Muskeluppbyggande foder? Dynavena??

Sv: Muskeluppbyggande foder? Dynavena??

Tja, dåså.
Det är väl ett billigare alternativ.

Mellan 7:- - 9:-, inte billigt.

Senast ändrad:

Var hittade du dom priserna :confused: Jag betalar runt 8 kronor kilot !! med frakt ut till mitt stall! Men det beror kanske på var man bor ?

Tesora

Muskler bygger man av systematisk träning. Inte av det eller det fodret. Hur tränar du ?

Jodå, ett bra foder och hagvistelse bygger muskler faktiskt helt utan träning.
Du skulle se mina "biffhästar".

Hej
Jag vet ett en häst som fick fång pga av dynavena.

Testa någon av de svanska fodrena som är tillverkade för svenska förhållanden (tex att vi ej har grönt gräs året runt) Testa Kraft Grov, Mustang protein + eller Hippo Alfa. Eller så kan du testa med nått bas foder och tillsätta Lusenpellets eller hack.
Dessutom alla alternativen mycket billigare än dynavena

Jag vet ett en häst som fick fång pga av dynavena.

Hästar kan få fång av vilket foder som helst om man ger det fel.
Så det är inget specifikt för det fodret.
Enligt analys och innehållsförteckning så finns det inget som pekar på att Dynavena ger mera fång än andra foder, tvärt om.
Den innehåller förhållandevis litet socker (korta kolhydrater) och mycket fett.

Jag är övertygad om att Dynavena är ett jättebra foder.
Och att det visst håller vad det lovar.
Men det är för dyrt.
Jag kan fodra på samma vis mycket billigare.

Jag tycker också att Dynavena är dyrt, men jag skulle inte ge min häst något foder som jag anser ha "sämre" kvalite. Hästen ska alltid få det bästa jag kan få tag i, så även om jag anser fodret vara dyrt så har jag inte hittat något bättre/lika bra foder, varken billigare eller dyrare, alltså får hon Dynavena.:bow:

Köper definitivt inte argumentet om att man inte har råd att ge sin häst det foder som man anser vara bäst, om det nu kan vara Krafft eller i mitt fall Dynavena, då kanske man inte ska ha häst. :o

Till Er som påstår att fodret inte bygger muskler: Med rätt träning bygger du inte en muskel om du inte ger hästen ett bra foder för vad ska den bygga musklar av om inte fodret? Luften kanske?:D

Jag anser att jag får en precis lika bra utfodring av hästarna med andra foder.
Och om jag nu kan fodra hästen lika bra med andra foder, varför betala mera?
Det begriper inte jag.

Det är sådana här argument som får osäkra människor att bränna massor med pengar på totalt onödiga foder.
Köper definitivt inte argumentet om att man inte har råd att ge sin häst det foder som man anser vara bäst,

Jag anser att mitt foder toppat med linolja eller rapsolja är precis lika bra.
Och eftersom det är billigare så kör jag på det.
Om jag fick Dynavena till priset av 5:-/kg inklusive moms, så skulle jag kanske köpa det.
Men för 20:-/dag så kan jag köpa massor av fantastiska fodermedel att ge till hästen.
Den enda av mina hästar som behöver kraftfoder i år skulle behöva 2kg Dynavena/dag.
Han får idag 1kg Edel 4:-, 1kg sädkross 1:70 och 3 dl rapsolja 3:-.
Totalt 8:70/dag.

Ja men vad bra då är vi överäns, Du tycker att din foderblandning är likvärdig Dynavena så är det ju toppen! Du sparar pengar och ger dina hästar det som är godast och mäst näringsrikt och dessutom sparar du pengar! Vad bra för dig:banana: . Jag vänder mig till människor som säger att de fodrar med ett fodermedel som de tycker är sämre än alternativet för att de "inte har råd". Det argumentet köper jag inte! Men ditt köper jag, du tycker Edel är bäst, så då ger du det bästa du kan ge till dina hästar och det är toppen!:D

Hmm hästar kan få fång av gräs oxå :angel:
Som inte_Ung skriver så kan dom få fång av det mesta !!

Angående det här med om det bygger muskler eller inte ! Ja sätter in en bild på mitt ena sto, Ni kan ju gissa hur mycket riden hon är ;)
En aning mullig men bra med muskler,
52e410bd.jpg
[/IMG]

Tesora

Håller med till fullo, man ska ge det man tror är det bästa! Och det är upp till var och en att avgöra vad som är bäst:)

Jag har jämfört och jämfört Dynavena kontra Mustang.

Mustang är också ångkokt, inte kladdigt och verkar i stort innehålla samma saker.

kan du ge mig anledningen till att dynavena är bättre?
jag har hört av återförsäljare att dynavenan är så pass dyr pga frakten från kontinenten, inte pga kvalitén.

En annan sak som jag tycker är dåligt med Dynavena är att det verkar vara svårupptagligt som attan.Man får ge mkt mer än man vill ge av krafftfoder.
Jag sålde det innan och gav det därför till mina men det är inte prisvärt.
Hörde av importöreren att det finns en känd svensk travhäst som är sponsrad av Dynavena, den åt 8!!!!!! kg om dagen av Dynavena...

Oj! 8kg.
Då vill det till att det är ångkokt annars så har man sig en Baron-Gruff.

Enl dynavena skulle mitt fullblod knapra i sig en 4-5kg om dagen.

men nej, jag ville inte lägga 1500kr bara på kraftfoder i månaden.

Fodrade för en fem år sedan med Dynavena för första gången då vi köpte en "damm-allergiker". Gick då över till alla hästar med det och fick ett strålande resultat. Pälsarna glänste och musklerna spelade och magarna blev lugna. Återförs flyttade sedan och jag fick inte tag på fodret längre. Gick då över och provade flera olika alternativ (Krafft, Hippo, Fibergi). Har en som är havrekänslig och inte klarar av ens Kraffts spec havre och en damm-känslig. Hittade bara sådär-alternativ.... Har sedan ett år tillbaka tillgång till Dynavena igen och WAO vilken skillnad! Vår beridare till unghästen undrade vad vi gjort med hästarna! Jag är supernöjd. Jättedyrt men värt varenda krona.

Ps Det är baserat på svarthavre också inte "vanlig" havre.:bow:

Dynavena-brukare

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar