Sv: Muskelavslappnande medecin, någon som använt det?
Korta resumen:
Hästen i fråga är född 03 btw.
December 04 under perioden med is från helvetet så ser damen ofräsch ut, och vidare studier (av mig) visar att hon är stapplig och stel i gången bak. Hittar dock inget som kan förklara det. Efter en knapp vecka reagerar hon dock med att hugga vilt efter mig när jag rör henne på vänster lår. Vet är ut 19 dec (en vecka efter första symptom) och konstaterar muskelskada VB (där på låret) samt att hästen är väldigt spänd och öm i hela bakdelsmuskulaturen. Muskelatrofi (lindrig) höger sida bakdelen, halt initialt i skritt på VB (förväntat) och i trav på BB. Att hon var halt på HB med i trav förvånade, men vi lät det vara därhän så länge innan vi fått bort det akuta problemet i VB. Vet rek värme, vila och equiatriker.
20 dec kommer equiatrikern ut och konstaterar att hästen är spänd och öm i bakdelsmuskulaturen, och förutom den akuta muskelskadan VB så har hon 'gamla' muskelproblem i HB, bägge troligen från hagvurpor, och när det akuta problemet kom i VB försvann avlastningsbenet och då gav de äldre problemen symptom. Får massage på de muskler som inte är berörda av den akuta muskelskada. Rek från equiatrikern är vila, värme och massage.
Pratar med min klinikvet med på telefon som rek B.vitamin med, och i övrigt samma sak.
Isen är dock kvar och värre än nånsin, och jag hamnar i en ond cirkel där hästen för att inte halka spänner sig hela tiden vilket förvärrar muskelproblemen i bakdelen (lite som din när den var öm bak). Vet och equiatriker anser att det måste på skor och brodd så hon får grepp och törs slappna av. Min hovslagare flyr landet. I januari får jag dock på skor + brodd och damen får grepp. En viss förbättring syns då, men ingen större sådan: Equiatrikern behandlar, jag masserar och det är B-vitamin och EXTREM övertäckning (värme) samt back on track ryggstycke. Men jag tycker det inte är spec mkt bättre mer än att den akuta muskelskadan läker ut.
Så i jan 05 åker vi in på klinik. Klinikvet konstaterar att hästen är väldigt öm och spänd i hela bakdelsmuskulaturen, har en muskelatrofi HB samt är halt bägge bak. Röntgen bakknän, haser och framknän UA. Hästen sätts på smärtstillande och antiinflammatoriskt (finadyne) i 10 dagar och ska fortsätta täckas och hållas varm och masseras etc, men även gå 30 min/dag vid hand på bra underlag med bra fäste så att hon får röa sig ordentligt på bra underlag och få genomblödning i musklerna och våga använda dem (med hjälp av smärtstillande) ordentligt. Vecka två promeneras hon 60 min per dag, så även vecka tre. Sen är det ÅB. Innan det kommer equiatrikern ut och lossar massa muskelspänningar med.
På återbesök är musklerna mycket bättre, men hästen är fortfarande halt BB. Hältan sitter högt och ledbedövning visar att den kommer från knäleden. Dubbelsidig knäledsinflammation bak alltså, antagligen pga felbelastning när hon gått och spänt sig och haft ont. Båda knäna sprutas med 2 olika sortes kortison samt tuppkam.
Hästen blir en 'helt ny häst' av ledsprutningen, hittar trav igen, börjar busa i hagen igen och rör sig mycket trevligare. Aktiveras försiktigt under denna tid (tömkörning, promenader etc). På ÅB är hästen bättre men inte bra, fortfarande kvarstående ledreaktion i HB, och hon sprutas med Cartophen intramuskulärt tre ggr med en veckas mellanrum, arbetas som vanligt under tiden och är tvärfräsch. Någon vecka innan ÅB så trampar hon av sig en sko och får ett FULT broddtramp på HF och blir halt. Skorna dras strax efter. På återbesöket är hon halt HF av broddtrampet, har en rörelsestörning HB och har en kotledsreaktion VF. Bingo typ. Hon är ömfotad fram med. Veterinären vill i detta läge inte behandla mer, och vill inte ge sig på att försöka bedömma vad som kan vara 'äkta' hälta, elelr vad som är pga broddtramp och skoavdragning. Så hästen skos på fram igen samma dag, och skickas hem med ordern att arbetas som vanligt men återkomma om hältan fram inte ger sig. En vecka efter ÅB är hästen lika halt som på kliniken och jag ringer vet och vi får en tid. Några dagar senare går hästkräket och får en lednära sparkskada på VB och där är vi nu. Har tid på torsdag, och lite beroende på hur hons er ut då så blir det enda fortsatt sårjox, eller så kan vi se hur det är på hältfronten, som ju fick sättas lite på 'paus'. Igår drog hästfan upp ett rivsår på låret på VB som är svullet och ömt, så.. sucka..
Men, med tanke på hur det trasslat och hur mycket 'jälp' (utöver equiatrikern) som min faktiskt behövt, och att det ändå gett komplikationer, så tycker jag definitivt INTE att det var 'överdrivet' att kontakta vet. Hellre lösa det så fort som möjligt än behöva ta hand om följproblem sen. JAG hade faktiskt TUR att hon gjorde vurpa två som gav den akuta muskelskadan så att problemen aktualiserades och upptäcktes i TID ändå. Jag har en inackordering här med REJÄLA muskelproblem. Hon är 7 år nu, och equiatrikern konstaterade att 'här har du en version av din unghäst, men där man inte haft sådan tur att man kunnat upptäcka problemen när hästen var ung, och såhär blir resultatet'. Och det ÄR INTE lätt att upptäcka sånt där på unghästar, de rör sig knackigt i perioder, de växer etc etc. Så jag är med facit på hand GLAD att hon fick den akuta muskelskadan som avslöjade de andra (värre) problemen med musklerna i tid. Även om det tagit en evinnerlig jäkla tid och behandlingar både av vet och equiatrikern etc och vi ännu inte sett slutet på det.