Muskelfiberförändringar/förkalkning, någon som har efarenhet?

G

Gabrionapamir

Hejsan allihop! håller fortfarande på och velar hur jag ska göra med min älskling, hon ser så himla firsk ut i hagen och pigg och busar, men hennes ben är Stelt, mycket stelt...

Hon fick diagnos, muskelfiberförändringar och höger bak muskel (den där stora rumpmuskeln) har blivigt hård och för kalkad. Någon som har haft det på sin häst? förstår inte riktgit hur vet. menade. Han sa hon kunde skrittas, men vi provade och tyckte hon gick väldigt konstigt, och hon har ont till och från. Just nu verkar hon inte ha speciellt ont utan mer stel och det sa vet. att hon kunde vara. Men att ANDRa delar tar stryk utav detta i längden. :confused:
Skulle hon kunna gå som sällskap , eller är de bara mer synd om henne pga. av hennes stelhet... Vet jag redan har en tråd, där jag skrev att jag skulle avliva henne, men åh varje gång jag ser henne i hagen ser hon så hel och frisk ut i övrigt, förutom den här skadan då.. Men det kommer ju bli värre med åren, är det då bätter att ta bort henne nu eller sen ??

Sv: Muskelfiberförändringar/förkalkning, någon som har efarenhet?

Jag ska försöka beskriva vad som är trasigt i din häst. Fråga gärna om något är oklart. Du skriver inte vilken muskel det handlar om, vanligen är det semitendinosus som drabbas. En muskel i bakdelen på din häst som ansvarar för bl a att sträcka i höftleden och böja bakknät. Den har en viktig funktion när det gäller frånskjutet framåt när hästen galopperar, travar eller hoppar. När hästen för bakbenet framåt ska den ge efter och töja sig.

Förkalkningen uppstår som en följd av bristningar/förslitningar/inflammation. Kroppen bildar bindväv som ett steg i att laga skador i muskelvävnad, och em följd kan bli sammanväxningar eller bindvävsärr, som i semitendinosus av någon anledning kan bli mottagliga för förkalkning. Gradvis ersätts muskelvävnadens fina buntar av töjbara fibrer med fibrös bindväv och ibland svampig benvävnad. Muskel förlorar sin elasticitet och resultatet blir ett typiskt stumt rörelsemönster eftersom förmågan att föra fram benet hindras av när musklerna inte kan ge efter i rörelsen. Tillståndet går i viss utsträckning att operera men prognosen efter operation är osäker.

Den här skadan drabbar just vissa specifika muskler men pga av att allt hänger ihop i kroppen kan funktionen hos andra muskler också påverkas. Dvs de förkalkas inte men det kan bli sammanväxningar och försämrad funktion. Dessutom påverkas hästens muskelstatus rent allmänt av att hästen inte kan ta ut rörelserna på det sätt som är normalt.

Om din häst lider eller inte vet du förmodligen bäst själv. Den kan inte själv ta beslut om sin situation och vet inte något annat än "nu" så om den går i hagen, har mat och inte behöver göra någon rörelse som gör ont har den säkert det OK. Men i det långa loppet, eftersom hästen inte kan hålla sin rörelseapparat igång på det sätt som kroppen är tänkt att fungera, så kommer andra problem med leder, muskler och kanske humöret.

Om din häst hade brutit benet och hade akut ont skulle du omedelbart ta beslutet att ta bort den. Nu är det inte akut på det sättet. Du kan låta tiden gå och ha henne som sällskapshäst om hon verkar må bra. Men det du ska veta är att din häst inte blir frisk och att du förr eller senare kommer behöva ta det här beslutet. Lita på ditt omdöme, du som känner hästen och förmodligen kan bedöma hur hon mår och om hon har glädje av livet. Jag tycker det är sorgligt när man väntar för länge. När man inte orkar ta sitt ansvar som hästägare och hästen för länge sedan har tappat gnistan och har ont.

(Källa: Adams' Lameness in Horses femte upplagan, Ted Stashak (red). )

Tack så jättemycket för svaret verkligen :) ! ja det är den muskeln som du pratar om, vet. förklrade inte så utförligt, så fattade inte riktigt. Men tack, det var ett super bra svar, så jag nu kan ta bättre ställning, och jag överväger nog att ta bort henne nu, så hon slipper lida mera sen? , eller vad tror du, det kan vara rätt för henne va? innan mer smärta i andra leder osv. kommer, då blir de ju mer synd om henne.. visst kunde det ta något år sa vet. men hon kommer ju slita så enormt på sig och bara gå o skrota och hon är 14 år.. hon trivs inte med de , hon älskade att bli riden :( .. jag hoppas verkligen jag tänker rätt nu med att ta bort henne nu snarast, än att vänta tills fler problem kommer? hoppas det så jag inte mister henne i onödan :(

jag överväger nog att ta bort henne nu, så hon slipper lida mera sen? , eller vad tror du, det kan vara rätt för henne va?

Jag kan inte tro någonting om vad som är rätt när jag inte har sett hästen. Känner du dig osäker tycker jag du ska prata med veterinären som ställde diagnosen. Ibland kan man ju behöva vänta på något t ex besked från försäkringsbolaget eller att det ska lösa sig för kompisarna i hagen. Ibland behöver man lite tid att vara ledsen och fundera igenom saken innan man orkar bestämma sig.

jo det är sant.. vet. sa att han inte visste det kunde antingen gå fort eller sakta då hon felbelastar sig och sliter på andra delar. Hon kommer bara bli värre och värre.. Men just nu är hon ju så pigg och busig .. Man kan inte ge bort henne som sällskap då? t och vänta tills de andra delarna är dåliga.. eller det låter ju kanske också elakt mot henne. :( Vill bara inte avliva henne i onödan nu .

varför kan du inte behålla henne själv som pensionär/sällskap?? kan ju ha många fina år framför sig.

min gammla häst fick förhårdnader i bogmuskulaturen pga kraftig sträckning. han fick lite nedsatt rörlighet i bogen och var stel precis när han skulle börja gå, men utöver det hade han inga som helst bekymmer med skuldran, lika pigg och glad som alltid.

Jag vill jättegärna göra det, men de flesta tycker det är fel emot henne, då andra delar utav henne hela tiden slits ut, när hon belastar andra benet ryggen m.m. fel. Jag vill jättegärna, men alla säger hon har så ont osv. men hon ser ju så glad ut :( tyvärr har jag inte råd heller att ha henne, då mina föräldrat köpt en ny nu, då dem tyckte att hon skulle få beta ett tag

SER INTE SÅ ALLVarigt ut på bilderna, men det är ju mer innuti så .. men tänkte bara visA yttre.

http://images5.bilddagboken.se/65/_u4/_u2/_u6/_u4/_u1/u426419/37915_1246744707.jpg

http://images5.bilddagboken.se/66/_u4/_u2/_u6/_u4/_u1/u426419/97762_1246744622.jpg

Att ta bort sin vän är bland de värsta man kan göra i sitt liv och det är tufft att behöva ta det beslutet.

Om du kan ha kvar henne över sommaren och hon inte mår dåligt av det så ge henne det, ge dej det, en sommar att minnas.

Försök ta beslutet innan hon tappar gnistan, ta beslutet direkt när du ser att hon har svårt att hänga med sina kompisar.
En häst vet när den ska dö av naturliga orsaker, den går undan och blir ibland utstött ur flocken.
Har du inte tagit beslut när det händer så är det hög tid att göra det då.

Skickar dej massor av tröstkramar

åh tack så mycket, ja det är så hemskt att mista henne :(

Liknande trådar

Hästvård Min gammelponny börjar tackla av. Redan förra vintern var det väldigt stelt och jobbigt under den kallaste perioden. Trots varmt täcke...
2
Svar
24
· Visningar
3 279
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: PygmyPuff
·
G
Hästvård :cry::confused: Hejsan, är så förvirrad och vet inte hur jag ska göra.. Jag har ett varmblodsto, som jag ägt nu i fem hela år. Hon är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 651
Senast: TessieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Gamla trotjänare
  • Gastro/Koloskopi-propofol