Muskelinflammationer och andra muskelåkommor

Sv: Muskelinflammationer och andra muskelåkommor

Nu har jag funderat fram och tillbaka och longerat henne och tittat och tamejtusan tror jag att det är höger bak som spökar!!! Eller också har jag blivit totalt nojjig. (Vilket iof sig inte skulle förvåna mig)
Testade att tömköra henne (utan inspänning) igångsättningar till trav och avsaktningar och varje gång så började hon trava med vänster bak när hon sköt ifrån sig! Det borde väl ha blivit ändå 50/50 så att hon någon gång sköt ifrån sig med höger kan man tycka. Och nog var steget lite kortare på höger bak... mest i vänster varv enligt mitt tycke.
Jaha, vad gör jag nudå, ringer och terroriserar den stackars veterinären och ber honom titta på höger bak igen? Han tror väl att jag blivit knasig. Han vill väl ändå invänta Metacam-kuren tills den är slut misstänker jag. För man hältutreder väl inte en häst som står under smärtlindrande medicin?

Hur var det med fästingburen sjukdom.. hade ni gjort några blodanalyser?
Annars tycker jag att du ska ta det lilla lugna. Man blir väldigt lätt hysterisk och tycker sig se det ena och det andra. Visst kan du ha ett problem i hb, visst kan du ha ett problem var sjutton som helst, hästen kan ha fått en ny skada, metacamet kan ha släckt hältan vf för att hästen ska visa nästa problem osv. Men spekulationer hjälper dig ju inte. Inte heller kan man prova allt på en gång. Och glöm inte att en häst som gått med ett problem oftast har kompensationsspänning på flera ställen i kroppen!
mvh
Lejonelle

Ja veterinären hade endast kollat borrelia, inte erlichias. Har för mig att det är borrelia "som inte finns på häst" fast det gör det? Konstigt att han inte tog erlichiasprov när de ändå höll på.
Förhöjda värden av muskelenzym kunde han också se, men inget alarmerande högt. Man måste tydligen se hästens normalvärde för att kunna utröna om provet var högt, och nåt sånt prov har vi ju inte...
Nej det är väl inte helt ovanligt att de kompenserar... men jag har för mig att hon sprang något snett i vagnen någon gång precis innan hon blev riktigt halt, iof sig sprang hon med baken åt höger och har de ont i höger bak så borde de väl avlasta och springa snett åt vänster istället?
Ja det är väl bara att vänta och låta tiden och metacamen ha sin gång då... usch vad det är enerverande!

Tvärtom, erlichea kan kollas men sen diskuteras borrelia på häst. Vissa försäkringsbolag ersätter inte ens en sådan behandling om det gäller för borrelia.

Jag frågade vet. två gånger om det verkligen var borrelia som testet gjordes för och han svarade ja. och jag fick ersätta det blodprovet själv, förs. bolaget ersatte det inte.
Det här låter ju jättemysko! Jag lär ringa och fråga vet. om detta igen... Tack för ditt svar!

Nu har jag filmat hästen på böjt spår i bägge varven och sen har jag kört filmen på slowmotion (och bild för bild) så jag riktigt kan se i detalj hur hon rör sig i traven.
När hon sätter igång från skritt till trav i vänster varv så blir det nästan som att hon vill börja galoppera, fast det blir inte det utan en knyckig trav då. Hon börjar med hb sen vb och vf ganska exakt tillsammans och sen sist vf. Hon tar ett mycket kortare steg med hb och träder inte in under kroppen lika bra med det, vb och vf får lixom ett mer "luftigare" steg och hon skjuter ifrån mer med vb än hb.
I högervarv går det knappast att se hältan, iaf inget som ser jättekonstigt ut i igångsättningarna skritt till trav, men för ett tränat öga kanske det syns.
I vänster varv, vilket ben är det som det är mest belastning på i trav när det gäller bakbenen? Är det så att de får bära mer på vb och skjuta ifrån mer med hb? hb går ju längre väg också på böjt spår, kan det ha någon muskulär förklaring?
Sen vet jag inte om jag är nojjig igen, men jag tyckte att utsidan på hb's hov och bak mot trakten var varmare än insidan av hoven.
Försökte få tag på veterinär igen och han ska väl ringa upp, men jag antar att jag kan ge upp för idag, förhoppningsvis ringer han imorrn så vi får reda ut den här "nyupptäckta" rörelsestörningen, samt att det är taget ett Borreliaprov och inte erlichiasprov. En annan vet. jag pratade med sa (som jag fattade det) att det är samma test i bägge, dvs får man negativt på borrelia så har hästen inte erlichias heller. Låter det skumt?
Erlichias hade tydligen ett mer akut läge i inledningsfasen, så de hade inte det i åtanke på min häst. Men jag har läst om människor som har gått med erlichias i flera år och har värk, utan att veta vad de lider av...

Senast ändrad av en moderator:

Det här att hästen nästan vill ta galopp vid igångsättning av trav, ser det ut som hästen skjuter på bakifrån och sen kommer som ett hopplasteg innan traven?

Om så är fallet, har jag sett detta företrädesvis hos hästar med hasledsproblem. Det skulle också kunna vara så att man missat det helt och hållet, för en hasledsinflammation är inte alltigenom lätt att upptäcka.

Hej! :) Hoppar in i era diskussioner,känner igen lite av det ni skriver om.Min häst var också lite "hoppig" och gick i "halvgalopp" sist jag red dressyr på volten.(höger varv)

"Hittade" problem:
Vänster fram,fick sträckning el liknande i maj,kollad med ultraljud,inget skadat men en blödning mellan senor & gaffelband.
(koll med värmekamera-ganska stor reaktion)
Svullnad som efter LÅNG tid och behandling blivit mkt bättre.
Han gick lite lustigt fram-"tappade" h.framben i skritt.
upptäckte att trakterna var reljält understuckna,v fram stor skillnad mot höger(misstänkt en tid,men trodde hovslagaren kunde sko :mad: )Bytte hovslagare,fått upphöjd sko v.fram
Gick lustigt i början,sen mycket bättre,tappar inte alls ofta nu.
Vilar ibland v.fram ngt men inget annat som syns.
Känns bättre och går bättre.

Höger bak,öm i länd osv på höger sida och "tappar" ibland bakdelen.
Behandlade och nu inte så öm,men tappar bak ibland..

Lejonelle? :bump: :D

Ja nåt åt det hållet... hb och sen vb och hf, ja det måste bli nåt slags hoppla-steg.
Ja vi har ju inte röntgat eller koncentrerat oss nånting kring bakdelen så vi vet inget om haslederna... skulle fråga min vet nyss om bakbenen när han ringde mig på mobilen... så bröts det mitt i en mening... Teknikens under... *suck* Nytt försök imorrn... grrrr

Hej!
När du skriver att trakterna varit understuckna - menar du då att hästen haft låga trakter och varit lång i tån?

Ja jag undrar om de hade hittat nåt intressant på scinten (värmekamera) på min häst om vi hade gjort den över hela kroppen och inte bara fram och slutat vid ryggen... Varför kan man inte ta bilder på alltihop när man ändå håller på kan man tycka? *suck*

Men den där blödningen som din häst hade, den syntes alltså väl på bilderna?

Sen är det visst så enl. vet. att om en häst är halt på ett bakben så kan det fortplanta sig till samma sidas framben. MEN om hästen är halt på ett framben så kan det fortplanta sig till diagonala bakbenet. Det var nåt nytt för mig iaf.

jaja, jag vet varken ut eller in här. Ev. pratade vet. om tumör som ligger och trycker på nån nerv, och då hjälper ju inte Metacamen att bedöva smärtan. Ja jag skulle inte få panik sa han och tro det värsta, men det ligger tyvärr nära till hands just nu.... :cry:

Hoppas din häst håller sig fräsch nudå efter behandlingen!

Ja, du har gjort helt rätt analys beträffande bakbenen i trav. Ytterbak går längre väg och innerbak bär mer vikt, detta anstränger också sneda bukmuskulaturen mer på innersidan. Tar hon ett kortare steg med hb än vb i vänster varv eller är det bara så att hon låter bli att ta ett längre steg med hb vilket hon måste göra för att spåra? Jag fattar det som att hon lämnar hb bakom sig i vänster varv men kommer under sig normalt i höger varv? Lyfter hon normalt på hb i båda varven (lika mycket "sprut" runt alla fyra tassarna om ni har löst underlag)?

Jag skulle rekommendera att titta på hästen rakt bakifrån i trav också. Rör sig korshalvorna symmetriskt? Lyfts hasspetsarna lika högt?

Jag hade uppfattat det som att ni böjt alla fyra benen utan hältreaktion bak, var det fel? Hasen är lurig som Boj säger och det är en komplex konstruktion med flera ledytor men jag tycker ändå att en inflammation där borde visat någon reaktion på böjprov. Boj, vad säger du, har du erfarenhet av att den slinker igenom?

Värmeökningen i hoven kan förstås vara signifikant för problemet, kan ju vara allt från en reaktion på verkningen till en ligamentskada i hovleden (sök på annan tråd i detta ämne) eller en enkel hovböld som smyger sig på. Din vet verkar vara öppen för alla alternativ och förhoppningsvis villig att gå till botten med problemet. DET FINNS INGEN ANLEDNING ATT TRO DET VÄRSTA I DETTA LÄGE. Håll oss informerade.

mvh
Lejonelle

Jag hade uppfattat det som att ni böjt alla fyra benen utan hältreaktion bak, var det fel? Hasen är lurig som Boj säger och det är en komplex konstruktion med flera ledytor men jag tycker ändå att en inflammation där borde visat någon reaktion på böjprov. Boj, vad säger du, har du erfarenhet av att den slinker igenom?

Spatt häst har jag sett klara av böjprovet vid flertalet tillfällen, hasledsinflammation inte. Den sista häst med hasledsinflammation som jag känner till, böjde man inte ens eftersom det syntes omedelbart var problemet satt. En röngen i de fallet bekräftade åkomman, men sen har jag sett fall som inte ens syntes på röntgen men man tog då något slags prov som bekräftade det.

Sirocco1 skrev:
Hej!
När du skriver att trakterna varit understuckna - menar du då att hästen haft låga trakter och varit lång i tån?

Ja jag undrar om de hade hittat nåt intressant på scinten (värmekamera) på min häst om vi hade gjort den över hela kroppen och inte bara fram och slutat vid ryggen... Varför kan man inte ta bilder på alltihop när man ändå håller på kan man tycka? *suck*

Men den där blödningen som din häst hade, den syntes alltså väl på bilderna?

Sen är det visst så enl. vet. att om en häst är halt på ett bakben så kan det fortplanta sig till samma sidas framben. MEN om hästen är halt på ett framben så kan det fortplanta sig till diagonala bakbenet. Det var nåt nytt för mig iaf.

jaja, jag vet varken ut eller in här. Ev. pratade vet. om tumör som ligger och trycker på nån nerv, och då hjälper ju inte Metacamen att bedöva smärtan. Ja jag skulle inte få panik sa han och tro det värsta, men det ligger tyvärr nära till hands just nu.... :cry:

Hoppas din häst håller sig fräsch nudå efter behandlingen!

Ja,låg trakt & lång tå-men bara på v.fram! :crazy:
Den ena hoven är smalare än den andra,men det har ju inte med den felaktiga skoningen & göra.Pga felaktig skoning så har han ju haft svårt att gå ordentligt,därför "tappat" h.fram och antagligen också därför som sträckningen kom.

Blödningen syntes väl på ultraljudet.Men enl vetr helt okej då han var ohalt och inte ömmade.Sa att jag skulle börja skritta igen.
(den felaktiga skoningen var då tyvärr kvar,är nyligen rätt skodd)

Värmekamera undersökningen gjordes inte hos veterinären men strax efter.(ville se om det syntes något)

Svullnaden har ju blivit bättre på v.fram av behandling av biolight och han har ju blivit bättre sakta efter skoningen.Men nu verkar han ofräsch,kan problemet bero bak på skoningen? :confused:

Hoppas din häst blir bra!!

Ja jag tycker att hon tar ett kortare steg med hb i vänster varv. Hon lixom studsar till på det för att vänster bak ska få ta belastningen. Vet inte om hon riktigt vet/kan spåra, jag har inte riktigt hunnit med att få henne tränad för det innan den här hältan slog till.
Jag har svårare att se hältan på hb i höger varv, och då kliver hon ju på med vb normalt så då måste det ju ha med att hon skjuter ifrån sig på hb som på nåt vis gör ont då i vänster varv.
Svårt att säga det där med gruset och att det ska sprätta... har inte tänkt på det, ska se om någon kan filma åt mig idag också så ska jag undersöka det.
Likaså filma henne bakifrån så jag får se hur det ser ut. Det har jag inte sett än, jag har alltid sprungit med henne... ok, ska kolla korshalvorna och hasspetsar.
Alltså vet. har böjt henne runt om men inte fått någon reaktion som var ordentlig och nysta vidare i, isf skulle han nog ha sagt det mer uttryckligen än jag har uppfattat det hoppas jag. Han håller fast vid att det är vf, och det är det benet som biljarderar mest. Vid scintningen så gjordes det bara på framdelen och ryggen, och hade det varit någon reaktion på bakhasorna så borde vi väl ha scintat hela hästen kan man tycka...

Ja jag hoppas verkligen att vet. är villig att gå till botten med detta problem. Han ska ringa igen nu i em. (Hoppas inte mobilens täckning sviker mig igen då...)

TUSEN TUSEN TACK för all support och bollning!!! :bow:

Ja vad gör man åt felaktig skoning annat än byter hovslagare. Synd att en sådan kan förstöra så pass mkt... min har ju också gått bakåtbruten och långtåad, men på alla fyra tyvärr...
Och jag, glad i hågen över min nya fina häst, fortsatte ju att köra och rida i tron om att hovis visste vad han gjorde... :(

Vad är biolight för nåt förresten?

Jag håller tummarna för att din häst också blir bra!!

Sirocco1 skrev:
Ja vad gör man åt felaktig skoning annat än byter hovslagare. Synd att en sådan kan förstöra så pass mkt... min har ju också gått bakåtbruten och långtåad, men på alla fyra tyvärr...
Och jag, glad i hågen över min nya fina häst, fortsatte ju att köra och rida i tron om att hovis visste vad han gjorde... :(

Vad är biolight för nåt förresten?

Jag håller tummarna för att din häst också blir bra!!

Javisst är det för j...ligt när hovslagaren förstör hästarna och man tror på att dom kan sitt jobb :(

Biolight är behandling med ljus på en viss våglängd.

Du skriver om en fem månader gammal gaffelbandsskada, första reaktionen är såklart attt koppla ihop problemen med den. Skulle inte rekommendera att experimentera med en häst som nyligen har haft en översträckning i en såpass bärande struktur utan först ultraljuda den för att se om det finns något som spökar fortfarande. Muskelöm och /eller stum i muskler på baklår/kruppa på höger bak kan t ex betyda att hb gör ett för stort arbete pga av att hästen vill skona vänster fram. Ändrade hovvinklar på en färdigvuxen häst kan säkert ge diverse anpassningsreaktioner men jag ska inte ge mig in på att diskutera hur man ska lägga upp en sån process, hur långsamt man ska gå fram etc. Kanske någon av hovisarna här kan kommentera?

Lång tå belastar senor och gaffelband extra mycket.

mvh
Lejonelle

Sticker in med en liten fråga du har sett spatt-hästar klara sig genom böjprov,men gör det någon skillnad att man bedövar bort hasen?

Har en häst med kraftig hälta höger bak men som inte förändras alls av böjprov eller att bedöva bort hasen(och allt nedanför), tycker det borde innebära att det inte borde vara någon led som är problemet, men lederna kanske kan spöka ändå?

Mvh
Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
383
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama