Musik till begravning

Texaz

Trådstartare
Sitter och söker efter sånger till sonens begravning, men hittar inget som riktigt passar :confused:

Ska vara något som passar en ung, vilsen själ. Vackert och stämningsfullt men inte alltför sorgligt. Kommer att ha med någon av hans favoritlåtar med, men det är mer av hiphop-stuket. Vill dock även ha någon annan hyllning till honom, och gärna inte alltför svårsjungen då jag hoppas att själv kunna vara med och sjunga, endera tillsammans med en vän, eller försöka få med min gamla kör, även om den splittrats....

Så förslag önskas!

"Kom ihåg att du är värdefull" spelades på den förra begravningen jag gick. "Flickan och kråkan" på en annan.

Den här låten hade vi faktiskt till vårt bröllop, men utefter vad du skriver så tror jag att den skulle passa till den här begravningen också, särskilt när jag läste din andra tråd. Jag beklagar verkligen sorgen!

Ni som vet att en mur bara är en bro på högkant
Och det som är som det är inte måste vara konstant.

Ni som hör rop på hjälp när ingen annan hör det.
Gör det ni gör men aldrig får nåt för det.
Låter ni blir finns ingen annan där som gör det.

Ni som går dit ni går utan att nån annan styr er.
Ni som får era sår utan att ni blir martyrer.
Ni som drömmer men aldrig blundar för det som händer,
glömmer era fiender men aldrig vänner.
Gör det med hjälp av människor ni inte känner.

Ni är inte vackrast i världen,
världen är vackrast i er.
Och det är inte i era ögon,
det är i vad ni ser.

Ni som skrattar er till det sjukt seriösa.
Ni som får folk att undra om ni borde få gå lösa.
Ni som alltid gör fel och aldrig är perfekta,
spelar inga spel och skiter i det korrekta.
Ni som vågar vara snea och defekta.

Ni är inte vackrast i världen,
världen är vackrast i er.
Och det är inte i era ögon,
det är i vad ni ser.

Åh, hur ni lyckas inspirera.
Får mig att vilja orka mera.
Utan att jag känner mig sämre, eller måste prestera.
Åh, hur ni lyckas exaltera.
Får mig att orka vilja mera.
Det hörs på era röster.
Det lyser igenom när man ser er.

Så ni är vackrast i världen. Världen är vackrast i er.
Och jag ser det i era ögon. Där ser jag vad ni ser.

Vi bytte ut alla ni mot du i texten, och gjorde om plural till singular där det behövdes.

Bäst brukar det bli med sånger som betyder något för er eller för dem som kommer. Är det en kyrklig begravning finns också en skatt av sånger och instrumentalmusik som kyrkomusikerna kan spela. Livemusik slår inspelning alla gånger, det händer något i rummet när man sätter på en skiva, vi-känslan som finns där försvinner litegrann. Tycker jag alltså.

Gabriellas sång har varit med på flera begravningar jag har varit på och den passar väldigt bra tycker jag. Och finns arrangerad för kör inte alltför svårt.

Du får säkert många fina låttips så jag tipsar om lite psalmer. Det finns ju så många fler än Blott än dag och Tryggare kan ingen vara (inget fel på dem, jag älskar dem båda).

Nr 797, en psalm lite i folkviseton, som ni kan sjunga som församlingspsalm eller som körsång.

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
Vi ser ju inga stjärnor där intet mörker är
I ljusa irisringen du bär en mörk pupill
typ mörkt är allt som ljuset med bävan längtar till
Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
Var inte rädd för mörkret som ljusets hjärta bär

Nr 799 "Det är svårt att mista en vän" är en enkel psalm i lite viston. Ur texten:

Som en fjäril lyfter från blomman,
som en fågel lämnar sitt bo
söker själen sin väg mot det höga
Så har jag hört, så har jag lärt
Är det sant så vet du det nu

Nr 626:
Jordens Gud, stjärnornas Herre
vän med blommor och sparvar och barn
tack för de lyckliga dagar på jorden
Tack för allt du gav vår vän

Livets Gud, kärlekens Herre
tänd för vännen ditt eviga ljus
Kom i vår ensamhet, kom i vårt mörker
Låt oss känna att du är där

Tröstens Gud, Fader för alla
vännen lämnar vi nu i din hand
Följ oss o vardagen, hjälp oss att möta
nya dagar i tro på dig
-----------------------------------
Ja, det var några psalmer, vet inte om du har behov av det men det finns ju så många fina.

Du får (garanterat) låna en psalmbok i din församling om du inte har en egen. Där finns 800 psalmer att välja på men du kan få råd av begravningsbyrån och den musiker som ska spela. Eller mig, om du vill.

Sunshine med Nazareth, det är den finaste låt jag någonsin har hört på en begravning. Lite oväntad, men väldigt fin i det sammanhanget och även då vad det en ung person som begravdes. Jag hörde den med solist och piano, men det finns säkert många bra alternativ. :)

Sunshine, every single day
Helps to light my way
And darlin', right before my eyes
It don't come as no surprise
That it's easy
Easy lovin' you

And baby,'til you came along
There was always something wrong
Around me
There was emptiness of course
But it's alright
And it's easy
Easy lovin' you

And sunshine, having you around
You're the light I never found
And darlin',every minute you're away
But it's brighter
And it's easy
Easy lovin' you

Undrar just om det är groteskt att köra Kapten Röd med "När solen går ner"?
Den låten lyssnade han ofta på, och det är den jag förknippar med honom, men den är ju rätt brutal....
Hans vänner kan iofs ha bättre förslag...

Den låten lyssnade han ofta på, och det är den jag förknippar med honom, men den är ju rätt brutal....

Det låter inte opassande med tanke på situationen. Det är ju en bra låt, med mening.

Du om någon kan bedöma vad som passar. Om du tycker låten känns rätt är den det.

Spontant kommer jag att tänka på Melissa Horns Kungsholmens hamn, men det är kanske alldeles galet? Mest tänker jag på den för att den är skön att sörja till och för att den handlar om en ung person som går bort för tidigt. Dessutom är den lätt att sjunga och så innehåller den något av en knuten näve;

"...Aldrig mer ung, eller aldrig mera fri
När det handlar om barn har vi rätt att ta nåns parti
Men ni vet hur det känns när röda ögon ser svart
Och jag sänder en tanke till dig som ligger sömnlös inatt

Alla som vill ta en stund att fundera
När ska vi göra mod av sorgen och börja agera
Nu städar man gatan och snart försvinner alla spår
Och vi fortsätter att växa fast han förblir sexton år..."

EDIT: Nu läste jag ditt originalinlägg igen och tycker inte längre att mitt förslag är så lämpligt. Låter det ändå stå kvar och ska klura vidare.

The band perry - If I die young och Laleh - Some die young tycker jag nog skulle kunna passa.
Sedan finns Life support och Will I från Rent också. Men jag vet inte riktigt lämpligheten i texterna, men tycker att dom symboliserar sorgen väldigt bra.
Även Ted Gärdestads I den stora sorgens famn kan passa.

I psalmväg älskar jag 730 Må din väg gå dig till mötes.

Jag beklagar din sorg.

Om den känns för hård så är Kapten Röds "Saknade vänner" också väldigt fin.

ja Saknade vänner hade en av hans vänner lagt ut på FB, har också funderat på den. Du får göra som du vill med Patrik Isaksson känner jag också för, kanske inte hans favoritlåt men jag vet ju att Patrik skrev den till minne av en vän som förlorade kampen mot drogerna.

Funderar vidare, men Sparvöga kan också fungera

ja Saknade vänner hade en av hans vänner lagt ut på FB, har också funderat på den. Du får göra som du vill med Patrik Isaksson känner jag också för, kanske inte hans favoritlåt men jag vet ju att Patrik skrev den till minne av en vän som förlorade kampen mot drogerna.

Funderar vidare, men Sparvöga kan också fungera

För att fortsätta lite på det temat så vill jag tipsa om "Lilla fågel blå". Väldigt fin text och väldigt vacker som nedtonad/avskalad version.

Och jag vill även i den här tråden beklaga din sorg men även ge en stor eloge för din styrka som du uppvisar i dina inlägg.

På farmors begravning tog vi hennes absoluta favoritlåt och så spelades den upp på nyckelharpa, instrumentalt. Alla förknippade låten med henne och med bara ett instrument som spelade den i lite lugnare takt gjorde det mkt stämningsfullt!

Jag vill att de spelar Seasons in the Sun med Terry Jacks på min begravning.
Den får jag rysningar av.
Bye Bye Johnny med Return är också en favorit.

Eva Dahlgren kanske inte passar honom men Vem vänder vindarna och En Ängel i rummet är så fina så jag får gåshud

En anhörig till mig som spelat på en del begravningar för yngre har spelat Tears in heaven, som Eric Clapton skrev när hans son hade omkommit.

Den känns faktiskt riktigt bra!! <3
Saknade vänner är kanske bättre val av Kapten röd, ska rådgöra med hans vänner.... Ska vara något som verkligen ÄR Leo!!

Sitter och söker efter sånger till sonens begravning, men hittar inget som riktigt passar :confused:

Ska vara något som passar en ung, vilsen själ. Vackert och stämningsfullt men inte alltför sorgligt. Kommer att ha med någon av hans favoritlåtar med, men det är mer av hiphop-stuket. Vill dock även ha någon annan hyllning till honom, och gärna inte alltför svårsjungen då jag hoppas att själv kunna vara med och sjunga, endera tillsammans med en vän, eller försöka få med min gamla kör, även om den splittrats....

Så förslag önskas!
När min bror dog så sjöng en av hans vänner
In The Ghetto, och Marie Fredriksson´s Tro.

På min begravning ska Let The Angels see me home spelas,

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar