muskler eller?

Ahi

Trådstartare
Jag har ett varmblod som är ganska rejält överbyggt bak, så jag har försökt nygga upp hennes ryggmuskler. Hon har fått lite mer muskler men behöver fortfarande en hel del fler. Men igår såg jag att hon såg liksom svälld ut
en bit längre ner från ryggen ungefär där sadelnsknävulster är. Hon har inte ont eller nått sånt. Nu funderar jag på om hon musklat konstigt på nått sätt så att det är därför hon bivit sådär.Och det är lika på båda sidor, men lite mer på högra. Vilket kan bero på att hon går mycke ti högergalopp. Någon som har en idé om vad det är??

Klart det är bra att muskla hästen över ryggen, men att hon ser överbyggd ut kan precis lika gärna (nästan troligare) bero på att hon är lågställd fram. Men det gör ju inte så mycket! Antar att du inte tänkt ut och tävla högre dressyrklasser??!

Varför går hon mycket i höger galopp varför inte lika mycket i bägge??!!!

för att hon har väldigt svårt för vänster galopp. Jobbar på det. Hon har haft promblem med rygg osv förut så det sitter nog kvar i huvudet på henne att hon inte ska galoppera vänster för det har gjort ont förut.Men hon lär sig sakta men säkert.

Okey dåså...
Bara vanligt med travare som bara kan galoppera ett varv så ägnar man mer tid åt att galoppera i det än träna det dåliga varvet....
När det man borde göra ju är tvärtom...

Det är väl inte riktigt det jag har gjort. men det är lite svårt när man rider i skogen att få henne att gå i vänster galopp. när jag rider på volt kan hon galoppera i vänster, även om den inte är alls lika bra som höger. får ju liksom börja någonstans.Kan ju inte hålla på att jobba på enbart galoppen varje dag då tröttnar hon nog snabbt. Så jag kan inte hålla med om att jag enbart är lat och låter henne gå i det varvet hon har lätt för.Är ju bara att låta det ta den tid det tar för henne att lära sig.Förut tog hon aldrig vänster galopp men nu gör hon det spontant ibland. Så jag är nöjd med de små framstegen

Lady A menade nog inte att du gjorde det, bara att det var vanligt ;)
Att hon bygger mer muskler där på högersidan kan beror på att du sitter lite mer åt höger. Lite svårt att fatta vilka muskler du beskrivr utan att se men så gjorde iaf min tös - sjökt över mig på det högra bakbenet (svagare) och byggde muskler på sidan för att hålla mig uppe.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 738
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 553
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag har haft smärtproblematik senaste månaderna, som ökar i mängd. Eftersom det dröjer 1,5 månad innan min tid till vårdcentralen ser...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 718
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar