Muskla upp en shettis?

C

carink

Har en shettis tio år men ej så mycket riden de senaste åren. Vi tänker bygga upp hennes muskler men vill ha gärna ha tips på hur vi ska gå tillväga. Ryttaren väger ca 40 kg men är en skicklig ryttare som ridigt i flera år med en superbalans (ska visst också ha betydelse).
Men som sagt gärna tips hur man bygger upp muskler och kondition.
 
Sv: Muskla upp en shettis?

rid mycket i skog och mark. Uppförsbacke och nedförsbacke. Tömkör mkt om hon kan det. Longera och gymnastikhoppa små hinder. Gå promendaer och träna lite tempoväxlingar.

De brukar ge resultat..
lycka till
/ Manda
 
Sv: Muskla upp en shettis?

Jag är inte så hästvan. Vad är gymnastikhoppa?
 
Sv: Muskla upp en shettis?

Gymnastikhoppning: Sätt upp flera små hinder och bommar efter varandra, det hjälper hästen att gymnastisera ryggen och bygga muskler. Variera avstånd tex:

bom, ett galoppsprång, tre SMÅ hinder i rad utan galoppsprång emellan (studs), ett galoppsprång, bom.

Kom ihåg att det inte ska vara några höga hinder utan endast låga och gärna tex flera studs efter varandra!

För att hon ska bygga muskler bar vid tömkörning krävs att någon som KAN tömköra och få henne att arbeta gör det. Men gå med ponnyn i backar kan alla göra! :idea: Variera underlag och ge inte för mycket mat ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
512
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp