Musik till begravning

Sonja Aldén - Till en ängel

Eric Clapton - Tears in heaven

Ulf Lundell - Öppna landskap

Rent - Seasons of love

The Band Perry - If I die young

Var musik en stor del av din sons liv? När jag läste tråden så blev jag med ens ledsen över att du funderade över huruvida en låt som du vet med dig att din son gillade, och som du förknippar med honom, inte är passande. Jag vet inte hur det var med din son, men musik kan vara en stor del av en persons identitet. Om jag skulle gå bort hoppas jag verkligen att det på begravningen uteslutande spelas låtar som betytt något för mig. Jag tycker att det låter som en underbar idé att tala med din sons kompisar och få lite smakråd! :)

Du kanske ska ta en låt som du förknippar med nåt vackert och med honom också ..och hans lillebror en sån låt ? Sen resten hans låtar ...usch jobbigt att sitta o skriva sånt man aldrig ens själv vill vara med om :(

Undrar just om det är groteskt att köra Kapten Röd med "När solen går ner"?
Den låten lyssnade han ofta på, och det är den jag förknippar med honom, men den är ju rätt brutal....
Hans vänner kan iofs ha bättre förslag...

Vill börja med att beklaga sorgen...

Många gånger är det låtar som man förknippar med personen som blir bäst, även om texten känns "opassande". På min brors begravning, som dog ung, spelades Bye Bye Johnny med Return, Sing me a song med Return och Kentas sång "Just idag är jag stark".

Kentas låttext kan kännas fel på en begravning, men min bror hade några månader tidigare sagt "på min begravning ska den spelas", så då gjorde vi så och det kändes helt rätt. Även favoritlåten med Ozzy Osbourne spelades, "Mama I'm coming home".

Sen finns ju alltid klassikern Forever Young med Alphaville.

Välj det som känns bäst! Även om texten inte stämmer helt 100 med situationen.

Vi håller ju också på att välja musik. Pappa älskade melodiös hårdrock, så jag kommer se till att det är några låtar med som jag vet att han älskade, även om de inte är för begravning egentligen. Det viktiga för mig är att vi hedrar minnet av pappa - och det gör vi genom att spela sånt han gillade.

Who wants to live forever med Queen har vi funderat på. Otroligt vacker tycker jag. Och jag vet att pappa gillade den.
Likaså av hårdrocken så finns det otroligt många fina ballader. Scorpions Here in my heart är en sån, den funderar jag på att använda.

Sometimes there's a time you must say goodbye
Though it hurts you must learn to try
I know I've got to let you go
But I know anywhere you go
You'll never be far
'Coz like the light of a bright star
You'll keep shining in my life
You're gonna be right

Here in my heart
That's where you'll be
You'll be with me
Here in my heart
No distance can keep us apart
Long as you're here in my heart

Won't be any tears falling from these eyes
'Coz when love's true love never dies
It stays alive forever
Time can't take away what we have
I will remember our time together
You might think our time is through
But I still have you

Here in my heart
That's where you'll be
You'll be with me
Here in my heart

I know you'll be back again
And 'till then
My love is waiting

Here in my heart
That's where you'll be
You'll be with me
Here in my heart

Denna tycker jag är väldigt fin, mycket passande för unga personer som går bort tragiskt. Men det är ju så olika, ta en låt Du känner för, det blir bäst då.

Kom på en till låt, Emil Assergård - vi ses igen. En jättefin låt som skrevs till en ung kille som dog i en olycka förra året.

Beklagar sorgen

Nedanstående är både ljus och lättsjungen melodi samtidigt som den hjälpt mig att minnas dem jag mist, kanske kan den hjälpa dig även om ni inte har den på begravningen.

Kirsty MacCol- Days
Thank you for the days
Those endless days, those sacred days you gave me
I'm thinking of the days
I won't forget a single day believe me

I bless the light
I bless the light that lights on you believe me
And though you're gone
You're with me every single day believe me

Annars
within temptation-somwhere (lite pampigare om vilsen själ)

Håller med om att Within Temptation - Somewhere är vacker och passande för en vilsen själ.

Eller den här - Forgiven. Om att förlåta den man har förlorat.

Jag beklagar verkligen :(

Clapton's 'Tears in Heaven' passar ju mycket bra da han skrev den nar hans son dog. Det ar en av mina absoluta favorit latar.

Håller med om att Within Temptation - Somewhere är vacker och passande för en vilsen själ.

Eller den här - Forgiven. Om att förlåta den man har förlorat.
Forgiven känns bara så rätt!!! Verkar dock svår att sjunga?
Tack för alla era tips, fortsätt gärna med dem

Den här får det bli

Lyssnar på den om och om igen, låter sorgen komma och passera....

Ska till begravningsbyrån imorgon, idag besöker jag handelsträdgården för att köpa körsbärsträdet samt rosor till vår egen minnesplats.
Åker även förbi Granngården och köper utsäde åt Lucas, han får inte känna sig åsidosatt, han har ju även sin sorg att bearbeta:cry:

Tack för tipset, har aldrig hört den tidigare

Jag vill bara inflika att jag håller med de personer som skrivit att det inte spelar någon roll om låtar man spelar passar på begravningar textmässigt, huvudsaken är att de passar personen man håller begravningen för, anser jag.

Har själv varit på begravning där det spelades uteslutande dansband. Knappast något som säger begravning, men så fantastiskt fint, speciellt då det var personens egen önskan. Tror knappast att det var någon som ansåg det som olämpligt, snarare tvärtom.

Låter bra att du har hittat en låt som känns rätt.

När min sambos bror begravdes spelades Metallicas Nothing Else Matters, dock i en annan version. Jag var tveksam innan, men den passade väldigt bra.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar