Muskeluppbyggande

M

Midnight_Rose

Vad kan man ge en häst som tränas 6 dagar/v för att bygga upp sian muskler? Hon är i bra hull ;) Vad kan mer behövas?

Idag får hon:

Fri tillgång på oanalyserat hösilage
2kg Krafft sport
1L Betfor
15ML multivitamin

Sv: Muskeluppbyggande

För att hästen ska kunna bygga muskler krävs en välavvägd foderstat och rätt ridning = muskler. Ger du oanalyserat hösilage är det oerhört svårt att veta du behöver komplettera med för något, därav är det svårt att ge råd om vad du ska fodra med för något. Det lönar sig i längden om du har en analys, om det är så att du köper något "muscle power" tillskott så är det inte säkert det hjälper i alla fall om det t.ex. är proteinbrist som är orsaken till varför hästen ej bygger muskler.

Hej ger du din häst fri tillgång på grovfoder är det ju det bästa foderstaten i övrigt ser fin ut.vill du kan du lägga till 2-4 dl soya pellets eller mjöl /dag det är mycket byggande pga den stora proteinmängden.:)

Jag antar att ditt inlägg var till trådskaparen. Själv skulle jag inte ge soja om man redan ger Krafft sport och ej har koll på höets proteininehåll.

Det du skulle kunna göra är att smyga in lite lucern i foderstaten och öka succesivt, men du får vara uppmärksam för ev proteinknölar i fall det skulle bli ett överskott av protein. Om lucernet ger någon skillnad, så är det antagligen så att hästen har proteinbrist i dagsläget.

Det du skulle kunna göra är att smyga in lite lucern i foderstaten och öka succesivt, men du får vara uppmärksam för ev proteinknölar i fall det skulle bli ett överskott av protein. Om lucernet ger någon skillnad, så är det antagligen så att hästen har proteinbrist i dagsläget.

Ja det kan jag testa, pellets går lika bra som hack va? ;)
Ska köpa analyserat hö nu nästa gång det är dags, 4 mil dit för att hämta men det är det värt.

:D

Det som krävs för att bygga muskler är protein och vila.

Börja med att se över foderstaten, och se även över träningen så att hästen får vila de ansträngda muskelgrupperna innan de används igen. Om man bara tränar och tränar kommer musklerna aldrig att byggas upp.

Det som krävs för att bygga muskler är protein och vila.

Börja med att se över foderstaten, och se även över träningen så att hästen får vila de ansträngda muskelgrupperna innan de används igen. Om man bara tränar och tränar kommer musklerna aldrig att byggas upp.

Japp vila det får hon, te x efter en tävlingsdag, men det blir ca 1-2 dagar i veckan som hon vilar.
Ska kolla min hö lev om analysen så kan jag gå igenom foderstaten ordentligt ;)

Ursäkta trådkap, men vad är proteinknölar?

Ursäkta trådkap, men vad är proteinknölar?

En oftast lite felaktig benämning på en reaktion mot något foder eller något i fodret.

Kan generellt uppkomma om man gör hastiga foderbyten eller ökar på alltför snabbt av något foderslag med för hästen svårnedbrytbara ämnen. T.ex. lättlösliga proteiner, stärkelse.

Kan även vara ren allergi eller överkänslighet mot födoämnen, precis som vi människor kan reagera på skaldjur, tomater eller nötter.

Att hästen generellt inte skulle tåla protein känns långsökt, för det finns många sorters proteiner och vissa är helt livsnödvändiga för kroppen. :angel:

Vad kan man ge en häst som tränas 6 dagar/v för att bygga upp sian muskler? Hon är i bra hull ;) Vad kan mer behövas?

Idag får hon:

Fri tillgång på oanalyserat hösilage
2kg Krafft sport
1L Betfor
15ML multivitamin
Har du problem med att hästen inte bygger muskler som hon ska?
I så fall tycker jag att du ska börja med att lägga en (dryg) femhundring på att analysera hösilaget >:idea: så att du har ett hum om vad det innehåller. Det kan vara VÄL investerade pengar i stället för att börja laborera med diverse tillskott utan att ha nån aning om ifall de behövs eller inte.

Har du problem med att hästen inte bygger muskler som hon ska?
I så fall tycker jag att du ska börja med att lägga en (dryg) femhundring på att analysera hösilaget >:idea: så att du har ett hum om vad det innehåller. Det kan vara VÄL investerade pengar i stället för att börja laborera med diverse tillskott utan att ha nån aning om ifall de behövs eller inte.

Så sant så sant :bow::bow:

Om du tycker att hästen ser tanig och omusklad ut trots att hullet är bra så kan du ju byta ut Krafft Sport mot Krafft Groov med den högre proteinhalten i stället.

Men jag håller med om att foderanalys + foderstatsberäkning är det smartaste alternativet!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka