Muskelinflammationer och andra muskelåkommor

Sv: Muskelinflammationer och andra muskelåkommor

Har nu kört min pålla i skritt ett par dagar för att låta henne komma ut och känna sig nyttig. Allt har gått bra och jag ser ingen hälta på rakt spår längre. Däremot ser jag fortfarande samma hälta i vänster varv på longerlina. Jag tycker det ser ut som bak fortfarande. När jag kör henne i skritt så hör jag att det knäpper i nåt av bakbenen långt ner, jag tycker det låter som kotan på höger bak när hon lyfter det från marken. Är knäppningar i leder nåt som kan tyda på en ledinflammation eller något, eller är det vanligt att det knäpper och knakar lite här och där? Någon som vet?

Sirocco1 skrev:
En annan veterinär tittade på hästens bogdel och ultraljudade hästens motsvarighet till våra biceps, då han tyckte att de kändes lite spända, men de hittade inga konstigheter där heller.

En häst får spända muskler i bogen (biceps) om hovvinkeln är fel. Hovbenet ska vara parallellt med marken.
Prova själv och stå stilla med fötterna och luta kroppen framåt resp. bakåt, Hur känns det i lårmuskeln? Så får hästen det i bogmuskelaturen vid felverkade hovar. Exv långa tår.

Hej och tack för ditt svar! Aha, ja det verkar som att hästen kommer att få leva länge med den där felverkningen som hon fick gå med hela sommaren :( . Hon har stått väldigt mycket "bakom sig" när hon har stått och vilat i sommar har jag sett. Är det också nåt som de gör om de har långa tår?
Då är det väl alltså massage som gäller isf för att få ordning på bicepsen. Bara detta nu inte lett till nåt kroniskt....
ET kommer på fredag igen, då får vi se om mina massageförsök har gett nåt resultat...

Att dom står bakom sig behöver inte betyda något, det finns hästar som alltid gör det, och oavsett vad fortsätter att göra det, och ändå fungera utmärkt.
Men om hästen inte tidigare har gjort det, så hade jag funderat på om hästen avlastar något.
Ytterligare ett men, min häst började stå mycket mer bakom sig när hon stod i boxvila för ett antal år sedan, och det har blivit mycket bättre efter kiropraktiker var hos henne, men lite har hon alltid gjort.

Camilla

Hej! Här kommer en glad rapport från mig och min halta häst... som inte är alls så halt längre!!!! :banana:
Två ET-besök och få gå i hage i 5 veckor och bara vara har tydligen avhjälpt det hon hade dragit på sig! Kan det möjligen ha varit någon sträckning då, eftersom muskelenzymerna var något förhöjda? Hursomhelst så grät jag glädjetårar efter att vi longerat och sett att hon går "nästintill" helt rent!!!! Jag är nog världens lyckligaste hästmänniska idag! Det finns hopp!!!:bump:

Sirocco1 skrev:
Hej! Här kommer en glad rapport från mig och min halta häst... som inte är alls så halt längre!!!! :banana:
Två ET-besök och få gå i hage i 5 veckor och bara vara har tydligen avhjälpt det hon hade dragit på sig! Kan det möjligen ha varit någon sträckning då, eftersom muskelenzymerna var något förhöjda? Hursomhelst så grät jag glädjetårar efter att vi longerat och sett att hon går "nästintill" helt rent!!!! Jag är nog världens lyckligaste hästmänniska idag! Det finns hopp!!!:bump:

Grattis! :bump: Hoppas det håller i sig och du får ordning på din pålla. Vet precis hur det är att ha häst med skum hälta och förstår hur glad du är.

/Lizzie

Hej! Ojdå! någon som läser den här gamla tråden! :)
Jo, jag har ridit, tömkört och kört henne ute så gott det går den här tiden på året och jag har inte märkt någon hälta alls. Men jag har inte jobbat på volt något bara rakt fram och i backar. Sen i fredags, bara någon timme efter ditt inlägg (!) så var vi iväg och longerade henne i ridhus för första gången på några månader och tamejtusan så nog "markerade" hon lite i vänster varv igen. MEN bara i långsam trav och inte på rakt spår. Ingen markering heller när jag manade på på volten och hon fick sträcka ut...? Och hur tolkar man det egentligen? Gör det mer ont när hon går sakta än när det går fort?? Borde väl vara tvärtom?
Har iaf bokat E.T besök igen som får känna igenom henne igen... så här kan man ju inte hålla på i all evighet... i synnerhet när hästen fått vila så pass länge också... :cry:

Hej! Tusen tack för ditt utförliga svar! :bow:

Jag började märka hältan för ungefär 2,5 månad sedan, hältan har smugit sig på och rätt vad det var så var hon jättehalt. När jag köpte henne så gick hon helt rent, hade verkligen en vägvinnande trav och en rejäl skritt, pigg och glad. Nu ser det inte lika roligt ut.
Hästen är en 4-årig kallblodstravare som har tränats för trav (men ville inte springa tillräckligt fort enl. säljaren (och redan där kan man ju fundera på varför eg. men hon har funkat fint hos mig i drygt en månad när jag kört och ridit henne)), Jag ska inte ha henne till trav, utan till att rida på och köra "vanligt" med.
Det som hör till historien är att under sommaren (köpte henne i våras) så har jag tyckt att hon har gått väldigt lång-tåad och tåvinkeln har varit bakåtbruten. Påpekade detta för hovslagaren, men denne tyckte inte att det var nåt konstigt och att det inte gick att få till vinkeln. (Nu har jag bytt hovslagare). Så hon gick med den tåvinkeln i iaf 16 veckor. Under den tiden har jag skrittat och travat henne lätt med rockard och ridit ut och klättrat i skogen. Vet ej om det "lilla" kan ha bidragit till denna hälta.
Iom att hon biljarderar fram, mer på vänster än höger, och veterinären tycker att hon har väldigt rörliga framknän, så röntgade vi framknäna, armbågen och bogleden. Dock visade inte röntgen ett smack. Alla leder inkl knäna såg helt ok ut. Vi har scintat hela framdelen på hästen och en bit av ryggen. Inget kunde han hitta där heller.
En annan veterinär tittade på hästens bogdel och ultraljudade hästens motsvarighet till våra biceps, då han tyckte att de kändes lite spända, men de hittade inga konstigheter där heller. Så, kort sagt, vi har inte hittat nåt som kan härledas till hältan.
Den uttrycker sig så att i vänster varv i trav på longeringslina så liksom "kastar" hästen fram högerbenet och tar ett kortare steg med vänster. Det blir nästan som ett litet skutt. Den tar inte för sig alls med vänster fram, utan det ser ut som den bara lyfter det och sen sätter ner det. På rakt spår i trav kan man se lite lite, och i högervarv är det lite lite. I skritt syns det inte alls. Har inte ridit henne när jag märkte att hon var halt, jag körde henne och då märkte jag det i en vänstersväng en vacker dag.
Jag har tömkört henne mycket innan hon blev halt och hon har gått helt rent i bägge varven och sett jättefin ut.
Jättetacksam om du vill vara bollplank!

Hejsan

Här har du en bild på frambenets muskulatur sett från sidan.
http://137.222.110.150/restricted/g..._Muscles_of_thoracic_limb_Lateral_view?full=1
Observera att muskelproblemet inte alls behöver sitta i frambenet på utsidan utan kan sitta på insidan om skulderbladet eller t ex i bröstkorgens muskler.

Om din häst har problem att föra fram vf och vill ta ett förkortat steg så kommer här lite teorier kring hur det kan hänga ihop (bara massa spekulationer eftersom jag ej sett hästen).

1) Hästen har problem att ta ut steget framåt-uppåt med vf dvs sträcka i bogleden och/eller framknät samt böja i armbågsleden. Det kan bero på att musklerna som gör detta (sträcker i bog, framknä, böjer armbåge) är skadade och/eller svaga. Eller, att de muskler som böjer i bogleden och sträcker i armbågen är stumma och inte kan ge efter vilket hindrar rörelsen. Du borde se problemet även i denna sidas galopp och på rakt spår kan du t ex se svårighet att komma upp med benen lika högt över en serie cavaletti i trav.

2) Hästen vill inte belasta hf och förkortar därför den tid som vf är i luften. Misstanken blir då en belastningshälta i någon av de nedre lederna (hovled, kronled, kotled) eftersom lederna högre upp är röntgade utan anmärkning (antar att ni röntgat även hf?) Detta problem ser du tydligast i trav. Böjprov borde ge utslag på hf.

3) Hästen har ett problem med att balansera bålen jämnt mellan skulderbladen. Som du kanske vet har hästen inget nyckelben som fäster bålen vid skulderbladet. Bålen hänger mellan skulderbladen i sin "slinga" av muskler som stödjer och lyfter bålen t ex i den rörelse då hästen fattar galopp. Om dessa muskler är stumma eller olika starka kommer bålen att dras ojämnt, hästen kan inte balansera sig på voltspåret. Om hästen är inspänd ökar problemet eftersom den då inte kan använda huvud och hals som motvikt. Du borde se problemet med olika steglängd i trav, i galopp kan du ev se att hästen faller isär och inte orkar bibehålla galoppen. Exempel på muskler som kan vara inblandade är nr 12, på denna bild. http://137.222.110.150/restricted/g..._Horse_Superficial_muscles_of_the_neck?full=1

4) Hästen har problem med de muskler som när hf är i marken ska "dra" bålen framåt mellan frambenen (bröstmusklerna). OBS att problemet här lika gärna kan sitta på högersidan. Musklerna kan vara olika starka eller stumma vilket drar bålen snett och sätter hästen ur balans.

Om jag förstår dig rätt så har du lagt om skoningen och verkar numera tån kortare, detta kan givetvis påverka hästens aktion. Om den gått med längre tå och mera vinkel så innebär den ändrade vinkeln att kotan nu är mera rättuppstående och du kan förstås få en reaktion beroende på detta i och med att hästen belastas på ett nytt sätt.

Om inte vet har böjt de nedre lederna tycker jag detta bör göras för att utesluta en felaktig behandling innan du anlitar massör men om hästen är ren på böjprov kan du ha väldigt bra hjälp av ett par massagebehandlingar och ett strech- och träningsprogram som hjälper er ur den onda cirkeln. Ej massage så länge hästen står på smärtstillande.

Om det är fastställt att hästen INTE har något ledproblem så skulle jag nog rekommendera att du börjar röra på hästen men prata igenom det med vet och massör först.

mvh
Lejonelle
Läste inlägget som du gav detta svar till. Har du något tips på träning just för att få ut steget.

Hejsan

http://137.222.110.150/restricted/g..._Muscles_of_thoracic_limb_Lateral_view?full=1
Observera att muskelproblemet inte alls behöver sitta i frambenet på utsidan utan kan sitta på insidan om skulderbladet eller t ex i bröstkorgens muskler.

Om din häst har problem att föra fram vf och vill ta ett förkortat steg så kommer här lite teorier kring hur det kan hänga ihop (bara massa spekulationer eftersom jag ej sett hästen).

1) Hästen har problem att ta ut steget framåt-uppåt med vf dvs sträcka i bogleden och/eller framknät samt böja i armbågsleden. Det kan bero på att musklerna som gör detta (sträcker i bog, framknä, böjer armbåge) är skadade och/eller svaga. Eller, att de muskler som böjer i bogleden och sträcker i armbågen är stumma och inte kan ge efter vilket hindrar rörelsen. Du borde se problemet även i denna sidas galopp och på rakt spår kan du t ex se svårighet att komma upp med benen lika högt över en serie cavaletti i trav.

2) Hästen vill inte belasta hf och förkortar därför den tid som vf är i luften. Misstanken blir då en belastningshälta i någon av de nedre lederna (hovled, kronled, kotled) eftersom lederna högre upp är röntgade utan anmärkning (antar att ni röntgat även hf?) Detta problem ser du tydligast i trav. Böjprov borde ge utslag på hf.

3) Hästen har ett problem med att balansera bålen jämnt mellan skulderbladen. Som du kanske vet har hästen inget nyckelben som fäster bålen vid skulderbladet. Bålen hänger mellan skulderbladen i sin "slinga" av muskler som stödjer och lyfter bålen t ex i den rörelse då hästen fattar galopp. Om dessa muskler är stumma eller olika starka kommer bålen att dras ojämnt, hästen kan inte balansera sig på voltspåret. Om hästen är inspänd ökar problemet eftersom den då inte kan använda huvud och hals som motvikt. Du borde se problemet med olika steglängd i trav, i galopp kan du ev se att hästen faller isär och inte orkar bibehålla galoppen. Exempel på muskler som kan vara inblandade är nr 12, på denna bild. http://137.222.110.150/restricted/g..._Horse_Superficial_muscles_of_the_neck?full=1

4) Hästen har problem med de muskler som när hf är i marken ska "dra" bålen framåt mellan frambenen (bröstmusklerna). OBS att problemet här lika gärna kan sitta på högersidan. Musklerna kan vara olika starka eller stumma vilket drar bålen snett och sätter hästen ur balans.

Om jag förstår dig rätt så har du lagt om skoningen och verkar numera tån kortare, detta kan givetvis påverka hästens aktion. Om den gått med längre tå och mera vinkel så innebär den ändrade vinkeln att kotan nu är mera rättuppstående och du kan förstås få en reaktion beroende på detta i och med att hästen belastas på ett nytt sätt.

Om inte vet har böjt de nedre lederna tycker jag detta bör göras för att utesluta en felaktig behandling innan du anlitar massör men om hästen är ren på böjprov kan du ha väldigt bra hjälp av ett par massagebehandlingar och ett strech- och träningsprogram som hjälper er ur den onda cirkeln. Ej massage så länge hästen står på smärtstillande.

Om det är fastställt att hästen INTE har något ledproblem så skulle jag nog rekommendera att du börjar röra på hästen men prata igenom det med vet och massör först.

mvh
Lejonelle
Läste inlägget som du gav detta svar till. Har du något tips på träning just för att få ut steget.

Hejsan

mvh
Lejonelle
Läste inlägget som du gav detta till svar. Har du några tips på typ av träning för att få ut steget på vf

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
383
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama