varierat och ändå inte sätter muskler lär ju ha något annat prolem tex med dåliga proteinvärden i hö/kraft. Då måste man ju ge protein i någon form, och det är väl ett tillskott.

Fast jag erkänner även att jag sett hästar som fått alldeles för lite hö, massor med kraftfoder och ännu mera tillskott "för att han bli så fin" då. Läskigt med fok som hellre ger vitaminer och örter än hö, tycker jag.

/ Lavinia, som jobbar sin häst, men tvingas "tillskotta" protein för att muskla henne- hopplöst med extra proteinbehov..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka