muskelgropar efter felanpassad sadel

ameo

Trådstartare
Moderator
Har en äldre ponny, som innan den kom till mig gick med en för smal sadel, vilket har medfört att den har gropar på båda sidor av ryggen efter bossornas bakre del och manken är "urgröpt".

Kan dessa förtvinade muskler återställas till normal form igen (med rätt jobb och välanpassad sadel), eller får man räkna med att ponnyn alltid kommer se lite "vanskapt" ut? Hurpass illa skadade är musklerna när den här effekten uppstår?

Sv: muskelgropar efter felanpassad sadel

Allt är ju givetvis individuellt men när vår ena kom till oss hade han helt takformad rygg, alltså inga ryggmuskler alls pga felanpassad sadel. I hans fall var hela sadeln så smal att den nog aldrig egentligen hade passat. Han hade haft samma sadel ifrån han blev inriden vid tre års ålder tills vi köpte honom som trettonåring. Förmodligen utan att ens stoppa om sadeln med tanke på hur den såg ut.
Sadeln lade sig fint i gropen :crazy:
Han musklade sig fint även om det tog ett litet tag innan jag var nöjd. Jag valde att ha en lite för vid sadel med en mjuk pad under så att han skulle få muskla sig ifred och min dotter red honom också mycket barbacka i lång och låg form, alltid i form oavsett vad de gjorde.
Vi klättrade massor vilket sker naturligt när man som vi bor på ett berg men det som kanske hjälpte mest var nog att vårt sommarbete är en mycket kuperad hage.
Han är idag väldigt känslig för att sadeln verkligen ligger perfekt. Han tycker (tyvärr) inte om bomlösa sadlar utan vill ha en bom som verkligen lyfter sadeln.

Senast ändrad:

Jag har erfarenhet av med rätt sadel som passar hästen och med god ridning, så kan dessa muskler växa till sig och byggas upp igen. Dock är det väldigt individuellt hur fort det går och hur mycket de kan byggas upp igen, bl a beroende på hur länge hästen gått med felanpassad sadel. Men absolut värt att lägga tid och pengar på, så får man förhoppningsvis tillslut en glad häst! :D

Det går säkert att få tillbaka ryggmuskulaturen men det kommer nog ta sin tid. Jag hade själv inte ridit hästen förrän musklerna var på gång igen. Tömkörning och massage tror jag är nyckeln.

Min ponny hade gropar i ryggen när jag köpte henne. Men med rätt sadel så blev hon nästan helt normal i ryggen. Men det tog några år.
Hon får även tillbaka groparna när hon vilar längre perioder. (Så att musklerna hinner brytas ned igen.)

Jag hade en sån ett tag, tre månader barbacka och sen var han jättefin i ryggen, men åkte tillbaka till ägarna som inte fattade att de behövde byta sadel...

Har träffat en häst med samma "problem" hela ryggen var formad efter sadeln och inte tvärtom som det ska vara:crazy:.
Det om något måste ju vara djurplågeri:(.
Barbackaridning och senare ridning med bomlös sadel har "botat" hästen som idag har helt normalt musklad rygg.
Men det tog nog 1-2år iaf.
I början kan man bygga upp hästen med tömkörning och kättring utan ryttare.

Det beror väl lite på ponnyns ålder också, när man blir äldre har man svårare att muskla sig i allmänhet, och han man varit felmusklad länge så...
Men med rätt arbete i rätt takt ska man väl kunna återfå lite bättre överlinje.

Allt är ju givetvis individuellt men när vår ena kom till oss hade han helt takformad rygg, alltså inga ryggmuskler alls pga felanpassad sadel. I hans fall var hela sadeln så smal att den nog aldrig egentligen hade passat. Han hade haft samma sadel ifrån han blev inriden vid tre års ålder tills vi köpte honom som trettonåring. Förmodligen utan att ens stoppa om sadeln med tanke på hur den såg ut.
Sadeln lade sig fint i gropen :crazy:
Han musklade sig fint även om det tog ett litet tag innan jag var nöjd. Jag valde att ha en lite för vid sadel med en mjuk pad under så att han skulle få muskla sig ifred och min dotter red honom också mycket barbacka i lång och låg form, alltid i form oavsett vad de gjorde.
Vi klättrade massor vilket sker naturligt när man som vi bor på ett berg men det som kanske hjälpte mest var nog att vårt sommarbete är en mycket kuperad hage.
Han är idag väldigt känslig för att sadeln verkligen ligger perfekt. Han tycker (tyvärr) inte om bomlösa sadlar utan vill ha en bom som verkligen lyfter sadeln.

Är det vanligt att de inte gillar bomlösa sadlar? Hur märker du det? jag har en häst som har så bred rygg att inga vanliga sadlar passar. De glider bara runt. Jag har nu skaffat en bomlös, som sitter stadigt, men håret på sidorna om manken är väldigt tillrufsat. Kanske ska jag då spänna in den lite.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 227
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har en äldre häst (inte den jag söker sadel till i andra trådar...) som jag misstänker har gått med för smal sadel ett bra tag innan...
Svar
11
· Visningar
3 498
Senast: Kallebus
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 761
Senast: oki
·
Utrustning Behöver lite tips på vad jag ska kolla efter för sadel till min ponny. Hon är en c-ponny. Manke och svängd rygg. Men även väldigt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 136
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter