Muskla upp en shettis?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare carink
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 853
C

carink

Har en shettis tio år men ej så mycket riden de senaste åren. Vi tänker bygga upp hennes muskler men vill ha gärna ha tips på hur vi ska gå tillväga. Ryttaren väger ca 40 kg men är en skicklig ryttare som ridigt i flera år med en superbalans (ska visst också ha betydelse).
Men som sagt gärna tips hur man bygger upp muskler och kondition.

Sv: Muskla upp en shettis?

rid mycket i skog och mark. Uppförsbacke och nedförsbacke. Tömkör mkt om hon kan det. Longera och gymnastikhoppa små hinder. Gå promendaer och träna lite tempoväxlingar.

De brukar ge resultat..
lycka till
/ Manda

Jag är inte så hästvan. Vad är gymnastikhoppa?

Gymnastikhoppning: Sätt upp flera små hinder och bommar efter varandra, det hjälper hästen att gymnastisera ryggen och bygga muskler. Variera avstånd tex:

bom, ett galoppsprång, tre SMÅ hinder i rad utan galoppsprång emellan (studs), ett galoppsprång, bom.

Kom ihåg att det inte ska vara några höga hinder utan endast låga och gärna tex flera studs efter varandra!

För att hon ska bygga muskler bar vid tömkörning krävs att någon som KAN tömköra och få henne att arbeta gör det. Men gå med ponnyn i backar kan alla göra! :idea: Variera underlag och ge inte för mycket mat ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 262
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 047
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 084
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 558
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka