Muskelinflammationer och andra muskelåkommor

S

Sirocco1

Hej!
Finns det någon här som har erfarenhet av muskelskador på häst? Hur det gick till för att få diagnosen, behandling, hur länge det tog innan skadan läkte ut etc etc.
Jag blir jättetacksam för all info jag kan få!

Sv: Muskelinflammationer och andra muskelåkommor

Det finns ju massvis med muskelskador, du får specificera dig lite mer. Symptom?

Oförklarlig hälta på vänster fram. Vi har scintat, vi har röntgat, vi har ultraljudat, vi har gjort ALLT känns det som. :(
Mindre halt på rakt spår, mer halt i vänster varv.
Veterinären kunde se ett förhöjt värde av muskelenzym i blodprovet, men det var inte så högt att det går att säga att det är en muskelskada tydligen. Vi har kollat borrelia också, så det är uteslutet.

Just nu behandlas min ena häst för ett muskelproblem, jag vet att hon fick en spark på höger lår som också kyldes av och svullnaden la sig. Det som sen hände var att jag uppfattde det som att hästen hade knappa symtom från knä, men jag tyckte samtidigt att det inte stämde med min uppfattning. Så en tid till kliniken beställdes, klinikbesök skedde ca 6 v efter sparken.

Arbetsprovet visade ingen hälta, böjprovet visade en knapp hälta på vänster fram. men då skall tilläggas att hästen hade stått inne hela natten, lastades sen på transporten till kliniken för att gå raka spåret upp på böjprovet. Hon var mycket spänd i höger baklår, gluteus uppvisade ochså något som jag uppfattat som artrofi (muskelbristning), samt kruppan var oerhört påverkad. Hon fick Finadyn utskrivet, och sen har vi haft massör på området. Orsaken att jag från början uppfattade hennes problem som knäproblem berodde på att ligamentfästet i kruppan hade en förlänkning till knä.

Nu är hon på G igen, och skall sättas igång så småningom. Just nu får hon bara handpromenader, och skall snart få följa med som handhäst. Sen sker övergång till uppsuttet, men hon måste få fortsatt behandling samt en igångsättning som motsavara denne.

Sammantaget kan man säga, det är mycket svårt att uppfatta muskelproblem om man inte har en egen erfarenhet. Är du osäker, ta till en bra massör eller likvärdig för att få ytterligare en bedömning.

Hejsan

Muskelinflammationer är inte mitt område, däremot rörelsestörningar pga muskelspänningar, rehabilitering efter sträckningar/bristningar osv kan jag en del om.

En översträckning eller bristning i en muskel läker oftast bra och betydligt fortare än en sen- eller ligamentskada. Under läkningen bör man hålla igång hästen med måttlig aktivitet t ex skrittmotion. Detta för att skapa bra förutsättningar för att nya elastiska muskelfibrer ska bildas. En översträckning/bristning kommer plötsligt, beror på överbelastning. Exempelvis pga för kraftig ansträngning speciellt mot slutet av ett träningspass när hästen börjar bli trött. Kraftig undanmanöver, lek i hagen eller liknande. En stum stel muskel översträcks lättare än en mjuk och smidig muskel.

Efter ungefär tre veckor har den trasiga vävnaden brutits ned och nya muskelfibrer bildats men detta betyder inte att hästen blir helt bra inom tre veckor - det kan gå både fortare och ta längre tid beroende på vilken muskel, hur stor del av muskeln som skadats osv. Andra muskler kan ta över den skadade muskelns funktion så att HÄSTEN kan fungera bra även om den skadade MUSKELN fortfarande har ett "hål" pga avslitna fibrer. Dessa "hål" består hästens hela liv och man hittar dem på många hästar som inte har några rörelseproblem och tävlas på hög nivå.

Vid en akut muskelbristning/sträckning har hästen ont, den kan vara varm och så småningom svullen i skadestället, man kan känna hårda "strängar" i muskeln. Detta beror på den krampreaktion som uppstår som en följd av översträckningen. Man kan känna en grop eller ett hål i den skadade muskeln. Hur väl man känner allt detta beror på hur ytligt skadan sitter.

