Sv: Muskelinflammationer och andra muskelåkommor
Jag kan förstås inte veta bättre än de veterinärer som behandlat din häst.
Jag vill bara beskriva lite hur det ser ut därinne: Under framknät och ned till hoven finns inga muskler, bara olika kollagena strukturer - senor, ligament, senskidor, förstärkningsband. Runt senorna finns flera lager fascia (bindvävshinna) som bildar senskidor i flera skikt. Här och var finns små fästpunkter, band som förbinder strukturerna mot varandra eller mot skelettbenet. Som glidmedel inne i senskidorna och mellan fascia finns hyaluronsyra (samma som ledvätska) som fungerar som smörjmedel, näringsförsörjning och stöddämpning.
Ni har sett att gaffelbandet och djupa böjsenan i sig inte är skadade och det är ju jättebra eftersom du annars kanske hade haft ett års konvalescens istället för ett par månader. Ändå har du haft svullnad i området under lång tid. Små förstärkningsband består av samma material som senor och läker långsamt precis som de.
Om du fått en blödning i området så beror detta på att du fått en översträckning i någon av dessa strukturer. Alternativt att du har fått en blodkärlsbristning men då å andra sidan ska du inte ha kunnat få någon ärrvävnad. Om du har fått ärrvävnad så beror det på att du har fått en bristning och att kroppen har misslyckats med att återskapa samma fina elastiska material som det var från början, du har istället fått bindväv av en annan typ som är mindre elastisk. Eller du har fått fibrösa avsättningar ("klumpar") i den klara vätska som finns inne i senskidorna och som ska se till att näring, smörjning och stötdämpning fungerar som det ska. Detta gör att strukturen fungerar sämre men behöver inte innebära att HÄSTEN fungerar sämre, för den typ av belastning som den utsätts för kanske det är fullt OK ändå.
Hur mycket den gamla skadan spelar in för det problem som du har idag är förstås omöjligt för mig att säga men om du vore kund hos mig och ville att jag skulle massera bort din hästs spänningar i hb skulle jag be dig ultraljuda den gamla skadan i vf först innan vi börjar jobba med musklerna. Så att vi jobbar med rätt problem.
mvh
Lejonelle