Muskel-E, vettigt eller inte

G

gneignei

Jag använder Muskel-E till hästarna, på förpackningen står det att det motverkar mjölksyra och en massa annat junk. Är det något att ha eller är det bara tillverkaren som tjänar pengar?

Sv: Muskel-E, vettigt eller inte

Jag har egentligen ingen aning.. Har aldrig använt muskel-e av anledningen att det är å satans dyrt :crazy:
Själv kör jag med Tokosel för musklerna, billigare!

Men förhindra mjölksyra tror jag inte att ett "lagligt" preparat kan göra.. Indirekt kanske genom att hjälpa till med uppbyggnaden av musklerna..

Vad innehåller Muskel-E, enligt förpackningen? Och varför använda selen för musklerna? Eller får hästen inget mineralfoder?

Nej E-vitamin motverkar inte mjölksyra, inte heller hjälper det till att bygga upp musklerna.
Däremot ger BRIST på vit-E/selen muskelsönderfall vilket naturligtvis gör musklerna mer känsliga för träning.
PL

Jag läste en lång uppsats förut om hur E-vitamin tillgången varierade i olika grovfoder mm.
Utav det så fick jag fram att under betesgång så får hästarna normalt i sig hela sin E-vitamindos utan problem. Men i hösilage (kanske hö med?) så bröts det ner eller försvann på något sätt, så under vinterhalvåret så finns viss mening med att tillskottsfodra med E-vitamin.

Så jag ger tokosel för att tillföra selen året runt (om jag inte skulle komma upp i rätt selendos med något kraftfoder), sen ger jag E-vitamin på vinter halvåret.

Ja så har jag hört och att tävlingshästar tex som tränar hårt, behöver extra pga detta.

Jag ger ett fullgott muslifoder och fri tillgång på hösilage med bra värden, då borde alltså Muskel-E inte göra någon nytta eg.

Jag har fått hem en 6-årig hingst som inte har några ryggmuskler och eftersom jag nu tränar honom i skog och mark (enbart skritt) mer mycket klättring så tänkte jag att det kanske skulle hjälpa honom, men då kan jag ju strunta i att ge tillverkaren mina pengar ;)

Hösilage kan ligga lågt i vitamin E även om det är bra i övrigt så du kan ju kolla om kraftfodret täcker behovet.
PL

En liten följd fråga bara, Tokosel fick jag höra är receptbelagt :confused: stämmer det verkligen

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 319
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025