Muskel/massagekunniga (häst)

Sammet

Trådstartare
Jag har lärt mig att en muskel har en viss tid som man bör max stretcha den, efter den stunden försvinner effekten av stretchen och det blir dåligt istället.

Samma sak när man träna en häst.
Det finns en maximal på vad musklerna lär sig.
Har för mig att dte var ngt i stil med 3 ggr. sen har musklerna och hästens hjärna gjort allt de kan för det träningspasset för att lära sig en rörelse.

Någon som kan ge mig de exakta korrekta "maximala"?

Sv: Muskel/massagekunniga (häst)

Det finns lite olika filosofier när det gäller stretching. Ibland gör forskningen nya rön inom människoområdet och så kan ta det ta lite tid innan det "skakar ned" i djuridrottsfysiologin.

Förr pratade man alltid om att stretchen skulle hållas kvar i 30-60 sek för att ha någon effekt. Sen har man pratat om att det inte spelar någon roll utan att man istället ska upprepa 2-3 gånger. När det gäller häst-stretching brukar jag alltid säga att man ska sträva efter att hästen ska bejaka, kan man upprepa 2-3 gånger och hålla kvar 8-10 s så är det bra, men om en viss häst kommer mera till ro om man släpper efter 2-3 s så gör det i så fall istället för att det blir konflikt runt det hela.

Att upprepa 18 gånger istället för 2-3 gånger ger ingen extra effekt anser jag men jag har inte sett någon forskning på detta.

När det gäller träningen har jag ingen officiell forskning på hur många upprepningar som är optimalt ur fysiologisk synpunkt men ur mental synpunkt är det viktigt att belöna en bra insats. Därför rekommenderar många tränare att sluta direkt när ett lyckat resultat uppnåtts dvs första gången hästen gör rätt. Så lär den sig att belöningen (=vilan) hör ihop med det som den gjorde rätt.

Vad gäller träningen vet jag faktiskt inte.
Vad gäller stretchingen så "öppnas" inte muskelreceptorerna förrän efter 30-45 sek, enligt min equiterapeut (nyutbildad sedan 2 år).
Av den anledningen ska det vara förkastligt att stretcha kortare. Men även det är säkert en sanning med modifikation, vissa hästar kanske slappnar av bättre om man tar kortare men fler gånger. Huvudsaken tycker jag är att man uppnår ett resultat efter övningen, att muskeln verkligen tänjts ut till avslappning.

Själv brukar jag låta hästarna stretcha själva så gott det går, dvs jag håller i men "tänjningen" får de göra själva. Och när de nått sitt max och kan hålla där avslappnat släpper jag försiktigt ner. I regel brukar det gå ganska snabbt, runt en minut i varje stretch. Och det funkar, för jag kan se resultat redan inom några dagar! :D

Så lär den sig att belöningen (=vilan) hör ihop med det som den gjorde rätt.

Och inte bara det; precis som med musklerna så är det inte själva arbetet som bygger upp/ger styrka/förståelse utan det är VILAN!
Att ge hästen tid att smälta det som hänt/det den lärt sig är en förutsättning för ett lyckat resultat! ;)

inom ca 20 minuter efter det att hästen stannat efter avskrittning bör man ha klarat av stretchen.. det är på ungefär den tiden som musklerna kallnar..

jag har ingen forkning som backar upp detta utan det är baserat på de råd jag har fått och läst själv..

stretchar man hästen kall så är det bindväv och hinnor som kan slitas sönder då dessa måste vara varma och uppmjukade innan musklerna stretchas..

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 800
Senast: Enya
·
Hästvård Har haft ute en equiterapeut och min häst har konstaterad karprygg . Hon hittade att han har en samling spänningar på höger sida bak i...
Svar
7
· Visningar
2 209
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka