Sv: Muskelinflammationer och andra muskelåkommor
Hej! Tusen tack för ditt utförliga svar!
Jag började märka hältan för ungefär 2,5 månad sedan, hältan har smugit sig på och rätt vad det var så var hon jättehalt. När jag köpte henne så gick hon helt rent, hade verkligen en vägvinnande trav och en rejäl skritt, pigg och glad. Nu ser det inte lika roligt ut.
Hästen är en 4-årig kallblodstravare som har tränats för trav (men ville inte springa tillräckligt fort enl. säljaren (och redan där kan man ju fundera på varför eg. men hon har funkat fint hos mig i drygt en månad när jag kört och ridit henne)), Jag ska inte ha henne till trav, utan till att rida på och köra "vanligt" med.
Det som hör till historien är att under sommaren (köpte henne i våras) så har jag tyckt att hon har gått väldigt lång-tåad och tåvinkeln har varit bakåtbruten. Påpekade detta för hovslagaren, men denne tyckte inte att det var nåt konstigt och att det inte gick att få till vinkeln. (Nu har jag bytt hovslagare). Så hon gick med den tåvinkeln i iaf 16 veckor. Under den tiden har jag skrittat och travat henne lätt med rockard och ridit ut och klättrat i skogen. Vet ej om det "lilla" kan ha bidragit till denna hälta.
Iom att hon biljarderar fram, mer på vänster än höger, och veterinären tycker att hon har väldigt rörliga framknän, så röntgade vi framknäna, armbågen och bogleden. Dock visade inte röntgen ett smack. Alla leder inkl knäna såg helt ok ut. Vi har scintat hela framdelen på hästen och en bit av ryggen. Inget kunde han hitta där heller.
En annan veterinär tittade på hästens bogdel och ultraljudade hästens motsvarighet till våra biceps, då han tyckte att de kändes lite spända, men de hittade inga konstigheter där heller. Så, kort sagt, vi har inte hittat nåt som kan härledas till hältan.
Den uttrycker sig så att i vänster varv i trav på longeringslina så liksom "kastar" hästen fram högerbenet och tar ett kortare steg med vänster. Det blir nästan som ett litet skutt. Den tar inte för sig alls med vänster fram, utan det ser ut som den bara lyfter det och sen sätter ner det. På rakt spår i trav kan man se lite lite, och i högervarv är det lite lite. I skritt syns det inte alls. Har inte ridit henne när jag märkte att hon var halt, jag körde henne och då märkte jag det i en vänstersväng en vacker dag.
Jag har tömkört henne mycket innan hon blev halt och hon har gått helt rent i bägge varven och sett jättefin ut.
Jättetacksam om du vill vara bollplank!