En muskelhälta är ofta en rörelsehälta dvs det är röra benet, ej att bära vikt, som är problemet. Det är inte alltid muskelspänningar och stumhet är grundproblemet. De kan också vara symptom på problem eftersom hästen spänner sig för att avlasta t ex en led i ett annat ben som gör ont eller kompensera för en obalanserad ryttare. Då hjälper det förstås inte att behandla muskelproblemet (även om hästen kanske uppkattar att få massage och rör sig lättare). Problemet kommer tillbaka tills orsaken är borta.

Muskelspänningar kan också uppstå som ett försvar mot annan smärta t ex sadelont eller även pga stress. Ibland kan det finnas låsningar i någon led som behöver lossas av kiropraktor eller någon med motsvarande kompetens.

Så i ditt fall skulle det behövas fastställas om hästen har någon akut muskelskada, som i så fall behöver tid, försiktig rehabilitering och i mer allvarliga fall antiinflammatorisk och smärtstillande behandling. Eller, om den har spända/stela muskler som behöver masseras och stretchas mjuka igen, om detta i så fall är rörelseproblemets orsak eller om det är en konsekvens av att det finns problem någon annanstans.

Skriv gärna mer om din häst så ska jag försöka vara bollplank. Hur länge har din häst haft problem, har skadan uppkommit plötsligt eller smugit sig på, vilka leder har röntgats, vad har ultraljudats, vad som uteslutits av veterinären under utredningens gång. Vad är det för häst och hur tränas den. Hur yttrar sig hältan, vad är det hästen inte kan/vill göra, kompenserar den vf genom att tex gå innanför med ett bakben, visar den hälta i alla gångarter, med/utan ryttare, med/utan sadel osv.

mvh
Lejonelle

Hej! Tusen tack för ditt utförliga svar! :bow:

Jag började märka hältan för ungefär 2,5 månad sedan, hältan har smugit sig på och rätt vad det var så var hon jättehalt. När jag köpte henne så gick hon helt rent, hade verkligen en vägvinnande trav och en rejäl skritt, pigg och glad. Nu ser det inte lika roligt ut.
Hästen är en 4-årig kallblodstravare som har tränats för trav (men ville inte springa tillräckligt fort enl. säljaren (och redan där kan man ju fundera på varför eg. men hon har funkat fint hos mig i drygt en månad när jag kört och ridit henne)), Jag ska inte ha henne till trav, utan till att rida på och köra "vanligt" med.
Det som hör till historien är att under sommaren (köpte henne i våras) så har jag tyckt att hon har gått väldigt lång-tåad och tåvinkeln har varit bakåtbruten. Påpekade detta för hovslagaren, men denne tyckte inte att det var nåt konstigt och att det inte gick att få till vinkeln. (Nu har jag bytt hovslagare). Så hon gick med den tåvinkeln i iaf 16 veckor. Under den tiden har jag skrittat och travat henne lätt med rockard och ridit ut och klättrat i skogen. Vet ej om det "lilla" kan ha bidragit till denna hälta.
Iom att hon biljarderar fram, mer på vänster än höger, och veterinären tycker att hon har väldigt rörliga framknän, så röntgade vi framknäna, armbågen och bogleden. Dock visade inte röntgen ett smack. Alla leder inkl knäna såg helt ok ut. Vi har scintat hela framdelen på hästen och en bit av ryggen. Inget kunde han hitta där heller.
En annan veterinär tittade på hästens bogdel och ultraljudade hästens motsvarighet till våra biceps, då han tyckte att de kändes lite spända, men de hittade inga konstigheter där heller. Så, kort sagt, vi har inte hittat nåt som kan härledas till hältan.
Den uttrycker sig så att i vänster varv i trav på longeringslina så liksom "kastar" hästen fram högerbenet och tar ett kortare steg med vänster. Det blir nästan som ett litet skutt. Den tar inte för sig alls med vänster fram, utan det ser ut som den bara lyfter det och sen sätter ner det. På rakt spår i trav kan man se lite lite, och i högervarv är det lite lite. I skritt syns det inte alls. Har inte ridit henne när jag märkte att hon var halt, jag körde henne och då märkte jag det i en vänstersväng en vacker dag.
Jag har tömkört henne mycket innan hon blev halt och hon har gått helt rent i bägge varven och sett jättefin ut.
Jättetacksam om du vill vara bollplank!

Så oftast är det en svullnad/värme när det handlar om muskelskador?
Jag kan inte känna någon värme någonstans på hästen, förutom kanske något över musklerna som sitter på sidan av bogen ovanför armbågarna (den där lite större "bullen", vet ej vad den heter) men det är lika varmt på bägge sidor, så då är det svårt att veta om det ska vara så eller om det är liksidigt.
Ska nog kontakta en massör/equiterapeut när medicineringen är klar...

Svullnaden behöver inte vara synlig på ytan, min pålla har inget synbart utanpå bara kännbart vid palpation. Det behöver ej heller ge en värmeökning, snarare bristen på cirkulation i området.

Nu visste jag vart hon blivit sparkad, och därmed betydligt enklare att leta reda på problemet. Har man inte vetskapen om vad som kan ha hänt, eller kunskapen att känna och palpera muskler så ta någon med utbildning till hjälp. Jag skulle rekommendera en ren massör först och främst, ET har inte samma djupa utbildning på muskler utan jobbar på ett annorlunda plan. Möjligen kan det bli aktuellt med ET vid ett senare tillfälle, men jag tror starkt på att starta med massör.

Svullnad/värme är i det akuta skedet av en muskelskada och precis som Boj skriver så är det inte alltid man känner det på huden, det beror på hur ytligt skadan sitter. Om det är 2 månader sedan din häst började få problem så är du förbi det stadiet sedan länge. "Bullen" ovanför armbågen heter triceps brachii, en stor muskel med tre huvuden som sträcker i armbågsleden och böjer i bogleden. Om din häst har svårt att i trav vänster varv föra fram sitt framben men inga problem att föra fram sitt vf på rakt spår. i höger varv eller i galopp så skulle jag inte i första hand misstänka triceps även om du kan ha en gammal skada där också. Funderar på en del andra muskler. Har hästen svårt att hålla voltspåret i båda varven, faller in i vänster varv? Även i galopp? Jag ska se om jag hittar lite bilder till dig som vi kan prata kring, återkommer senare.
Vad är det för medicin, antiinflammatorisk/smärtstillande?
Var hästen ren på böjprov i de nedre lederna?
mvh
Lejonelle (dipl hästmassör)

Hejsan

Här har du en bild på frambenets muskulatur sett från sidan.
http://137.222.110.150/restricted/g..._Muscles_of_thoracic_limb_Lateral_view?full=1
Observera att muskelproblemet inte alls behöver sitta i frambenet på utsidan utan kan sitta på insidan om skulderbladet eller t ex i bröstkorgens muskler.

Om din häst har problem att föra fram vf och vill ta ett förkortat steg så kommer här lite teorier kring hur det kan hänga ihop (bara massa spekulationer eftersom jag ej sett hästen).

1) Hästen har problem att ta ut steget framåt-uppåt med vf dvs sträcka i bogleden och/eller framknät samt böja i armbågsleden. Det kan bero på att musklerna som gör detta (sträcker i bog, framknä, böjer armbåge) är skadade och/eller svaga. Eller, att de muskler som böjer i bogleden och sträcker i armbågen är stumma och inte kan ge efter vilket hindrar rörelsen. Du borde se problemet även i denna sidas galopp och på rakt spår kan du t ex se svårighet att komma upp med benen lika högt över en serie cavaletti i trav.

2) Hästen vill inte belasta hf och förkortar därför den tid som vf är i luften. Misstanken blir då en belastningshälta i någon av de nedre lederna (hovled, kronled, kotled) eftersom lederna högre upp är röntgade utan anmärkning (antar att ni röntgat även hf?) Detta problem ser du tydligast i trav. Böjprov borde ge utslag på hf.

3) Hästen har ett problem med att balansera bålen jämnt mellan skulderbladen. Som du kanske vet har hästen inget nyckelben som fäster bålen vid skulderbladet. Bålen hänger mellan skulderbladen i sin "slinga" av muskler som stödjer och lyfter bålen t ex i den rörelse då hästen fattar galopp. Om dessa muskler är stumma eller olika starka kommer bålen att dras ojämnt, hästen kan inte balansera sig på voltspåret. Om hästen är inspänd ökar problemet eftersom den då inte kan använda huvud och hals som motvikt. Du borde se problemet med olika steglängd i trav, i galopp kan du ev se att hästen faller isär och inte orkar bibehålla galoppen. Exempel på muskler som kan vara inblandade är nr 12, på denna bild. http://137.222.110.150/restricted/g..._Horse_Superficial_muscles_of_the_neck?full=1

4) Hästen har problem med de muskler som när hf är i marken ska "dra" bålen framåt mellan frambenen (bröstmusklerna). OBS att problemet här lika gärna kan sitta på högersidan. Musklerna kan vara olika starka eller stumma vilket drar bålen snett och sätter hästen ur balans.

Om jag förstår dig rätt så har du lagt om skoningen och verkar numera tån kortare, detta kan givetvis påverka hästens aktion. Om den gått med längre tå och mera vinkel så innebär den ändrade vinkeln att kotan nu är mera rättuppstående och du kan förstås få en reaktion beroende på detta i och med att hästen belastas på ett nytt sätt.

Om inte vet har böjt de nedre lederna tycker jag detta bör göras för att utesluta en felaktig behandling innan du anlitar massör men om hästen är ren på böjprov kan du ha väldigt bra hjälp av ett par massagebehandlingar och ett strech- och träningsprogram som hjälper er ur den onda cirkeln. Ej massage så länge hästen står på smärtstillande.

Om det är fastställt att hästen INTE har något ledproblem så skulle jag nog rekommendera att du börjar röra på hästen men prata igenom det med vet och massör först.

mvh
Lejonelle

Har ni inte tittat på bakdelen alls?

Om framdelen hitils har visat sig vara ok så kan man ju fundera på om det itne är en kompensationshälta där problemet ligger h. bak. Har ni gjort böjprov på bakbenen också? Kan ju också vara så att du har en låsning i bäcken.

Jag hade nog iaf tagit ut en ET för att få den kollad.

Jag är såpass korkad att jag utgår ifrån böjprov på alla ben, så i trådskaparens fall verkar hältan sitta på vänster fram och kan visserligen vara en kompensation.
Men utifrån vad ställer du diagnosen låsning i bäcken?

Jag bara spekulerar...

Ok då spekulerar jag vidare, om vi pratar låsning i bäckenet så är det inte själva bäckenet som får låsningen. Det kan tippa, men kräver kraft och under stor smärttrauma. Är bäckenet tippat, så kan man se det med blotta ögat och snedheten sitter inte bara högt upp utan går genom hela hästen ner i bakbenen. Detta torde med sannolikhet uppmärksammats hos veterinär, eftersom detta är något en lekman kan se. Det ger även kraftiga rörelsestörningar, så även om böjprov gjorts på frambenen kan knappast detta ungått en veterinär.

Saccralleden är det som man oftast omnämner som låst bäcken, även här brukar symtom finnas i de fall hästen skapar kompensation på frambenen. Då genom en bakbensförkortning i höger bak, oftast ger det en böjprovsreaktion annars syns den som skevhet genom att hästen tar i olika med bakbenen.

Jösses! Tusen tack för ditt ännu en gång utförliga svar! Har kollat lite snabbt på bilderna och försökt förstå, men jag måste nog läsa ditt svar minst ett par ggr till för att försöka få in allt det där... :)

Hästen går för närvarande på Metacam och har mer än halva dosen kvar. Enligt veterinären så blev det väl ingen halsbrytande skillnad när böjningen gjordes, så då antar jag att denna hälta inte sitter i någon led? Men inget är ju fastställt egentligen, vi är alla lika frågande. Alla ben är böjda i alla leder, även bog och armbågsleden. Bägge fram är röntgade likadant.

Det som får mig att tänka till när du skriver om inspänning, är att jag har haft henne inspänd när jag tömkört på volt. Jag var på kurs hos Anders Eriksson och han visade hur jag skulle spänna in henne och sen har jag fortsatt så som han visade när jag tränat henne. Kan det vara så att jag själv har förstört min stackars häst!!!?? :cry: Jag har tömkört henne så kanske 2 ggr i veckan ca 20 min åt gången (under ca 1 månads tid), men det kanske räcker för att en häst ska bli förstörd?? Jag har absolut inte dragit ihop henne utan endast fått henne att söka sig framåt-neråt, lugnt och sansat. Usch nu känner jag mig jättedum! :( Hon har dock aldrig varit halt när jag tömkörde henne, jag märkte det först när jag körde henne med vagn och sen tog henne på lina för att konstatera att det inte stod riktigt rätt till.

Veterinären kunde inte se nån rörelsestörning i bakdelen, det frågade jag särskilt om, eftersom jag vet att det kan "fortplanta" sig till framdelen.
Frågan är bara hur vi kan utesluta ledproblem, och gå vidare med behandling av muskelskada eller vad det nu är... Men härifrån lär vi väl gå vidare med Metacam-kuren och sen kontakta en hästmassör eller ET efter det. Visst borde det väl ändå vara så att är det en inflammation någonstans i kroppen så borde väl Metacam:en ta bort inflammationen eller iaf göra den lindrigare?

Tack för svaret!
Kan man konstatera infl. i sacralleden om man röntgar/scintar? Eller är det enbart genom att se att hästen tar i olika med de olika bakbenen? När jag köpte henne så "trädde hon i" med sina bakben väldigt fint och hade en rejäl skritt, men nu finns inte alls samma entusiasm. Iof sig kan jag inte säga om det har med frambenshältan att göra eller om det ev. har hänt nåt i bakdelen... Det här känns väldigt komplicerat. Men som sagt... det är väl bara att invänta att kuren är över och sen kontakta en massör/ET som alla här har sagt åt mig att göra... TACK ALLIHOPA FÖR ERA SVAR! :bow:

Jag ska nog gå över till käpphästar känns det som. *snyft*

Nu pratade var det inte en inflammation i saccralleden som jag tänkte på, vet inte ens om den möjligheten finns faktiskt. Har då aldrig hört talas om det i varje fall.
Saccralleden är fullt möjllig att lägga till rätta i de fall något har skett där, iofs kan saccralleden ge en liksidig uppdragning vilket då torde ge en kort bakbenssteg på bägge bak och med tonvikt på framdelen.

LUGN! Du har inte förstört din häst genom att spänna in den på lina! Vad jag menade med det jag skrev om inspänning är, att om hästen ofta använder hals och huvud som balansstång. Huvud och hals väger ju en hel del. Om hästen är inspänd har den inte denna frihet och skulle kunna behöva sätta ned vf för tidigt för att hålla balansen om den inte kan balansera på normalt sätt. Problemet är inte inspänningen utan att hästen inte kan balansera sig. Om det nu är det som är din hästs bekymmer.
mvh
Lejonelle

Om hästen är böjd i alla leder och inte visar någon ledhälta så tycker jag att du ska fortsätta som om problemet är muskulärt. Prata igenom hovvinklarna med hovslagaren för att få lite respons på effekterna av att ändra på verkningen. Metacam är antininflammatoriskt (NSAID) och ska därmed slå på muskelinflammation om du har någon sådan igång någonstans.

Oroa dig inte! Muskelproblem är ofta inte så svåra att komma åt.

Hälsningar
Lejonelle

Tack för peppningen! Just nu känns det nattsvart när det gäller lilla pållan.... Pratade med en ET igår och hon ska komma ut när vi har avslutat medicineringen!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
383
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Är intresserad av att köpa en häst. Hon har följande skador sedan tidigare: Skada på sträcksenan som 2 åring. Krävde operation...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: PrinceFair
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama