Musik till begravning

Ja nu är det bestämt med den mesta av musiken;
Precis som du vill - Jens Hult
Saknade vänner - Kapten Röd
Du vet väl om att du är värdefull - psalm
Forgiven (Whitin Temptation) - vän/vänner och förhoppningsvis jag.
Saknar en låt???

Vet inte riktigt vad vi ska hitta på, så gärna fler förslag. Troligen blir den ingångslåt (vad innebär det egentligen?? Första låt eller går man in då??)

När min pappa dog ville jag gärna ha Ted Gärdestads Sol, vind och vatten. Min syster hyrde en trubadur och faktiskt passade låten väldigt bra som begravningssång. Kanske inte som ingångslåt dock, men jag kom att tänka på Himlen är oskyldigt blå av samma artist. Med visst förändrat arrangemang.

Beklagar förlusten.
För ett halvår sedan var jag en del i en grupp som skulle välja en låt var till en vän som dött av samma orsak. Jag valde Metallica Nothing else matters och jag tyckte den kändes rätt och fin.

Ber om ursäkt för delvis trådkapning. Men har funderat på detta för egen räkning, och detta känns som en bra tråd att fråga...

Nothing Else Matters har nämnts tidigare i tråden. Men hur ser ni på att ha "hårdrock" på en begravning? Är det ok om texten känns rätt och är talande, eller bör man hitta en nedtonad cover för att kunna spela den med värdighet? Om man väljer sådan musik, är det bara borgerlig begravning som är aktuell då? :confused:

Ja nu är det bestämt med den mesta av musiken;
Precis som du vill - Jens Hult
Saknade vänner - Kapten Röd
Du vet väl om att du är värdefull - psalm
Forgiven (Whitin Temptation) - vän/vänner och förhoppningsvis jag.
Saknar en låt???

Vet inte riktigt vad vi ska hitta på, så gärna fler förslag. Troligen blir den ingångslåt (vad innebär det egentligen?? Första låt eller går man in då??)

En god vän till mig förlorade kampen mot drogerna och gick bort 2011, 29 år ung. På hans begravning spelades musik som var "han", bl.a. Forever Young med Alphaville. Den tipsar jag om även om jag inte vet alls om den passar :) Har läst dina trådar i tysthet, vill passa på att beklaga er stora förlust. Du och ni verkar vara starka! Stor kram till dig.

Ber om ursäkt för delvis trådkapning. Men har funderat på detta för egen räkning, och detta känns som en bra tråd att fråga...

Nothing Else Matters har nämnts tidigare i tråden. Men hur ser ni på att ha "hårdrock" på en begravning? Är det ok om texten känns rätt och är talande, eller bör man hitta en nedtonad cover för att kunna spela den med värdighet? Om man väljer sådan musik, är det bara borgerlig begravning som är aktuell då? :confused:
Varför skulle inte hårdrock fungera?

@Texaz Tycker inte du ska oroa dig över att låten skall kännas för grov, viktigast är att man får en känsla av just din son vad det än är för låt! Svåra val förstår jag. :(

På en kompis begravning förra året spelade man en låt, dock utan sång, ni vet den i Sagan om ringen första delen, när man precis kommer in i Fylke? Modern som de flesta känner till, rogivande och vacker

Varför skulle inte hårdrock fungera?
Tänkte mest på musikstilen. Att spela hårdrock i kyrkan känns ungefär som att svära i kyrkan. Eller har jag fel?
Känns respektlöst liksom på något sätt, eller ska man strunta i sån och välja det man själv gillar till sin egen begravning?

Senast ändrad:
Tänkte mest på musikstilen. Att spela hårdrock i kyrkan känns ungefär som att svära i kyrkan. Eller har jag fel?
Känns respektlöst liksom på något sätt, eller ska man strunta i sån och välja det man själv gillar till sin egen begravning?
Hårdrock är inte detsamma som satansdyrkan, om det är vad du tänker på. Det finns väl lika många varianter av hårdrockslåtar som låtar av andra musikstilar, finns ju även kristen hårdrock, så jag ser faktiskt inte problemet. Tron om att det skulle vara satanistisk musik trodde jag dog ut på 70-talet. :)

Jag tycker inte hårdrock platsar sämre i kyrkan än någon annan musik, det som känns respektlöst är texter snarare än musikstil och många hårdrocktexter är bra meningsbärande texter som mycket väl platsar.

@Texaz Just ingångsmusik kanske är skön att ha något instrumentalt, något på orgel eller piano. Något som inte är alltför känsloladdat för er. Det är den musiken som ni närmast anhöriga går in till. Andra begravningsgäster sitter redan inne i kyrkan och ni har reserverade bänkar längst fram. Under ingångsmusiken går ni fram, bugar mot den avlidne och sätter er.

Vi kommer ha borgerlig begravning för pappa och har väldigt blandade låtar. När det gäller hårdrock har vi dock valt ballader, som känns mer passande för oss.

En vän som förlorade sina två barn hade "Empty Room" med Sanne Nielsen på begravningen, men den kanske blir för sorglig? "Du är det finaste jag vet" har jag sjungit på mina mor- och farföräldrars begravningar, är väldigt fin text på den. Sen finns ju "Somewhere over the rainbow" och "Öppna Landskap" som jag har hört på begravningar och som har vart väldigt passande. Kanske någon av dem passar?

Den här är en av mina favoritlåtar och med tanke på texten kan den nog vara riktigt fin på begravning:

Jag tycker inte hårdrock platsar sämre i kyrkan än någon annan musik, det som känns respektlöst är texter snarare än musikstil och många hårdrocktexter är bra meningsbärande texter som mycket väl platsar.

@Texaz Just ingångsmusik kanske är skön att ha något instrumentalt, något på orgel eller piano. Något som inte är alltför känsloladdat för er. Det är den musiken som ni närmast anhöriga går in till. Andra begravningsgäster sitter redan inne i kyrkan och ni har reserverade bänkar längst fram. Under ingångsmusiken går ni fram, bugar mot den avlidne och sätter er.
OK, det var bra att veta!
Utgångsmusik är alltså den man går ut med kistan till??

OK, det var bra att veta!
Utgångsmusik är alltså den man går ut med kistan till??

Ja, om ni har valt att göra så, följa kistan ut. Ibland lämnar man kistan i kyrkorummet. Det beror på t ex om det är jordbegravning eller kremation, och om det finns kyrkogård i anslutning till kyrkan. Om kistan lämnas kvar och det finns tid har man möjlighet att dröja sig kvar, titta på blommorna, fotografera etc. Så prata med begravningsentreprenören om vad som är möjligt och lämpligt utifrån hur det ser ut på den tid och plats ni har valt.

Vi kommer att ha kistbegravning, direkt. Skulle inte klara av att lämna honom i kyrkan, känns som ett bättre avslut att följa honom ut till den sista vilan....
Tack för infon, har hittat en del fina låtar som inte är för sorgsna och som är vackra på orgel.:love:

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar