"Muskelknutor", hur får man bort dom?

salladfinger

Trådstartare
dom är många, hårda och stora som.. flörtkulor:smirk:
jag vet att det går att massera bort dom men hur? vilka grepp ska man använda, hur ofta osv

ge mig alla tips ni har :D:bow:

Sv: "Muskelknutor", hur får man bort dom?

Hmm, är det verkligen muskelknutor? Det låter nästan mer som det man brukar kalla "proteinknutor", kan hästen ha reagerat på något nytt foder?

Det bästa är om du tar en Dipl. hästmassör som kan gå igenom hästen och som sen kan ge dig råd och tips hur du ska underhålla själv :)

Hmm, är det verkligen muskelknutor? Det låter nästan mer som det man brukar kalla "proteinknutor", kan hästen ha reagerat på något nytt foder?

det är inte proteinknölar med all säkerhet, det är muskler och senor

det var en tjej och masserade som fick dom att"lossa" men jag var dum nog att inte fråga hur hon gjorde, och vi tar ut massör en gång i månaden så det kommer dröja ett tag :smirk:
ingen som själv vet hur man gör?
jag masserar hästen (bog och rygg och hals) dagligen så hon ska slappna av när jag sen sätter mig upp, men just knutorna vet jag inte hur man masserar bort:(

Jag hade inte gett mig på hårda muskelknutor själv, utan låtit professionell massör ta hand om dem.
Massören kan också visa dig hur du ska rida och massera för att hålla spänningarna i schack.

Jag skulle provat dels att massera hela området där knutorna sitter, och sedan kombinera med punkttryck med tumme, fingrar eller ev handlov om de är väldigt stora, trycka kanske 30s. Man kan inte vad jag vet förvärra något med massage, så det är väl bara att prova om du kan få knutorna mindre/mjukare/försvinna.

Detta låter inte som muskelknutor på din beskrivning, möjligtsvis fettkölar.

inte fettknölar, har fått utlåtande att det är musklerna och min häst har knappt fett till ett normalt hull på kroppen :(

du kan ju alltid ringa massören o fråga om tips?

Jag tror att du ska fundera på varför knutorna uppstår så att du kan förebygga dem.
Förebyggande arbete är att se till att man varierar arbetet och graden av ansträngning från dag till dag samt ger vila regelbundet. Man ska värma upp ordentligt och skritta av ordentligt, gärna stretcha lite.
Man ser till att hästen får i sig all näring den behöver - brister eller vissa överskott kan ge spänningar, kramper och elende. Analysera gärna ditt grovfoder och se över ditt mineralbehov, mycket kraftfoder kan t ex ge fosforöverskott medan grovfoderbas oftast ger tillräckligt med kalk men kanske inte tillrckligt med fosfor. Att rutinmässigt ge mineraltillskott utan att se till övriga foderstaten kan ställa till det i balansen.
B- och E- vitamin samt selen brukar vara bra för musklernas utveckling.

Generellt är det faktiskt ganska enkelt att lösa upp muskelknutor (principen är enkel iallafall), man arbetar muskeln varm och stretchar sedan försiktigt åt båda hållen, sedan varvar man ner ordentligt efter arbetet så att hästen kyls av långsamt och cirkulerar bort slaggprodukter efter arbetet.

Kan du rida hästen lång och låg i halsen? Skritt på lång tygel i rask takt, gärna över stock och sten eller cavaletti eller så, kan få igång halsens naturliga pendelrörelser och ger självbärande muskler utan statiskt tryck genom forcerad hållning - vilket kan hjälpa till att lösa upp gamla spänningar. Böj hästen i serpentiner och på volter med halsen fortsatt lång. Under ett träningspass, där man jobbar på tygeln, lägger du in flera skrittpauser i fri skritt för att låta hästen självstretcha. Böj mjukt åt båda hållen. Jogga av på lång tygel och skritta av minst 5 minuter på lång tygel.

Detta är förståss självklarheter för många, men idag är det faktiskt inte ovanligt att folk rider sina hästar i för kort halsform, den blir ihopkrullad och spänd och gör att hästen inte kan arbeta korrekt med rygg och bakben. Många slarvar också med uppvärmning, pauser i arbetet, variationer i formen och avskrittning. Jag ser en del sådant och det ger spända halsar, nackar och inte minst förslitningar i frambenen eftersom hästen inte kan lyfta manken om den inte får länga halsen. (Lång hals ska hästen ha även på tygeln, det är bara nacken som ska slappna av och låta huvudet hänga neråt, medan överlinjen spänns bakifrån och lyfter framändan när hästen jobbar rätt. När man kortar in halsen böjer man halskotpelaren och det blir under- och sidohalsmusklerna som jobbar istället för överlinjen. )

det har du helt rätt i att man lätt glömmer:angel:
ska ha det i åtanke i fortsättningen
tack:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 749
Senast: Squie
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 219
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31