Muskelär hälta??

M

momeli86

Om en häst visar lätt hälta/oren gång som försvinner när hästen blir uppvärmd, kan det bero på något annat än "muskelär" hälta då??
Alltså något annat än att hältan beror på tex. överansträngda muskler??

Sv: Muskelär hälta??

Det kan säkert stämma, men trots allt finns där ju något som stör hästen.... Jag hade nog iaf ringt en vet. och frågat. Man kan ju ge det någon vecka och se om det blir bättre....

Om en häst visar lätt hälta/oren gång som försvinner när hästen blir uppvärmd, kan det bero på något annat än "muskelär" hälta då??
Alltså något annat än att hältan beror på tex. överansträngda muskler??

Ja det kan bero på annat än muskler .

Hur som helst ska du kolla upp din häst på klinik så du vet vad det är .

Mvh miaa

Muskelbristning/sträckning ger inte det symptom du beskriver. Stelhet i muskulaturen kan göra det. Stela muskler har oftast en orsak. Om hästen går lite knackigt i början av ridpasset kan det även handla om olika ledproblem eller att hästen har ont helt enkelt. När knackigheten försvinner beror det bland annat på att endorfinproduktionen sätts igång, vilket dämpar smärtan och ger välbefinnande. Knackighet i början av ridpasset är ett viktigt tecken som jag personligen anser att du ska kolla upp, om det inte handlar om knackighet något enstaka pass utan varje ridpass. Speciellt om det dykt upp och inte funnits tidigare. Är hästen lite äldre och fungerar bra i övrigt och inte gör något tyngre arbete så är det ibland bara ett tecken på normalt åldrande och inget man gör något åt men det kan vara så att din häst har en ledinflammation som den behöver behandling för.

Hälta som värmer ur kan orsakas av ledproblem - ledinflammationer.
Kolla på klinik!

Jag skulle nog tro att det oftare handlar om ledproblem än muskelär hälta (stelheten i muskulaturen brukar i de här fallen komma från benen enligt min erfarenhet).

Ok...jag undrar därför att en bekants häst blev muskelhalt när den började tränas på annat sätt än tidigare...en övergående hälta alltså.
Därför undrar jag om det ofta beror på musklena när hästen går orent men blir bra under uppvärmning?

Men tydligen behöver det inte alls bero på musklerna (om det inte är konstaterat av vet)...stämmer det?

precis som de andra skriver så kan förststadiet på en ledinflammation värmas ur, men efter ett tag brukar de bli värre i stället, kolla upp det innan det blir kroniska saker av det hela

Har exakt samma problem. Våran ponny har tagit lång tid att värma upp, åkte iväg med henne för att kolla och nu är hon behandlad i båda kotorna fram...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar