Muskeluppbyggande foder? Dynavena??

T

teammalmgren

Behöver tips på bra muskeluppbyggande foder.

Har ett bra grovfoder så igentligen om han vore igång hade han klarat sig på endast silage.

Dynavena har jag blivit rekomenderad men vet inte så mkt om det fodret verkar ju bra på pappret.

Sv: Muskeluppbyggande foder? Dynavena??

Jag använder Dynavena och är såå lycklig att min tränare precis har blivit återförsäljare!!:bow: :bow: :bow: Jag kan starkt rekomendera fodret, det är det bästa jag har provat, och då har jag haft både kraft, hippo, eggersmann, fibergi mm. Så prova gärna om du inte har hunnit göra det än!

Varför tycker du Dynavena är så bra? På vilket sätt hjälper det dig och är bra för dig? *nyfiken* Får man fråga också hur det smakar :angel:

Det är enkelt att fodra med!! Allt finns i det så man slipper alla hinkar spannar och olika sorter.
Hästarna ser helt perfekta ut!
Och jag skulle nästan kunna tänka mig att äta det till frukost med yogurt ifall det kniper riktigt en morgon!:p

D&H build up. Hästen älskar det och har aldrig tagit sig så snabbt som när han fick det :love:

Men du bör ju räkna på foderstaten. Kanske passar det bättre med något annat? D&H är ju dyrt. Kanske går bra med lusern och lite extra e-vit och selen?

D&H build up. Hästen älskar det och har aldrig tagit sig så snabbt som när han fick det :love:
Det är helt suveränt! :bow:

Ett tag kombinerade jag det med Pasture mix (tror jag det stavas?), och det gav ännu bättre effekt :D .

Intressant snack=)

Har ett fullblod på 6 år som jag inte riktigt är nöjd med, kroppsmässigt.
Han är ganska tunn (svårfödd som fasen:/) och har inte tillräckligt med muskler.
Ger honom: 2kg kraft grov om dagen
3/4 l Betfor
E-vitamin
Mineraler
0,3 kg havre
fri tillgång på hösilage i hagen och ca 6 kg inomhus, har även börjat med Lusern hackad strå och ligger på 0,5 kg..
Något jag missar eller ger i onödan?

Har inga värden o sånt på hösilaget men "det ska va bra hösilage" säger folk i området =)

Kan ju klämma in en till fråga här när jag endå är igång:P
Han är lite lös i magen, ngn som har ngt tips?

Tacksam för svar

Dynavena är bra men såååå bra?

Njae.. Jag får samma resultat från mustang som kostar 1/3.

saraklaesson, 2,3 kg kraftfoder är inte så mycket på ett fullblod. Min dam äter i regel 3kg på ett normalbra hö.

För oss har det gjort underverk att höja kvoten rejält till fullblodet.

Vi ger Hippo Alfa (3 kg/dag) och lucern (Kvarnby som vi börjat smyga in 0,5 kg/mål, totalt 1,5 kg/dag).

Vart kan man få tag på
Dynavena då ?

Ingen aning, jag har aldrig fodrat med det. Tycker inte om müsliefoder efter att ha fått problem med hästens tänder, något veterinären trodde berodde på just müslin. När vi slutade, försvann tandstenstillväxten.

Kolla på http://www.dynavena.nu/ under försäljare.

Sara Klasson, det låter som ganska lite foder till ett fullblod. Jag har haft några fullblod och de har alltid mått bäst av ganska högt proteinvärde. Så ett ensilage som passar bra till halvblod kan vara för klent till fullblod. Ge 1-2 kg lusernpellets upptill och några dl sojamjöl. Dra ner på betforen i stället. Jag har aldrig behövt använda något färdigfoder typ Krafft el liknande, utan använt mig av havre, betfor, lusern, soja och ett bra hö. Och då har jag haft fullblod som ridits mycket. Det är proteinet som är det viktiga när man ska bygga muskler!
Glöm givetvis inte att utfodra senast en timme efter ridpasset!
Finns inget som bryter ner muskler så bra som att först träna, sen släppa ut hästen i hagen utan mat. Och efter träningspasset behöver hästen protein, det räcker inte med gammalt taskigt hö!

Jag tycker du verkar ge för lite mat till ditt fullblod... totalt sett! Mer grovfoder kan du ju knappast ge men du behöver nog lägga till både mer energi och mycket mer protein i foderstaten. Troligen är erat silage inte alls bra i sina proteinvärden... kanske även ligger lågt i energi. Utan analys kan man inte säga om vare sig det är bra eller dåligt! Även om det SER fint och fräscht ut så kan det fortfarande ha låga näringsvärden.

Hmm - om jag var du skulle jag ge minst 2kg lusern (hackat eller pellets, spelar ingen större roll), öka havren (1kg kanske?) och lägga till linfrökaka några hundra gram.

Tack så jätte mycket för alla svar=)
Jag ökar på havren och lusernen, ev minska betforen? Har alltid tyckt att jag matar honom jätte mycket om man jämför med alla andra hästar i stallet =) Men mer ska det bli!
Han blir trött ganska lätt, har det någonting med att jag matar honom för lite då? Att han får i sig för lite energi? Har aldrig tänkt så förut utan bara trott att det är kondisen som spökar!

Är "linfrökaka" och Linfröolja likvärdigt och vad gör det för nytta?

Sara och Dior tackar för svaren :)

Nej linfrökaka innehåller förutom det goda fettet även gott om lättsmälta proteiner, oljan innehåller bara fettet (energi).
Så det är linfröKAKA jag tycker att du ska ge. T ex har Hippo ett som heter "Hippo Lincubes".

Jo det verkar ju vara ett jättebra foder.
Men vad kostar det egentligen?
Det går ju att stoppa linfrö och det andra som är bra i hästens foder i alla fall.

Var har du föresten dina hästar nu för tiden?

Jag hittade priserna på ett ställe.
Och jösse hare, det där är då inte prisvärt.
10:40/kg för grundvarianten och upp till 16:50/kg för specialarna.
Under 5:-/kg och jag är beredd att diskutera saken.

Man kan ju ta ett billigare foder och hälla linfröolja över så blir det lika bra.

Precis. Jab bytte till Mustang, kunde när jag läste på förpackningarna inte utröna nån större skillnad och märker inte heller någon skillnad på hästen.

Dynavena är dyyyrt för att det fraktas så långt, nere på kontinenten är det normaldyrt.

Det som jag kunde se som skulle vara extra bra är att det innehåller linfrökaka, solrosfrön och majs.
Det gör inte våra vanliga Svenska fullfoder.
Men jag skulle tro att man kan få samma goda effekt som av Dynavena om man tillsätter t.ex. linolja eller linfrökaka till ett annat billigare fullfoder.

Jag "toppar" mitt billiga Svenska fullfoder med rapsolja för att öka på energiinnehållet och få de där nyttiga omega 3 och 6 fetterna.
Den toppningen skulle jag nog inte behöva göra med Dynavena.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar