Muskelbyggande

SkorpSmulan

Trådstartare
Vad kan man ge för tillskott som hjälper till att bygga muskler utan att hästen blir piggare?
Funderar lite på soja.
Ska kanske tillägga att hästen ifråga bara äter hö, mineraler och b-vit just nu.

Senast ändrad:
Sv: Muskelbyggande

Vad kan man ge för tillskott som hjälper till att bygga muskler utan att hästen blir piggare?
Funderar lite på soja.
Ska kanske tillägga att hästen ifråga bara äter hö, mineraler och b-vit just nu.

Soja är ett bra fodermedel att ge när extra protein behövs. Det är dock vettigast att ta reda på hur foderstaten ser ut för övrigt och om det faktiskt finns en proteinbrist. Att ge för mycket protein är ej bra. Se gärna diskussionen om protein under Distans.

Hälsning Maja

Prova Vitamin E plus Selen.. Brun burk med orange lock (minns inte märke just nu).

Ska kika på det.

Selen i sig bygger inga muskler. Däremot så skall foderstaten innehålla rätt mängd selen för att hästens muskler skall må bra. En hårt arbetande häst som har selenbrist i fodret kan t.ex. får muskelskador som korsförlamning. Man kan även ge för mycket selen.

Protein är oftast det som fattas när hästen inte bygger muskler. En häst som har proteinbrist i fodret får ofta stor buk och en tunn och muskelfattig överlinje. Eftersom din häst bara äter hö så är de mycket viktigt att ta reda på vad höet innehåller och därefter komplettera med andra fodermedel. Kvoten energi/protein bör ligga på 6. T.ex. om höets energi MJ är 10 så skall proteinet vara 60 g. Ett bra hö har mellan 7-10 MJ och 40-60 g protein (smältbart råprotein för häst.

Du skall inte vara rädd för att utfodra din häst med energi. Energi i sig ger inga busiga hästar. Däremot så tror jag att vissa hästar kan vara allergiska mot havre. Om du märker att hästen blir känslig för ljud och rörelser av havre så kan du utfodra med kornkross istället.

Hälsning Maja

Fast jag vill verkligen inte ha honom piggare än vad han är. Det blir han ändå.

Jag vet att det bästa är att analysera höet. Förra året lovade bonden att göra det men det blev aldrig av.
Det är lite svårt om jag ska göra det själv och fara och gräva i hans lador. Men det kanske är så det får bli...

Förut gav jag korn till mina hästar, men då har jag hört att det inte är ett bra foder till hästar. Kommer inte ihåg varför dock.

Mitt sto och hennes unge äter kraft 125. Kan det vara bra att ge till valacken också? Utan att han blir överpigg.

Fast jag vill verkligen inte ha honom piggare än vad han är. Det blir han ändå.

Jag vet att det bästa är att analysera höet. Förra året lovade bonden att göra det men det blev aldrig av.
Det är lite svårt om jag ska göra det själv och fara och gräva i hans lador. Men det kanske är så det får bli...

Förut gav jag korn till mina hästar, men då har jag hört att det inte är ett bra foder till hästar. Kommer inte ihåg varför dock.

Mitt sto och hennes unge äter kraft 125. Kan det vara bra att ge till valacken också? Utan att han blir överpigg.

Rent generellt...så fodrar jag mina hästar på fri tillgång på Akvallite av hö...vilket i sig innebär att mina unghästar inte behöver nått annat dock får dom lite betfore varje dag samt en näve korn för att mitt avelssto får mer än dom.

har du ett sto med föl måste du verkligen ge mer än du ger nu...just nu matar jag min tant full då hon föll ur kraftigt strax innan och efter fölning. och att de skulle vara dåligt att ge korn har jag aldrig hört talas om

kornkross är det bästa att ge en häst som tappat hull och jag ger om jag vill ha mer hull på dom så större delen korn och sen lite havre och sen när dom är i den form jag vill så skiftar jag så att dom får mer havre än korn...har man sen en häst som blir superpigg av havre jamen halå fodra med korn då. Korn innehåller ju proteiner och det behövs för att bygga muskler...

vet att jag fick Tokosel till en häst jag hade på 80 talet idag är det receptfritt men man ska vara försiktig då överdosering är direkt farligt av selen som någon här ovan också påpekat...

alltså börja med att ge hästen det foder den behöver och gärna lite extra b-vitamin, linfröolja är också super...sen kan man börja mixtra med annat tycker jag iallafall..

catten

har du ett sto med föl måste du verkligen ge mer än du ger nu...

Varför det? Var nånstans har jag skrivit hur mycket stoet och fölet äter?
Stoet och fölet äter i princip fri tillgång på hö plus tre kilo kraft groov 125 med b-vit. Är det alldelens för lite tycker du? Det går knappast att få i stoet mer kraftfoder..

Det jag undrar över är "min" valack. Jag har inte haft honom så länge och efter betet har han bara ätit hö mineraler och b-vit som sagt (ja han får faktiskt en dl havre och en dl betfor också, mest för att inte bli utan vid utfodring. Men jag räknar det som ingenting på en så pass stor häst)
Han behöver inte upp i hull, har ett rejält fettlager över revbenen, eller energi, pigg utav tusan, vad han skulle behöva är lite muskler.
Så jag behöver tips på vad jag ska ge honom som hjälper bygga muskler utan att göra honom överpigg. Tillskott kanske var fel uttryckt.
Ok korn, men jag är helt säker på att jag har läst en hel del om att det inte ska vara ett bra fodermedel till hästar. Behöver inte vara sant därför förstås.

Och jo, innan någon undrar, han tränas "rätt" mycket klättring och skritt i skogen över stock och sten varvat med körning. m.m

Om hästen är lagom pigg, lagom fet så kommer nog musklerna nu när han får arbetas i rätt form. GÄrna kuperad hage med pigga kompisar också...

Jag tänkte faktiskt att jag kanske har för bråttom att vilja se resultat..
Kuperad hage finns det tyvärr inte tillgång till, men en pigg och busig fölunge som han brukar busa med.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur