Muskelavslappnande medecin, någon som använt det?

Totola

Trådstartare
Min ET var ute och undersökte hästen igår. Han gick VÄLDIGT stelt. Han hade gissat på korsförlamning om det inte vore för att med hästens foderstat är det nästan omöjligt.. Och hästen har blivit motionerad "lagom" dvs inte för hårt och inte för lite.

Vi skodde på bakhovarna vilket troligen var roten till det onda, hästen hade fått rejäla spänningar i bakdelen och ryggen av att gå barfota (plattfot häst). Men han tipsade också om att man kunde be veterinären skriva ut muskelavslappnande för att hästen skulle slippa spänningarna i bakdelen (som det är nu går han ministeg bak, för en månad sen var han hur mjuk och fin som helst).
ET kunde inte hitta något fel förutom de spända musklerna, hästen har egentligen bra rörlighet i baken - kan stretcha bra och så. Men när han rör sej märks stelheten. Och det sitter ingenting i benen eller ryggen (förutom hovarna då som blivit rejält ömma av att gå barfota).

Tror ni vet. skulle skriva ut muskelavslappnande? Har ni testat det och vet hur det fungerar, vad det kan finnas för biverkningar osv? Och tycker ni jag är löjlig som vill ha medecin till en stel häst? :crazy:
Ska ringa vet. imorgon och höra vad han säger. Ska ändå ta ut honom till en annan häst i stallet så han kan ju passa på att titta på min i samma veva. Men jag vet inte hur duktiga veterinärer är på att se hur pass grov stelheten är på en häst de inte sett tidigare?

Sv: Muskelavslappnande medecin, någon som använt det?

Jag skulle ändock ta ett muskelvärdesprov (blodprov avseende ASAT och CK) för atts e hur musklerna mår.

Sen, jag har ju (som du kanske har koll på?) varit i ganska exakt samma sits som du är, och där var inte tal om något muskelavslappnade, däremot fick hästen pronto på sig skor (för att få brodd), det övertäckades (dvs vääääärme), hon sattes på antiinflammatoriskt och SMÄRTSTILLANDE och promenerades dagligen för hans för att röra sig lite 'organiserat' och på bra underlag kunna kliva på lite och få igång cirkulation och genomblödning etc i musklerna och våga använda dem och sträcka ut dem (därav det smärtstillande, för att göra detta behagligt).

Två vet såg min häst, en hemmavet och en klinikvet och båda tog DIREKT problemet (muskulärt bakdelen) och att hon var spänd och stel i musklerna och rörde sig spänt och stelt (och dessutom orent bägge bak). Dock.. min dam lyckades få dubbelsidig knäledsinflammation bak under perioden då hon hade spänningar bak, och de (knälederna bak) fick vi spruta för att bli av med det sista.

Hon träffade equiatrikern mer än en gång med btw, som masserade lite på de muskler som gick och ffa andra muskler för att inte stelheten skulle sprida sig. Vill du kan du få en resume av det hela (dvs för min pålle, hur, vad när och varför typ). Dock tog det låååång tid innan det blev ordning på torpet igen (om det nu är det än, vi fick en litens årskada emellan så vi har fått sätta slutvärderingen av bakdelsproblemet på is ett tag tills sårskadan slutar ge symptom)

Kan ni finna en annan väg än muskelavslappnande, kanske akupunktur/akupressur eller laserbehandling eller liknande, så använd hellre den. Muskelavslappnande är lite av ett rävgift som går rätt hårt åt kroppen, och dessutom kan det vara svårt att hitta rätt dos så att hästen inte blir för rörlig och skuttar och har sig alldeles för mycket då musklerna nog inte riktigt klarar av det.

En häst som är stel vet man att det är musklerna som inte är helt fungerande, blodgenomströmningen fúngerar inte till 100%.
Så jag skulle rek djupmassage och stretcha, tror att det skulle hjälpa hästen absolut!
Sen ska man tänka på att låta hästen bli masserad regelbundet, ev ta mer i början för att sedan låta tiden bli längre mellan behandlingarna.
Sen ska man tänka på att rykta hästen länge för att just själv sätta igång blodgenomströmniingen samt en lång och effektiv uppvärmning för att få igång muskler och leder så att de fungerar, annars sliter man på lig som leder till skador...

Tassetass skrev:
Kan ni finna en annan väg än muskelavslappnande, kanske akupunktur/akupressur eller laserbehandling eller liknande, så använd hellre den. Muskelavslappnande är lite av ett rävgift som går rätt hårt åt kroppen, och dessutom kan det vara svårt att hitta rätt dos så att hästen inte blir för rörlig och skuttar och har sig alldeles för mycket då musklerna nog inte riktigt klarar av det.

Ok, får tänka på det.. Ska som sagt höra vad veterinären säger. Eftersom hästen inte gått så länge med problemet MEN visar stora symptom skulle det kännas bra att få en snabb lösning för hästen så han kan komma tillrätta med sina muskler så snart som möjligt. Eftersom det är där det sitter.

Alexandra W: vill gärna ha en liten resumé, det skulle vara lärorikt!

Sante: Jag masserar själv ibland. Men eftersom stretchingen går väldigt bra, dvs han egentligen inte är kort i muskulaturen utan har rejäla spänningar så tror jag inte massagen hjälper nämnvärt. Iaf inte den massage jag kan åstakomma med min klena kroppsvikt på så stora muskler. Som sagt, att få bort spänningarna vill jag ju för hästens skull för att han ska våga röra sej rätt igen nu när "orsaken" förhoppningsvis är borta. Men såna spänningar kan ta ett tag att få bort har jag förstått.
Skulle iofs kunna ringa massören, men jag vet inte om resultatet (i förhållande till vad jag själv och ET kan åstadkomma) blir tillräckligt bra i förhållande till hur mycket det kostar.

Vad tror ni om att testa ge Djävulsklo ett tag? För att få bort. ev. inflammationer? Kan det göra någon skada?

Klassisk massage är det svårt att komma åt den djupa muskulaturen, men med s. k genuin hästmassage kommer man åt bättre och får snabbt resultat då man provocerar, tänjer och dränerar under behandlingen.
Kontakta en hästmassör som håller på med denna massageform.

Finns en som bor i Kalex( stavas det så) och vet att han kör ut..men sen vet jag inte var i Norrland du bor..det är ju rätt stort ;)

Ja, det är rätt stort som sagt. Själv vet jag knappt vart Kalix ligger (är det i Sverige? :angel: ) kanske 40 mil+ bort. Jag bor i Härnösand, strax norr om Sundsvall.
Har ingen lust att betala en massa i resekostnader för en massör när jag redan tar ut ET 2 gånger/månad som både masserar, stretchar och rättar till kotor om det behövs..

Ja men då så! :angel:

Nu har veterinären varit ute.
Han gjorde itne så mycket, tittade när hästen rörde sej, kände i hovarna (eftersom jag påpekade att jag trodde det kom därifrån) och han konstaterade att strålen var öm. Tog blodprov och gav sedan en spruta med antiinflammatoriskt. Jag fick recept på ett antiinflammatoriskt medel också, så nu ska han gå på behandligt en vecka. Egentligen känns det liite onödigt eftersom det troligen skulle rättat till sej av sej själv så småningom, men på det här viset kommer det troligen gå mycket snabbare.
Ska lugna mej med att ta ut massör (det är väl inte bra när hästen får medecin?) annars hade jag tänkt ringa min "vanliga" massör för att gå igenom honom och göra vad man kan för att jag ev. ska kunna få honom mjuk på träningen till helgen.
Jag frågade vet. ang träningen och han tyckte egentligen inte vi skulle vara med. Men å andra sidan fick jag avgöra själv om han verkade bli bättre innan dess, och se till att ta det lugnt på träningen. (jag tränar AR och har inte kommit så superlångt så vi tränar nästan uteslutande i skritt, bara någon enstaka travövergång).

Korta resumen:

Hästen i fråga är född 03 btw.

December 04 under perioden med is från helvetet så ser damen ofräsch ut, och vidare studier (av mig) visar att hon är stapplig och stel i gången bak. Hittar dock inget som kan förklara det. Efter en knapp vecka reagerar hon dock med att hugga vilt efter mig när jag rör henne på vänster lår. Vet är ut 19 dec (en vecka efter första symptom) och konstaterar muskelskada VB (där på låret) samt att hästen är väldigt spänd och öm i hela bakdelsmuskulaturen. Muskelatrofi (lindrig) höger sida bakdelen, halt initialt i skritt på VB (förväntat) och i trav på BB. Att hon var halt på HB med i trav förvånade, men vi lät det vara därhän så länge innan vi fått bort det akuta problemet i VB. Vet rek värme, vila och equiatriker.

20 dec kommer equiatrikern ut och konstaterar att hästen är spänd och öm i bakdelsmuskulaturen, och förutom den akuta muskelskadan VB så har hon 'gamla' muskelproblem i HB, bägge troligen från hagvurpor, och när det akuta problemet kom i VB försvann avlastningsbenet och då gav de äldre problemen symptom. Får massage på de muskler som inte är berörda av den akuta muskelskada. Rek från equiatrikern är vila, värme och massage.

Pratar med min klinikvet med på telefon som rek B.vitamin med, och i övrigt samma sak.

Isen är dock kvar och värre än nånsin, och jag hamnar i en ond cirkel där hästen för att inte halka spänner sig hela tiden vilket förvärrar muskelproblemen i bakdelen (lite som din när den var öm bak). Vet och equiatriker anser att det måste på skor och brodd så hon får grepp och törs slappna av. Min hovslagare flyr landet. I januari får jag dock på skor + brodd och damen får grepp. En viss förbättring syns då, men ingen större sådan: Equiatrikern behandlar, jag masserar och det är B-vitamin och EXTREM övertäckning (värme) samt back on track ryggstycke. Men jag tycker det inte är spec mkt bättre mer än att den akuta muskelskadan läker ut.

Så i jan 05 åker vi in på klinik. Klinikvet konstaterar att hästen är väldigt öm och spänd i hela bakdelsmuskulaturen, har en muskelatrofi HB samt är halt bägge bak. Röntgen bakknän, haser och framknän UA. Hästen sätts på smärtstillande och antiinflammatoriskt (finadyne) i 10 dagar och ska fortsätta täckas och hållas varm och masseras etc, men även gå 30 min/dag vid hand på bra underlag med bra fäste så att hon får röa sig ordentligt på bra underlag och få genomblödning i musklerna och våga använda dem (med hjälp av smärtstillande) ordentligt. Vecka två promeneras hon 60 min per dag, så även vecka tre. Sen är det ÅB. Innan det kommer equiatrikern ut och lossar massa muskelspänningar med.

På återbesök är musklerna mycket bättre, men hästen är fortfarande halt BB. Hältan sitter högt och ledbedövning visar att den kommer från knäleden. Dubbelsidig knäledsinflammation bak alltså, antagligen pga felbelastning när hon gått och spänt sig och haft ont. Båda knäna sprutas med 2 olika sortes kortison samt tuppkam.

Hästen blir en 'helt ny häst' av ledsprutningen, hittar trav igen, börjar busa i hagen igen och rör sig mycket trevligare. Aktiveras försiktigt under denna tid (tömkörning, promenader etc). På ÅB är hästen bättre men inte bra, fortfarande kvarstående ledreaktion i HB, och hon sprutas med Cartophen intramuskulärt tre ggr med en veckas mellanrum, arbetas som vanligt under tiden och är tvärfräsch. Någon vecka innan ÅB så trampar hon av sig en sko och får ett FULT broddtramp på HF och blir halt. Skorna dras strax efter. På återbesöket är hon halt HF av broddtrampet, har en rörelsestörning HB och har en kotledsreaktion VF. Bingo typ. Hon är ömfotad fram med. Veterinären vill i detta läge inte behandla mer, och vill inte ge sig på att försöka bedömma vad som kan vara 'äkta' hälta, elelr vad som är pga broddtramp och skoavdragning. Så hästen skos på fram igen samma dag, och skickas hem med ordern att arbetas som vanligt men återkomma om hältan fram inte ger sig. En vecka efter ÅB är hästen lika halt som på kliniken och jag ringer vet och vi får en tid. Några dagar senare går hästkräket och får en lednära sparkskada på VB och där är vi nu. Har tid på torsdag, och lite beroende på hur hons er ut då så blir det enda fortsatt sårjox, eller så kan vi se hur det är på hältfronten, som ju fick sättas lite på 'paus'. Igår drog hästfan upp ett rivsår på låret på VB som är svullet och ömt, så.. sucka..

Men, med tanke på hur det trasslat och hur mycket 'jälp' (utöver equiatrikern) som min faktiskt behövt, och att det ändå gett komplikationer, så tycker jag definitivt INTE att det var 'överdrivet' att kontakta vet. Hellre lösa det så fort som möjligt än behöva ta hand om följproblem sen. JAG hade faktiskt TUR att hon gjorde vurpa två som gav den akuta muskelskadan så att problemen aktualiserades och upptäcktes i TID ändå. Jag har en inackordering här med REJÄLA muskelproblem. Hon är 7 år nu, och equiatrikern konstaterade att 'här har du en version av din unghäst, men där man inte haft sådan tur att man kunnat upptäcka problemen när hästen var ung, och såhär blir resultatet'. Och det ÄR INTE lätt att upptäcka sånt där på unghästar, de rör sig knackigt i perioder, de växer etc etc. Så jag är med facit på hand GLAD att hon fick den akuta muskelskadan som avslöjade de andra (värre) problemen med musklerna i tid. Även om det tagit en evinnerlig jäkla tid och behandlingar både av vet och equiatrikern etc och vi ännu inte sett slutet på det.

fast det låter som att även vet tror att det är korsförlamning, och det är rätt dumt att låta läka ut av sig själv eftersom det kan ge bestående problem.

Ang träningen beror det iofs på vad du tränar, men man får inte träna hästen för tävlin eller under tävlingslika förhållanden om de står på dopingklassade preparat. Det är ju inte heller särskilt schysst mot hästen att arbeta den när man har begränsat dess möjlighet att känna om något inte är bra och därmed riskerar att han förvärrar en skada som du kanske inte vet om.

:confused: :)
Hussen skrev:
fast det låter som att även vet tror att det är korsförlamning, och det är rätt dumt att låta läka ut av sig själv eftersom det kan ge bestående problem.

Nja, alltså vet. tyckte inte symptomerna stämde med korsförlamning, och han tyckte inte hästen var tillräckligt stel för att det skulle kunna vara en "riktig" korsförlamning. Men det finns ju i olika grader, därför ville han kolla för säkerhets skull. Hästen får ½kg korn per dag vad gäller kraftfoder, inte för hård och inte för lite träning därför är risken mycket liten att den skulle ha fått korsförlamning. När han såg att det var en travare kändes det som att han fick lite förutfattade meningar när jag sa att hästen "tränats hårdare tidigare" med "hårdare" menar jag ju inte alls à la tävlingsridning eller hård travträning, utan snarare att hästen tränade musklerna mer effektivt men ändå korta träningspass och inte direkt "hård" träning, bara effektiv dvs träna rätt muskler. Nästan bara i skritt dessutom..

Hussen skrev:
Ang träningen beror det iofs på vad du tränar, men man får inte träna hästen för tävlin eller under tävlingslika förhållanden om de står på dopingklassade preparat. Det är ju inte heller särskilt schysst mot hästen att arbeta den när man har begränsat dess möjlighet att känna om något inte är bra och därmed riskerar att han förvärrar en skada som du kanske inte vet om.

Jag tränar Akademisk ridkonst. Det är ju lite styrketräning, men hästen är såpass van vi de övningarna vi utför på träningen att man inte alls kan jämföra det med tävlingsridning. Som sagt så travar vi knappt utan arbetar med avslappning och samling i skritt. Visst blir han trött, därför kommer jag inte träna mer än hälften av passen jag tänkt från början (om han nu känns bättre tills dess så vi överhuvudtaget åker dit) egentligen är det mest uttröttande mentalt av att åka bort och träna, det är den biten jag isåfall oroar mej för.

"och därmed riskerar att han förvärrar en skada som du kanske inte vet om"

Förhoppningsvis har jag fått svar tills dess om han mot förmodan skulle ha korsförlamning. Annars hittade vet. ju inga fel mer än att han var just stel och var öm i strålen på bakhovarna. Och ET har klämt igenom hästen för att känna att allt är som det ska i övrigt i musklerna. Med tanke på hur bra han ändå kan stretcha bakbenen (hovslagaren provade när jag klagade på att hästen var stel, och han sa något om att "om ändå mina hästar kunde sträcka så här långt!" han kunde nämligen sträcka sina bakben BREDVID och samtidigt OVANFÖR framknäna och i stort sett rakt bakåt med bägge benen, utan problem) och hur mjuk han är i musklerna i övrigt förutom vid "spänningspunkterna" och musklefästen så tror jag inte det finns risk för några övriga problem.

När det var som värst var ju symptomerna väldigt stora, men eftersom han blev så mycket bättre bara tills idag (dagen efter han fått på sej skorna igen) verkar problemet faktiskt ha suttit i hovarna enbart. Man får ju skilja på orsak och symptomer.. Nu knäpper det fortfarande i bakknäna och han rör sej lite stelt men sträcker fram benen ordentligt igen. Så jag får se hur det ser ut framöver dag för dag och se att det går åt rätt håll helt enkelt antar jag..

Tack för din resumé!
Lät lite mer allvarligt som sagt, men nu känns det bättre att jag tog ut vet. för han tyckte inte att jag verkade löjlig som kollade upp det hela, och han skrev ju ut ett av de preparat ET föreslagit utan att jag sagt något om det till veterinären (vilket gör att jag får bättre förtroende både för veterinären och Equiterapueften). Tror att ET förklarade lite konstigt när han beskrev det som "muskelavslappnande" för det han menade var nog att musklerna blir mjukare om man hjälper till att få bort inflammationer som kan bli om de går fel. Att de blir mjukare mao inte att det är ett muskelavslappnande preparat..

Och jag som var så arg på mej själv för att jag lät honom gå 3-4 veckor barfota fastän han blev succesivt mer stel för varje dag redan från början.. Jag trodde att jag bara red dåligt så jag inte "fick till det" och att han blev stel och spänd därför. Att det t ex hade med min hand att göra vid ridningen.. Och ET sa faktiskt redan nån vecka efter att vi plockat av skorna att det var ett dumt påhitt och att vi skulle slå på dom igen. (Men då antog jag att han hade förutfattade meningar för att han har dåliga erfarenheter av hästar som går barfota..) så jag lyssnade förstås inte förrän skadan var uppenbar :(
Men med tanke på att han bara gick barfota mellan 4:e och 22:a Maj kanske det inte hann bli några långvariga men..
Så drygt bara när jag själv orsakade hans stelhet/hälta av ren dumhet :mad: det är synd om stackars hästen som har en så dum ägare.. :(

Först vill jag bara säga att jag tycker att du resonerar vettigt och att det inte är något principiellt fel att medicinera en stel häst.
Jag tycker inte heller egentligen att det är fel att man påbörjar lättare arbetet med en medicinerad häst för att tillåta att hästen vågar använda sina muskler igen, det som är faran, och det jag avsåg med skador man inte vet något om, är att hästen får någon form av sträckning, blödning, överbelastning eller dyligt som han inte känner av eftersom han, trots allt, är behandlad. Där måste man vara riktigt försiktig i sitt arbete.

Sedan kan man ju diskutera diagnosen och behandlingen, men vet har tagit blodprov och kommer med största sannolikhet att analysera det map de muskelenzymer alexandra nämnde tidigare. Men det är nog även så att du kommer att få samma behandling oavsett vilken diagnos vet kommer fram till i det här fallet.

Till sist vill jag bara säga lycka till också, och inte bara komma med pekpinnar... :angel:

Att du rider akademiskt och mest skrittar är ingen garanti för hästen inte fått hård träning..
Har du samlat honom för mycket även för en kort stund kan det ge utslag.

Vissa hästar (särkild de som varit drabbade tidigare) kan vara extremt känsliga för korsförlamingar.

Har haft hand om en travare som fick det titt som tätt och det behövde inte finnas någon spec orsak.(som vi kunde hitta :smirk: ).Han kunde ha gått ihagen och tränat precis som vanligt för att nästa dag inte komma ur boxen.

Han har aldrig haft ens något liknande korsförlamning så länge jag haft honom.. Och förra ägaren som haft honom i 9 år sa att han sällan var halt eller sjuk, hade han haft korsförlamning rejält borde jag fått höra det eftersom jag haft en hel del kontakt med henne.

Hussen: Ja, det kanske är bra att få en påminnelse, att man inte ska träna som vanligt när hästen går på medecin. Jag tänker ta det väldigt lugnt innan träningen och mest rida ut i skogen för att han ska få röra på sej, för hans ridträning sitter såpass bra att jag inte tror han kommer tappa det för att han inte blir tränad på ett tag. Men det vore synd att missa träningen, så verkar han bra tills dess kommer jag testa. Och vara noga med att säga till tränaren så hon inte sätter för mycket press.

Totola skrev:
Tack för din resumé!
Lät lite mer allvarligt som sagt, men nu känns det bättre att jag tog ut vet.

Det fanns inga tecken på att det var speciellt allvarligt för mind am heller, och många (de flesta i ärlighetens namn) tyckte jag var FJANTIG som tog ut vet och tyckte 'det är en unghäst, hon växer och har växtvärk, ge dig nu'. Och även när det hela uppdagats så fanns det vissa som ansåg att bästa lösningen var att slänga hästen på lösdrift och 'glömma bort' den ett år (vilket hade gett en häst med enorma problem, men..).

Lite det jag ville åt, att det verkad einte speciellt allvarligt från början, och hade jag inte varit en kinkig ägare hade det kunnat viftas bort bara.

Ang skor av, min dam gick utan skor ungefär samma period som din (längden alltså) och fick ledproblem av det, antagligen för hon hade en del av problemen bak kvar, så man kan nog inte säga någon 'minimitid'. Däremor har ju din herre de bästa förutsättningar för att bli bra igen (och förhoppningsvis snabbt) just för att du tog tag i det i tid =)

Tack för uppmuntran :) Jag såg tydliga förbättringar tills igår då jag tog en kort skogstur för att han skulle få röra på sej. Knäna knäppte lite men han tog mycket längre steg än tidigare och var ganska mjuk i musklerna. Så jag hoppas det fortsätter i den riktningen!
Ska vänta tills behandlingen med antiinflammatoriska är slut, och sen ta ut massör och höra vad hon säger. Förhoppningsvis räcker det då med en rejäl massage för att hästen ska vara redo att fixa till resten själv med hjälp av rörelse. *hoppas*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 343
Senast: lillaphu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?