Muskeluppbyggande foder? Dynavena??

Sv: Muskeluppbyggande foder? Dynavena??

Jag tror att du skulle få ett precis lika bra resultat med Åsebro Cool, den är havrefri.
Och så kan man hälla litet linolja på den för Omega-3 och -6.
Om man bara vill ha "olje-effekten", som med svarthavren, så kan man använda den billigare rapsoljan.
Olja i fodret binder också dammet vilket är bra just för dammkänsliga hästar.

Det blir alltid en enorm skillnad mellan hästar som får det foder som de behöver och de som inte får det.
Oavsett vad fodret har för namn.
"Bondens Sädkross" med "Willys Olja" är också ett bra foder.
Och inte dammar det heller.

Håller fullständigt med MEN man ska ha tillgång till det också.
Det finns många bra foderblandningar på marknaden men dessvärre inte tillgängliga överallt.

Så länge man är nöjd med det och får den effekten man vill ha samt en jämn tillgång så är ju allt toppen.

;)

Nja, toppen och toppen?
Inte om det kostar dubbelt så mycket.
Det finns ingen anledning att betala dubbelt för "samma sak".

Som sagt, hästen har ätit dynavena i 1,5 år. Nu käkat Mustang i snart 1 år. Nemas skillnad. Dessutom föredrar hon mustangen.

Det finns plus och minus med båda fodren. För mig övervägde mustangens plus dynavenans.

Priset är helt oförsvarligt.

Ok, om det funkar bra för dig och din häst är det väl bara att köra på det. :) Men som sagt, skillnader finns det..

Vad kostar Mustang-müslin?

Hittade pris på nätet nu, 9 kronor kilot? Inte så långt ifrån 10 kronor som dynavena kostar..
Så så oförsvarligt tycker jag inte att det är.

Senast ändrad:

Har du provat Dynavena, eller bara räknat på pappret?:confused:

Jag har "bara" tittat på papprena.
Jag kan liksom se vad som finns i fodret och vet hur det påverkar hästar.
Jag är från innehållsförteckning och analys alldeles övertygad om att Dynavena är precis så bra som alla påstår.

Men jag kan blanda ihop ett foder som ger samma goda effekt alldeles själv.
Billigare.
I fjol så fick jag ett mycket bra resultat av att fodra med linfrö.
Dynavena innehåller linfrö.

Men det gör även Edel.
Se http://www.johanhansson.se/pdf/EDEL HIPPOS 2006.pdf

Jag har absolut inga problem med att hålla mina hästar i toppskick på det foder som jag ger.
Så det finns liksom inget att förbättra.
Min 29 år gamla häst med utnötta tänder är i toppskick.
Så vad kan förbättras?

Dynavena är jättebra, det går mycket lätt att se det från pappret.
Men det är inte prisvärt.
Om jag behöver en viss mängd MJ och smbrp så gör jag.
Och om det kostar dubbelt så mycket så kostar det dubbelt.
Det är liksom bara så.
Hästen kan aldrig få annat än full behovstäckning på sitt näringsintag.
Och när den har fått det så mår den bra.
Och det blir inte bättre av att den får mera av något som den inte behöver.

Men som sagt, skillnader finns det..

Okej, då så finns det skillnader.
Vilka är de och vad betyder de exakt för hästen?
Hur påverkar de hästen fysiologiskt?

Du påstod att kolhydraterna skulle försvinna utav ångkokning.
Men det skulle ju också betyda att havregrynsgröt, bullar och limpa skulle förlora sina kohydrater vid tillagning och bakning.
Och det vet du väl att de inte gör?

De blir däremot kortare och mera lättsmälta och till viss del så korta att de blir socker.
Detta gör att risken för att hästen inte hinner smälta ner kolhydraterna innan de når grovtarmen minskar.
Vilket kan vara viktigt om man vill ge stora givor kraftfoder.
På kontinenten där Dynavena tillverkas så är hö en bristvara.
Men vill därför kunna ge mycket stora givor och då spelar ångkokningen en roll för att hästen inte skall bli sjuk.
Men vid en vanlig Svensk kraftfodergiva på kanske 2kg/dygn så är det fullständigt onödigt.
Där så kan hästen äta hel och obehandlad havre med bra resultat.

141:- i vanliga fall för 20kg =7.05/kg.
Nu har de haft kampanj, 109 kr säcken = 5,45kr/kg.

För Dynavenan pröjsade jag runt 315:- för 25kg = 12,5kr/kg.

Min häst äter ca 2kg per dag = 62 kg i månaden.

12,5-7,05= 5,45
5,45 * 62 = 338kr jag sparar i månaden.

Senast ändrad:

141:-
För Dynavenan pröjsade jag runt 315:- för 25kg = 12,5kr/kg

Herregud vilket pris :eek:
Jag foderar med dynavena & ger ca 8 kr kilot, köper hem ca 25 st säckar i stöten. Och ger han 2 kilo/dag & ett halvt kilo extra efter ridpass eftersom jag rider lite oregelbundet pga jobbet.

Men för 12 kr kilot hade jag faktiskt tänkt ett varv till & letat efter ett annat foder.
JAg tycker 8 kr är dyrt, men biter ihop & tröstar mig med att jag bara har en stor häst som arbetar, ponnyn glider bara rundor & får mest bara någon deciliter i krubban & fri tillgång till hö.
Men det har blivit skillnad på Dino, när jag fick hem han så var han lite smal & raggig i pälsen & glanslös. Nu är han i bra hull & blank i pälsen trots han inte är borstad på någon vecka.

Natt fick en överlinje som inte är att leka med. Han ser ut som om han rids varje dag, blank & fin igen efter bara 2 dagar han blev helklippt, ränderna är borta.
Hon som klippte svor som en borstbindare över hans underpäls, låg en halv shirehäst päls runt hans hovar :crazy: & det tog nästan 1½ timme att klippa pga den var så tjock trots täcke.

Förra året då hon klippte dvs innan jag började med dynavena så var han raggig & såg hemsk ut nästan 2 månader efter klippning & det tog ca 20 min attt klippa han.:cry:

Jag kommer aldrig att byta bort dynavenan, men det fodret kanske inte fungerar på alla hästar?
Jag är glad över att jag slipper pytsa & pussla ihopa olika fodermedel. Hade innan kornkross, linfrökaka, rapsolja, betfor & krafft mineral blå.
Nu tar jag en skopa D & slänger in i krubban, tar max 30 sekunder så är 2 hästar frukosterade.. :bow:

Jo men då så är du beredd att betala extra för den bekvämligheten.
Det är ett val som du gör.
Men om man har 10 st hästar så håller det inte ekonomiskt.

Det blir lika bra effekt med andra foder om det blir rätt.
Men där så måste man nog pytsa med kompletteringar.
Sådär som jag gör.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar