Muskelinflammationer och andra muskelåkommor

Sv: Muskelinflammationer och andra muskelåkommor

Det man kan göra på en sådan häst är, att första släcka kotan är hästen halt fortsätt till hasen. Är hältan kvar, ja då finns just inte så mycket mer än knä kvar att välja på. Jag har iofs sett en häst med något som påminner om en pålagring i höftledsskålen och den hästen var halt i alla lägen.

Hon är bedövad från hasen och ner men knäet går inte att bedöva(vet får i stort sett inte röra hennes bakben) men han blev behandlad i knät vilket inte gjorde någon skillnad.

Så det enda som vi kan hitta som gör skillnad på hennes hälta är arbete då den kraftigt försämras efter ett par dagars arbete och blir bättre igen vid vila men bara till en viss gräns inte helt bra.

Skulle vilja säga att det ser ut som en kraftig rörelsestörning (ibland väldigt kraftig) eftersom hon inte verka ha något mot att belasta benet men har svårt att föra in benet under kroppen och skruvar väldigt kraftigt på det vilket hon inte gjort tidigare.

Mvh
Camilla

Senast ändrad:

Skulle vilja säga att det ser ut som en kraftig rörelsestörning (ibland väldigt kraftig) eftersom hon inte verka ha något mot att belasta benet men har svårt att föra in benet under kroppen och skruvar väldigt kraftigt på det vilket hon inte gjort tidigare.

Eftersom din häst är genomgången av veterinär och man inte finner problematiken, varför inte prova med en kiropraktor och massör. Det låter nämligen som ett högt sittande problem, särskilt när du säger att hästen skruvar in bakbenet.

Lejonelle skrev:
Du skriver om en fem månader gammal gaffelbandsskada, första reaktionen är såklart attt koppla ihop problemen med den. Skulle inte rekommendera att experimentera med en häst som nyligen har haft en översträckning i en såpass bärande struktur utan först ultraljuda den för att se om det finns något som spökar fortfarande. Muskelöm och /eller stum i muskler på baklår/kruppa på höger bak kan t ex betyda att hb gör ett för stort arbete pga av att hästen vill skona vänster fram. Ändrade hovvinklar på en färdigvuxen häst kan säkert ge diverse anpassningsreaktioner men jag ska inte ge mig in på att diskutera hur man ska lägga upp en sån process, hur långsamt man ska gå fram etc. Kanske någon av hovisarna här kan kommentera?

Lång tå belastar senor och gaffelband extra mycket.

mvh
Lejonelle

Det var inte en skada på gaffelbandet utan mellan senorna.
Enl veterinären så såg senor & gaffelband jättefina ut.
Den felaktiga hovställningen har han ju (tyvärr :mad: )gått med ett tag,hovarna har varit ojämna i höjd i trakterna,och pga av detta(vad jag tror)så har han "tappat" h.fram för att kompensera skillnaden.
Vet inte om vi gjorde en för stor ändring i hovarna då vi bytte hovslagare,men efter att ett tag gå "och känna efter" på den nya skoningen så har han gått mycket bättre.
Enl de veterinärer jag pratat med så ska det inte vara någon fara med v.fram ang sträckningen.. :confused:
Akupunktur och nu denna behandlng har gjort att svullnaden har blivit MKT bättre från att inte vilja ge med sig.Enl vetr så är det ant en ärrvävnad som kommer att finnas där men inte göra nån skada(?)

Jag kan förstås inte veta bättre än de veterinärer som behandlat din häst.
Jag vill bara beskriva lite hur det ser ut därinne: Under framknät och ned till hoven finns inga muskler, bara olika kollagena strukturer - senor, ligament, senskidor, förstärkningsband. Runt senorna finns flera lager fascia (bindvävshinna) som bildar senskidor i flera skikt. Här och var finns små fästpunkter, band som förbinder strukturerna mot varandra eller mot skelettbenet. Som glidmedel inne i senskidorna och mellan fascia finns hyaluronsyra (samma som ledvätska) som fungerar som smörjmedel, näringsförsörjning och stöddämpning.

Ni har sett att gaffelbandet och djupa böjsenan i sig inte är skadade och det är ju jättebra eftersom du annars kanske hade haft ett års konvalescens istället för ett par månader. Ändå har du haft svullnad i området under lång tid. Små förstärkningsband består av samma material som senor och läker långsamt precis som de.

Om du fått en blödning i området så beror detta på att du fått en översträckning i någon av dessa strukturer. Alternativt att du har fått en blodkärlsbristning men då å andra sidan ska du inte ha kunnat få någon ärrvävnad. Om du har fått ärrvävnad så beror det på att du har fått en bristning och att kroppen har misslyckats med att återskapa samma fina elastiska material som det var från början, du har istället fått bindväv av en annan typ som är mindre elastisk. Eller du har fått fibrösa avsättningar ("klumpar") i den klara vätska som finns inne i senskidorna och som ska se till att näring, smörjning och stötdämpning fungerar som det ska. Detta gör att strukturen fungerar sämre men behöver inte innebära att HÄSTEN fungerar sämre, för den typ av belastning som den utsätts för kanske det är fullt OK ändå.

Hur mycket den gamla skadan spelar in för det problem som du har idag är förstås omöjligt för mig att säga men om du vore kund hos mig och ville att jag skulle massera bort din hästs spänningar i hb skulle jag be dig ultraljuda den gamla skadan i vf först innan vi börjar jobba med musklerna. Så att vi jobbar med rätt problem.

mvh
Lejonelle

Kiropraktiker kommer på tisdag, så ville bara se om någon hade andra idéer för man går och fundera medans man väntar.

Mvh
Camilla

Berätta gärna vad ni kom fram till, men en gissning skulle vara saccralt samt ländryggen men även ligamenten som ansluter ner till knä samt Glutea. Namn, ja kommer inte på det nu men det kan Lejonella.

Nu ska jag försöka förklara vad kiropraktikern sa:

En låsning i vänster bak högt vet inte exact var (om det säger dig något så lyfte han upp vänster benet rakt ut från kroppen) och sedan sa att han att det var en sena vid högra baknäet som skulle ligga i en skåra som lagt sig fel(är det ligamentet som du pratar om?).

Han trodde att hennes problem var att hon var sämre musklad vänster bak, så därför tyckte han att hon skulle ha en sula på vänster bakhov.

Tror att jag lyckats på ett ungefär återge vad han sa men det är svårt när man igentligen inte fattar någonting själv, så jag kan missförstått alldeles. Har säkert missat en hel del.

Mvh
Camilla

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!!! :bow:
Då veterinären på kliniken tyckte att det var okej att skritta igång direkt & allt såg fint ut så ville jag tro att allt var okej(fruktansvärt nervös innan besöket :crazy: )Kanske har igångsättningen gått för fort,vet inte. :confused: Att hovvinkeln också är ändrad gör ju allt lite knepigare,även om nu hovarna är jämna.

Han har svarat på både akupunktur och "ljusbehandlingen" som faktiskt fått svullnaden att bli mindre & mjuk efter nästan 4 månaders svullnad.. :) Han har alltid varit ngt lite lite mer svullen i v.fram men blir bättre efter arbete.

Mycket kanske kommer fram efter den ändrade skoningen med då han inte längre behöver gå spänd utan kan gå jämnt.
Blir ju en förändring det med.

Jättetacksam för tips & råd!

Både akupunktur och medicinsk laser har ju en dokumenterad effekt så det har säkert hjälpt cirkulationen i området.

Snobben, jag säger inte alls att det är något fel på din hästs gaffelband. Jag säger bara att OM man har en rörelsestörning (som du har) och OM man har en ganska nybehandlad skada i en känslig struktur så är det klokt att vara säker på att det inte är den som spökar FÖRST innan man börjar leta problem någon annanstans t ex i ett bakben. Visst kan hästen ha ett nytt problem eller bara behöva vänja sig vid ändrad skoning

mvh
Lejonelle

ch791022 skrev:
Nu ska jag försöka förklara vad kiropraktikern sa:

En låsning i vänster bak högt vet inte exact var (om det säger dig något så lyfte han upp vänster benet rakt ut från kroppen) och sedan sa att han att det var en sena vid högra baknäet som skulle ligga i en skåra som lagt sig fel(är det ligamentet som du pratar om?).

Han trodde att hennes problem var att hon var sämre musklad vänster bak, så därför tyckte han att hon skulle ha en sula på vänster bakhov.

Mvh
Camilla

Ok, ja låsningen högt upp är nog saccralleden men kollade han något på ryggen? Just saccrala problem ger ofta problem från ländryggen som en tråkig bonus kan man säga, ligamenetet i knä förvånar mig inte med tanke på att du skrev hur hästen vred i benet. I övrigt är det relativt klassiska och vanliga problem, som inte bör bjuda på några komplikationer. Däremot skulle jag rekommendera att kolla upp pållen inom en period av 2 månader, för att säkerställa så allt ligger kvar där det ska. Du vet ju inte hur länge dessa problem har existerat, därför kan kroppen ha ett och annat att säga till om också.

Massör kan vara till stor hjälp för pållen, jag brukar inte invända mot vad andra vårdgivare rekommenderar. Men jag tycker att du skall avvakta lite med sulan och se vad som händer, ffa se till att hästen får massage och kommer i balans och därefter kan du ta ställning till om sula behövs. Kroppen är intelligent, en ev degration i muskler brukar den kunna fixa själv med rätt utgångsläge.

Han kollade hela hästen hon var även låst i skuldrona och i käken men han sa inget om ryggen och något i nacken, men han sa att han tyckte att hennes problem var bak att det var inget större fram till.

Skulle man själv kunna se om det är något i ryggen, för hon är väldigt rörlig både när hon ska höja ryggen och sänka och hon har aldrig visat sig öm när man känner över ryggen.

Du kan prova genom följande sätt, ta tag som ett nyptag med tummen och pekfingret om den bakre delen at ryggraden nämligen ländryggen. Prova att röra på den fram och tillbaka, du använder bägge händerna samt prova från bägge håll. Tänk dig att du skall ta upp en pinne, men istället för att lyfta ruckar du lite på ryggen fram och tillbaka flera ggr med korta rörelser. Finns en påverkan i ländryggen, kommer hästen att dra tillbaka ryggen där den sitter. Hur mycket, beror på hur stor påverkan är.

Lejonelle skrev:
Både akupunktur och medicinsk laser har ju en dokumenterad effekt så det har säkert hjälpt cirkulationen i området.

Snobben, jag säger inte alls att det är något fel på din hästs gaffelband. Jag säger bara att OM man har en rörelsestörning (som du har) och OM man har en ganska nybehandlad skada i en känslig struktur så är det klokt att vara säker på att det inte är den som spökar FÖRST innan man börjar leta problem någon annanstans t ex i ett bakben. Visst kan hästen ha ett nytt problem eller bara behöva vänja sig vid ändrad skoning

mvh
Lejonelle

Jag är jättetacksam för dina råd & synpunkter!! :) :bow:
Det är möjligt att det finns kvar problem i v.fram,ska diskutera med hovslagaren om vi ska ha samma höjning på den hoven i trakterna eller ha något mindre.Är glad att svullnaden iallafall blivit mindre efter behandling.I början var det som en rund svullnad,blev sen hela nedre delen vid senor osv för att sen gå sakta tillbaka.
Men inte förrän ljusbehandlingen blev det "bra",dvs nu är svullnaden mjuk och går att "trycka in".Men är fortfarande orolig för det benet.
Det måste ju vara en stor omställning för honom med den nya skoningen också..Han var öm i musklerna på höger sida bak,men blev bättre efter behandling.Kanske kommit tillbaka.
Funderar även jag på att ta ut en kiropraktor och se vad denna säger.Har nu inte ridit utan mest varit ute & gått med pållen.

Är det förövrigt vanligt att problem med s-leden i länd kan ge knäproblem??(fråga ang annan häst)

ch791022:Hoppas du hittat problemet och att din pålle blir bättre nu!
Vad tyckte du om kiropraktor besöket för övrigt?hur gick han tillväga osv?

SI-ledsproblem är Bojs område så det lämnar jag med varmt hand över till henne:)
Lejonelle

På fredag kommer equiterapeuten! Hoppas att hon kan hitta nåt som inte veterinären har hittat! Har inte hunnit kolla/filma bakbenen än, ska försöka hinna titta på det imorrn. Om jag hittar nån som kan springa med hästen dvs.
Pratade med vet. idag och han tyckte att om det är så att hon inte blivit bättre så ska vi in om 2 veckor igen och se om det är så att hon är halt på bak ist. för fram. Isf skulle de bedöva bort "hela benet" i ett svep (hur man nu gör det!!?) för att se om det blev reaktion eller inte och sen fick jag återkomma ytterligare en gång till igen för en nedifrån-och-upp utredning igen.

Tänkte på en sak nu inför fredagen, ska jag ha henne täckad så hon är varmare när equiterapeuten kommer eller spelar det ingen roll om hon är "kall"?

Jag hoppas verkligen också att vi har hitta problemet men vågar inte riktigt tro på det har varit för mycket problem med denna häst hela tiden har varit på väg att ge upp många gånger.

När kiropratiker var här började han med titta på hästen i stallgången samtidigt som han hörde vad jag själv hade sett, varför jag hade kontaktat honom. Sedan kändes mest som han lyfta ett ben här och bankade lite där, men man såg på hästen att något hände hon stog och suckade och sickade sig runt munnen varje gång han hade gjort något, och hon har hittat en manlig varelse som hon tycker om förutom hovis, som tidigare varit den enda godkända mannen i hennes tillvaro.

När man såg honom jobba känns det mest som trolleri men det fungera. Har sett en enorm skillnad på hästar före och efter behandling.

Mvh
Camilla

Ok!Ja det kan kanske vara värt ett besök av kiropraktor och se vad han säger.

Har försökt att göra som du beskrev och jag kan inte direkt få någon reaktion, så jag hoppas att det är ok, och att jag gjort rätt. Annars hittar förhoppningsvis kiropraktikern det när han tittar på henne om 1 mån igen.

Troligtvis kommer problemet från hon var 4-åring hon var då rejält söndersparkad hela bakdel blev behandlade för ett par rejäla sår på vb, har sedan haft både vet och kiropraktiker till att titta på henne vid olika tillfällen för jag har tyckt att hon var sned i korset, men alltid fått höra hon är lite sned i muskulaturen men det är bara att jobba på med rakriktningen så blir det bättre.

Så för första gången sedan innan hon blev sparkad så tycker även jag att den konstiga snedheten som hon haft är borta.

Tack så jätte mycket för hjälpen!
Mvh Camilla

Höger bak has och vänster framknä visade ökad värme vid senaste kollen,var då som jag misstänkte diagonalt och med hasen..
Har behandlat & hoppas det hjälper.

Hur kollar man SI-leden,med röntgen?Boj?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
383
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama